مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو:

آمریکا شرکت‌های دارویی همکار با ایران را نیز تهدید می‌کند

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: وقاحت آمریکایی‌ها به حدی رسیده که شرکت‌های همکاری‌کننده با ایران را تهدید می‌کنند که نمی‌توانند در حوزه آمریکا کار کنند و این فراتر از تحریم است.
کد خبر: ۳۲۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱ - 08January 2019

آمریکا شرکت‌های دارویی همکار با ایران را نیز تهدید می‌کندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، عبده‌زاده، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عصر امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی) در نشستی با موضوع "بررسی آثار تحریم بر حق سلامت" که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، با بیان این‌که وقاحت آمریکایی‌ها به حدی رسیده که شرکت‌های همکاری‌کننده با ایران را تهدید می‌کنند که نمی‌توانند در حوزه آمریکا کار کنند و این فراتر از تحریم است،‏ اظهار کرد: وقتی بانک ‏مرکزی کشور تحریم شده، هر چقدر ارز وجود داشته باشد، هیچ بانکی این ارز را قبول نمی‌کند و باید به این مستندات حقوقی استناد ‏کرد. زیرا بیمار از ما انتظار دارد که دارو را تامین کنیم. وظیفه ما برنامه‌ریزی جهت تامین و تدارک دارو در کشور است. از طرفی وظیفه کانون وکلای دادگستری و بانک ‏مرکزی نیز در این زمینه مشخص است. تاریخ هم درباره عملکرد وزارت بهداشت و هم درباره نیروهای حقوقی کشور قضاوت ‏می‌کند.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو بیان کرد: از بیماری که در بیمارستان بستری است تا دیگران، همه می‌دانند که نمی‌توان برای خرید دارو و غیره پول حواله کرد. ‏هیچ پولی را نمی‌توان از منشأ ایران حواله کرد و به همین دلایل دارو گران می‌شود.‏ برای پانسمان بیماران «ای بی» نمی‌توانیم هیچ ارزی را حواله کنیم و دست به دامان یک شرکت برای انجام این ‏کار شده‌ایم.‏

عبده‌زاده با بیان این‌که مردم ایران بسیار نجیب هستند و مسئولان را همراهی می‌کنند، گفت: اما مسئولان نیز باید بپذیرند که در بسیاری ‏از حوزه‌های مدیریتی ضعف وجود دارد. حتی در حوزه حمل‌ونقل دارو نیز مشکل وجود دارد و این تبعات به بیمار برمی‌گردد.‏

در ادامه این نشست، ناعمی معاون اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه قائم‌مقام وزارت بهداشت در امور بین‌الملل نیز، با بیان این‌که سلامت تنها به معنای نداشتن بیماری نیست، اظهار کرد: انسان‌ها یا سالم هستند یا به ظاهر سالم هستند یا بیماری آشکار دارند. انسان‌هایی که سالم هستند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند یا سالم هستند یا استعداد ابتلا به بیماری ندارند. بیماران هم به دوسته تقسیم می‌شوند آن‌هایی که بیماری‌شان قابل درمان است و آن‌هایی که بیماری‌شان قابل درمان نیست. حال با وجود این دسته‌بندی باید دید که چه خدماتی باید ارائه داد.

معاون اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه قائم‌مقام وزارت بهداشت در امور بین‌الملل، عنوان کرد: فردی که سالم است و استعداد ابتلاء به بیماری ندارد، باید به او آموزش داده شود تا به سمت اقدامات مخاطره‌آمیز نرود. همین فرد ممکن است به بیماری‌های عفونی مستعد باشد. پس اینجا باید پیشگیری کنیم. از طرف دیگر فردی که به ظاهر سالم است به خدمات تشخیصی نیاز دارد و فردی که بیماری آشکار قابل درمان دارد باید درمان شود و فردی که بیماری غیرقابل درمان دارد باید خدمات تسکینی و توان‌بخشی به او ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه ۵ نوع خدمت که شامل خدمات لایف‌استایل(سَبک زندگی)، خدمات پیشگیری، خدمات تشخیصی، خدمات درمانی و خدمات تسکینی و بازتوانی می‌شود، باید برای مردم لحاظ شود. علاوه‌بر این‌ها باید به افراد آموزش داده شود، تحقیق شود، دارو و تجهیزات پزشکی و بیمه باید در اختیار افراد قرار گیرد تا بتوان سلامت جامعه را تضمین کرد.

ناعمی با بیان این‌که ما برای تامین تجهیزات پزشکی و تکنولوژی‌های تشخیصی از دور اول تحریم‌ها با مشکل مواجه شدیم، بیان کرد: از طرفی یک‌سری اقدامات انجام دادیم تا وضعیت بهبود یابد اما همان‌طور که دوستان گفتند مستندات ما بسیار ضعیف است. اصولا برای مناسب نوشتن تربیت نشده‌ایم. مستندسازی ما به شدت مشکل دارد. ما در مطالعات پژوهشی عملا مشکل داریم. ما برای مستندسازی به چند محور نیاز داریم. قرار شده وزارت بهداشت کیس‌های مختلف را شناسایی و اعلام کند و سالن مطالعات غیرمستقیم ایجاد شود. از نظر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در خارج از مرزها به شکل صحیح نیز باید برنامه‌ریزی شود تا مشکلات را مضاعف نکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار