یادداشت/ عین الله یعقوب زاده

علماء رادمردانی هستند که همیشه بیدار و بیدار ساز بودند

علماء رادمردانی بوده‌اند که هم در خلوت حجره‌ها شیران شب زنده دار، هم در عرصه اجتماع مردان همیشه بیدار و بیدارسازی بوده‌اند تا با روشنگری خود در سنگر کتاب و منبر و محراب میراث دارانی نیکو برای مردان وحی باشند.
کد خبر: ۳۳۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ - 30March 2019

علماء رادمردانی هستند که همیشه بیدار و بیدار ساز بودندگروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت الاسلام «عین الله یعقوب زاده» رئیس مشارکت روحانیت در دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه: علماء رادمردانی بوده اند که هم در خلوت حجره ها شیران شب زنده دار، هم در عرصه اجتماع مردان همیشه بیدار و بیدارسازی بوده اند تا با روشنگری خود در سنگر کتاب، منبر و محراب میراث دارانی نیکو برای مردان وحی باشند.

محراب یعنی محل حرب ها و معرکه ها. محراب را محراب نامیدند نه برای این که ابر حماسه سازان محراب در خلوتگاه خود، نفس اماره را در بند کرده اند. محراب را محراب نامیده اند تا شاید تنبهی باشد برای انسانی که جویای کامل شدن است بداند حرب ها در راه است.

روحانیت استان کرمانشاه اعم از شیعه و شافعی مانند علمای قرون  گذشته اسلام گاه در محراب تقوا، نفسانیت را به قربانگاه برده و گاه در محراب هجرت تلخی غربت را برای این که ارابه علم دین به حرکت افتد، به جان خریده اند. و گاه در محراب سیاست مشعل دین را برافراشته اند، تا گمراهان نگویند سیاست عین دیانت نیست و گاه در محراب جهاد خصوصاً در دفاع مقدس با خون خود وضو گرفته تا مصادق آیه شریفه «الّذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم أعظم درجه عند الله و أولئک هم الفائزون» باشند.

این خطوط محدود مدعی نیست که حق آن مجاهدات را ادا کند، بلکه آنچه هست بضاعتی ناچیز برای ادای احترام به آنان است.

1-نقش روحانیت در بسیج عمومی و تقویت بنیه معنوی رزمندگان

نقشی که روحانیت استان کرمانشاه در دفاع مقدس ایفا کرد، نقشی یگانه و منحصر بفرد و دارای جلوه های گوناگونی بود. به اعتقاد ما روحانیت بهترین تأثیر را در دفاع مقدس داشت و تمامی عرصه های دفاع را شامل می شد که اکنون برخی از گونه های حضور و تأثیر را نام برده و بررسی می نماییم.

الف: بسیج نیروهای مردمی

اولین نقشی که روحانیت به خوبی از عهده آن برآمد، بسیج مردم برای دفاع بود. این بسیج و تشویق مردم به شکل های مختلفی نمود پیدا کرد. همه روحانیون بومی هر کدام به نحوی در این زمینه فعال بودند و روحانیون غیر بومی مثل حجت الاسلام و المسلمین برهان (مسئول نمایندگی امام در سپاه) هم در این زمینه حضور فعالی داشتند

ب: رساندن پیام امام خمینی(ره) در مورد بسیج عمومی در مجامع مختلف

پیام امام اولین جرقه در آگاهی دادن به مردم و تشویق آنان به حضور در عرصه های نبرد بود و رساندن پیام امام به مردم بوسیله روحانیت در خطابه ها و مساجد.

ج: رساندن تأکید مراجع بر مشروعیت دفاع

پس از انتشار پیام امام مراجع عظام تقلید در جهت تشویق مردم به مشارکت در دفاع اقدام به صدور پیام های خود در حمایت از دفاع نمودند: مانند آیت الله العظمی اراکی (ره) که انتشار پیام مراجع و بزرگان حوزه توسط روحانیت استان به اطلاع مردم می رسید.

د: تبیین مسأله دفاع توسط خطباء و ائمه جمعه و جماعات

این