دیوار مکزیک؛ بازی دو سر باخت برای ترامپ

شبکه سی ان ان گزارش داد به نظر می‌رسد تلاش ترامپ برای عمل به وعده انتخاباتی اش برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک هیچ گاه تحقق نیابد.
کد خبر: ۳۳۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 29January 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد به نظر می‌رسد تلاش ترامپ برای عمل به وعده انتخاباتی اش برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک هیچ گاه تحقق نیابد.

اما اینکه آیا رئیس جمهور شکست را پذیرفته یا هنوز در حال هضم درس‌هایی است که از بحران 35 روزه تعطیلی دولت گرفته (که در روز جمعه پایان یافت)، در هر حال او با انتخاب گزینه‌های سیاسی غم انگیزی مواجه است.

او باید تغییرات بنیادینی در رویکرد خود اعمال کند، اگر بخواهد پول لازم برای دیوار مرزی خود را به دست آورد و ریاست جمهوری اش را که به شدت آسیب دیده، احیا کند.

اما هر استراتژی جدید رئیس جمهور، خطرات سیاسی قابل توجهی دارد و نیازمند توانایی است که اهرم‌های قدرت در واشنگتن را به کار اندازد؛ قدرتی که ترامپ حتی در زمانی که کنترل کنگره را در دست داشت هم قادر به نشان دادن آن نبود؛ و اغراق آمیزتر برای رئیس جمهور، دستیابی به یک معامله واقعی با دموکرات هاست که برای تحقق آن، او مجبور به انجام کار‌هایی است که هرگز جرات انجام آن را نداشته است: به خطر انداختن پایگاه سیاسی طرفدارانش.

واقعیت ناخوشایندی که در حال حاضر ترامپ با آن روبرو است و پویایی سیاسی بدون تغییری که منجر به تعطیلی دولت شده است، دلایلی است که می‌تواند واشنگتن را به سمت دور دوم تعطیلی بکشاند.

مشکلاتی که رئیس جمهور طی تعطیلی دولت با آن‌ها روبه رو بود، در طول این دوره سه هفته‌ای کوتاه مدت آتش بس به پایان رسیده و مذاکرات بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در تلاش برای یافتن راه حلی برای مشکلات امنیت مرزی از سر گرفته شده است.

اما ترامپ در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال نشان داد که امید چندانی به مذاکرات ندارد.

در حالی که صد‌ها هزار کارمند فدرال که به دنبال تعطیلی دولت به مرخصی رفته بودند برای بازگشت به کار آماده می‌شدند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال گفت: گمان نمی‌کند قانونگذاران به توافقی دست یابند که مورد قبول وی باشد.

وی متعهد شد در هر صورت این دیوار را احداث کند و در صورت لزوم به قدرت اجرایی خود برای اعلام حالت فوق العاده ملی متوسل شود.

ترامپ در گفت و گو با این روزنامه افزود: «شخصا گمان می‌کنم احتمال این توافق کمتر از 50 درصد است، اما شما کارشناسان بسیار خوبی دارید.»

وی به کمیته مشترک دو حزبیِ مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اشاره می‌کرد که تامین هزینه دیوار مرزی را به عنوان بخشی از روال قانونگذاری بررسی خواهد کرد.

هنوز تاثیر بی میلی ترامپ برای متعادل کردن موضع گیری اش در قبال این موضع، بر پایگاه طرفدارانش مورد سنجش قرار نگرفته است.

این تنگنا رای دهندگان را خشمگین کرده و شمار طرفداران او را کاهش داده و در عین حال موجب اتحاد بیشتر دموکرات‌ها شده است؛ بنابراین موج دوم تعطیلی، می‌تواند حتی فاجعه‌ای بزرگتر برای ترامپ به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر، جمهوری خواهان کنگره که از استراتژی او در ماه گذشته به تنگ آمده‌اند، ممکن است در اینکه آیا از او در فرآیند سیاسی دیگری حمایت کنند، دچار تردید شوند.

«نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌ها که از پیروزی‌های خود لذت می‌برد، به نظر می‌رسد تمایل چندانی به پیشنهاد مصالحه دادن به ترامپ را نداشته باشد.

این وضعیت بغرنج سیاسی به این دلیل است که رئیس جمهور اکنون با چالش‌هایی مواجه است که می‌تواند اساسا سرشت ریاست جمهوری او را، و همچنین پایه جنگ صلیبی را که بر مبنای لفاظی علیه او در مورد مهاجران بنا شده را تغییر دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها