اختتامیه سیزدهمین جشنواره شعر فجر برگزار شد؛

صالحی: شعر چشمه حیات ایرانی است

وزیر ارشاد گفت: گفت: شعر چشمه حیات ایرانی است و چون آب گوارا و روان در رودخانه تاریخ ایران جریان و سریان داشته است.
کد خبر: ۳۳۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ - 03February 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آئین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اعلام برندگان در بخش‌های سه‌گانه در کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر گودرزی، رئیس مرکز نخبگان نیروهای مسلح، دکتر اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بهمن ساکی و مهدی قزلی، دبیران علمی و اجرایی ان رویداد ادبی و جمع کثیری از شاعران و علاقمندان شعر حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، دکتر بهمن ساکی، دبیر علمی سیزدهمین جشنواره شعر فجر پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی گفت: شعر تجلی فرهیختگی و تبلور اندیشه‌ورزی است و انسان به چراغ کلمه، تاریکی‌ها را به جستجوی رستگاری و رهایی می‌کاود و درمی‌نوردد. خداوندگار کلمه، اندوه میرایی انسان را به سحر حلال شعر علاج و جاودانگی بخشیده، و کالبد خاکی آدمی را به مرهم شعر، رویینه داشته است. اینک ماییم و میراث عظیمی که مقرر است با دست‌های یکایک ما به فرداها و فرداها سفر کند. فرصتی اندک و راهی طولانی، که باید صبورانه و سخاوتمندانه پاس داشته شود.

شعر به آبادانی جهانی می‌اندیشد

وی با اشاره به داوری چهار هزار و 197 عنوان کتاب در سه بخش شعر بزرگسال، کودک و نوجوان و درباره شعر، با تشکر از هیات علمی جشنواره و بنیاد شعر و ادبیات داستانی، صحبت‌هایش را اینگونه به پایان برد: آرزومند روزی هستم که شعر سراسر سرود شادمانی، عدالت و برابری همه جهانیان باشد.

سپس با نمایش کلیپی از معرفی داوران و نامزدهای بخش «درباره شعر»، از بهمن ساکی، دکتر جوادی و دکتر امینی دعوت شد تا جایزه برنده این بخش را تقدیم کنند. در این بخش 2 کتاب «بوطیقا و سیاست در شاهنامه» اثر محمود امیدسالار از نشر دکتر محمود افشار با همکاری نشر سخن و «تاثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» اثر حسن جوادی از انتشارات سمت به طور مشترک برگزیده شدند. جایزه این بخش 60 میلیون تومان بود که میان این 2 اثر تقسیم شد.

در قسمت بعدی این مراسم، از قاسم آهنین جان، به پاس چهار دهه فعالیت در عرصه شعر تقدیر شد.

در ادامه اختتامی سیزدهمین جشنواره شعر فجر، دکتر اشرف بروجردی به ذکر مواردی در خصوص شعر و انقلاب اسلامی پرداخت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: آنچه که انقلاب اسلامی را ماندگار کرد، گفتگو و واژه‌هایی است که بر زبان مردم جاری شد و انقلاب را شکل و ثمر داد. جا دارد تشکر کنیم از همه عزیزانی که تلاش می‌کنند تا فرهنگ جامعه ایرانی و اسلامی را عرضه کنند.

وی افزود: ما وامدار کسانی هستیم که توانستند فرهنگ را زنده نگه دارند و در اختیار ما قرار دهند.

در ادامه، داوران و نامزدهای بخش «شعر کودک و نوجوان» با پخش کلیپی معرفی شدند. سپس با دعوت از دکتر امیرزاده، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارشاد، استاد جواد محقق و دکتر اشرف بروجردی، برنده این بخش مشخص شد. شعر کودک و نوجوان برگزیده‌ای نداشت و دو اثر «احتیاط کنید پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» سروده حسین تولایی از نشر علمی و فرهنگی و مجموعه شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی از نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور مشترک شایسته تقدیر شناخته شدند. ارزش جایزه این بخش 15میلیون تومان است.

بعد از تقدیم این جایزه، با پخش نماهنگی، یاد و خاطره شاعران از دست رفته انقلاب اسلامی گرامی داشته شد.

در ادامه برنامه، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح «سرباز فرهنگ» رونمایی کرد.

شعر به آبادانی جهانی می‌اندیشد
سپس مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی پشت تریبون قرار گرفت و طی صحبت‌هایی ضمن اشاره به فعالیت‌های چند ساله بنیاد شعر و ادبیات داستانی، گفت: این جایزه پانزدهمین برنامه‌ای است که توسط بنیاد برگزار شده و شاهد مراسم پایانی‌اش هستید.

رئیس کارگروه اجرای آئین‌نامه امور انجمن‌های ادبی گفت: آیین‌نامه جامع انجمن‌های ادبی اوایل امسال توسط دکتر صالحی ابلاغ شد و برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران انجمن‌های ادبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحب سند ملی شدند.

وی افزود: برای نخستین بار سامانه‌های پایگاه نقد شعر و نقد داستان را راه‌اندازی کردیم که حدود 5هزار عضو دارد و علاقه‌مندان جدی شعر از سراسر کشور و هر نقطه‌ای از دنیا، می‌توانند اثرشان را برای این پایگاه بفرستند و کارشان توسط کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. آثار برخی از این ادب‌جویان توسط اساتید غربال شدند و در یک مجموعه به چاپ رسیده که در موقعیت مناسبی از آن رونمایی خواهیم کرد.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه، جایزه یک عمر دستاورد ادبی شعر انقلاب به دکتر علی موسوی گرمارودی تقدیم شد.

شعر به آبادانی جهانی می‌اندیشد

در ادامه این مراسم عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و طی صحبت‌هایی در تکریم شعر، گفت: شعر چشمه حیات ایرانی است و چون آب گوارا و روان در رودخانه تاریخ ایران جریان و سریان داشته است. ما ملتی بوده‌ایم و هستیم که با شعر سخن گفتیم با شعر با یکدیگر ارتباط برقرار کردیم و حتی پیام‌آور آسمانی‌مان، پیامبر ایرانی، زرتشت در گاتاها پیامش را با زبان شعر به مردم منتقل کرد. ما را در هر جا که می‌شناسند با شعر می‌شناسند.

شعر به آبادانی جهانی می‌اندیشد

سپس برگزیده بخش شعر بزرگسال معرفی شد. در این بخش دو اثر «روح اندوهگین یک شاعر» سروده سیدرضا محمدی از نشر شهرستان ادب و اثر «دومینو» سروده ابوذر پاکروان از نشر فصل پنجم به طور مشترک برگزیده شدند. در این بخش مجموعه شعر «مخالف‌خوانی» سروده جواد زهتاب از نشر چشمه شایسته تقدیر شناخته شد.

در پایان این مراسم، محمد معتمدی خواننده مطرح کشور به همراه گروه خود، به اجرای موسیقی زنده پرداخت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها