معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید:

توقف طرح همسان‌سازی قبور مطهر شهدا/ جانبازان زیر ۲۵ درصد کارت ایثارگری دریافت می‌کنند

«محمود پاکدل» با بیان این‌که امسال موضوع تعویض کارت شناسایی ایثارگران مطرح شده است و افراد تحت پوشش این طرح افزایش یافته‌اند، گفت: جانبازان زیر ۲۵ درصد که قبلا کارت شناسایی ایثارگری نداشتند و همچنین همسران و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد امسال این کارت را دریافت می‌کنند
کد خبر: ۳۳۱۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ - 05February 2019

طرح همسان‌سازی قبور مطهر شهدا متوقف شده استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «محمود پاکدل» معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به رهنمود‌های اخیر مقام معظم رهبری درباره گلزار‌های شهدا، اظهار داشت: طی ابلاغیه‌ای، کارگروهی برای تهیه دستورالعمل درباره سازماندهی گلزار‌های شهدا تشکیل شده و تا پایان دستور این کارگروه، همه فعالیت‌های سازماندهی گلزار‌های شهدا متوقف شده است.

وی افزود: طرح همسان‌سازی قبور مطهر شهدا متوقف شده است و سنگ قبر و همچنین آثار خانواده‌های شهدا حفظ خواهد شد.پاکدل از تدوین سند نگه‌داری گلزار‌های شهدا خبر داد و تصریح کرد: قطعا در این سند، دستورات مقام معظم رهبری لحاظ خواهد شد.

پاکدل با اشاره به این‌که از ۲۰ هزار و ۸۵ گلزار شهدا ۱۴۷۵ گلزار سازماندهی شده است، گفت: سازماندهی ۵۶۴ گلزار نیز در دست اقدام و سازماندهی ۴ هزار و ۸۰۰ گلزار نیز هنوز باقی‌مانده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید، با بیان این‌که تقریبا ۸۰ درصد از اعتبارات بنیاد شهید در حوزه‌های پرداخت حقوق، مستمری، کمک‌معیشت و حق پرستاری اختصاص داده می‌شود، اظهار داشت: حدود ۳۷۰ هزار نفر مشمول دریافت این حقوق هستند.

سامانه احراز ایثارگری راه‌اندازی می‌شود

وی افزود: اصلی‌ترین فعالیت بنیاد شهید موضوع «احراز ایثارگری» است و چنانچه یک فرد بخواهد سابقه ایثارگری‌اش در بنیاد شهید ثبت شود و از خدمات بنیاد استفاده کند، باید از ایثارگری وی احراز شود که در این راستا تعداد زیادی از مجروحان دوران دفاع مقدس و کسانی که امروز مقابله با اشرار شهید و جانباز می‌شوند، شامل این موضوع خواهند شد و در سال جاری حدود ۵ هزار پرونده برای جانبازان و ۳۱۰ پرونده نیز در رابطه با احراز شهادت رسیدگی و احراز شد.

پاکدل با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای در رابطه با احراز ایثارگری رزمندگان، گفت: سامانه‌ای تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که ایثارگران با ورود به آن، درخواست ایثارگری خود را مطرح و مدارک خود را بارگذاری می‌کنند تا ایثارگری آن‌ها برای احراز بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: رزمندگانی که مدارک بالینی و صورت‌حادثه ندارند نیز احرازشان توسط نیرو‌های مسلحی که از آن‌جا اعزام شده‌اند انجام می‌شود و پس از تایید آن یگان‌ها، پرونده‌شان به بنیاد شهید ارجاع داده شده و حداقل ۵ درصد جانبازی برای آن‌ها درنظر گرفته خواهد شد.

جانبازان زیر ۲۵ درصد کارت ایثارگران دریافت می‌کنند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید همچنین با بیان این‌که امسال موضوع تعویض کارت شناسایی ایثارگران مطرح شده است و افراد تحت پوشش این طرح افزایش یافته‌اند، تصریح کرد: جانبازان زیر ۲۵ درصد که حدود ۳۲۶ هزار نفر هستند و قبلا کارت شناسایی ایثارگری نداشتند و همچنین همسران و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد امسال این کارت را دریافت می‌کنند.

اضافه شدن ۷۵۰۰ ایثارگر برای دریافت کمک معیشت

وی افزود: بر اساس دستورالعمل دریافتی، در سال جاری اسامی حدود ۷۵۰۰ ایثارگر برای دریافت کمک معیشت وارد سیستم شده است و ما سعی داریم که حداقل حقوق کارکنان دولت را برای آن‌ها پرداخت کنیم و در صورت تأمین اعتبار، افراد جدیدی را نیز به سیستم دریافت کمک معیشت ایثارگران اضافه می‌کنیم.

پرداخت حق پرستاری به خانواده ایثارگران

پاکدل با بیان این‌که حق پرستاری خانواده‌های ایثارگران را بنا بر قانون اجرایی کردیم که میزان مبلغ آن براساس نظر کمیسیون پزشکی تعیین می‌شود، گفت: از آبان‌ماه سال جاری، به ایثارگرانی که یکی از اعضای تحت تکفل آن‌ها دارای بیماری‌های صعب العلاج و یا معلولیت بودند و در منزل از آن‌ها نگه داری می‌کردند، براساس یارانه‌ای که در قانون پیش بینی شده است، مبلغ ۳۸۴ هزار تومان پرداخت شده است. 

مشارکت ۴۰۰ هزار نفر در طرح «سپاس»

وی با اشاره به اجرای طرح «سپاس»، خاطرنشان کرد: در این طرح حدود ۴۰۰ هزار نفر از کارکنان بنیاد شهید و نیز سایر مسئولین کشوری و لشکری، با خانواده‌های ایثارگران دیدار می‌کنند که امسال با ۳۵۰ هزار نفر ایثارگر دیدار شده است و که همه سازمان‌ها در کشور نیز از این طرح استقبال کرده‌اند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید بیان داشت: بنیاد شهید در سطح کشور ۸۸ مرکز مشاوره و مددکاری دارد که مورد اعتماد جامعه ایثارگری هستند و ۲۱۰ هزار نفر به صورت فردی و ۲۵ هزار نفر نیز به صورت گروهی از خدمات این مراکز در سال جاری بهره برده‌اند، همچنین ۶۰ هزار نفر نیز در مسائل خانواده آموزش دیده‌اند.

وی با بیان این که حدود ۱۶ هزار «معتمد معین» در سطح کشور داریم، گفت: این افراد کارمند بنیاد شهید نیستند، اما تحت نظارت ما هستند و بخشی از امورات مشاوره و پیگیری مسائل ایثارگران را تحت عنوان شبکه‌های «حقوقدانان»، «رهایی»، «خیرین»، «همیاران» و... انجام می‌دهند.

پاکدل خاطرنشان کرد: حدود ۸۵۰ هزار خانواده ایثارگر بیمه عمر و حوادث شدند که در جریان زلزله‌های سال گذشته «کرمانشاه» و «کرمان» خسارت ایثارگران از این طریق پرداخت شد.

وی افزود: حدود ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای خانواده‌های ایثارگران که واجد شرایط وام ازدواج بودند، امسال با اتصال سامانه «سجایا» به سامانه بانک‌ها، وام ازدواج خود را دریافت کرده‌اند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید گفت: در زمینه تسهیلات رفاهی که دولت برای کارمندان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه درنظر گرفت نیز آمار ۷۲۶ هزار ایثارگر را به دولت اعلام کردیم که بر اساس آمار خود دولت، ۹۳۳ هزار نفر شناسایی و مبلغ به آن‌ها پرداخت شد. 

«حکمت‌کارت» ایثارگران تا پایان بهمن صادر خواهد شد

وی با اشاره به تمدید «حکمت‌کارت» ایثارگران، گفت: وزارت دفاع در حال صدور این کارت‌هاست و همه کارت‌ها تا آخر بهمن‌ماه صادر خواهند شد که جامعه ایثارگران می‌توانند از حکمت‌کارت خود برای خرید از فروشگاه‌های «اتکا» استفاده کنند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در ادامه، با بیان اینکه هر سال حدود ۱۰۰ هزار سهمیه تسهیلات وام مسکن به خانواده‌های شهدا و ایثارگران اهدا می‌شود، بیان داشت: امسال نیز با وجود تغییر مبلغ وام مسکن، ۱۰۰ هزار وام به جامعه ایثارگران اعطا می‌شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار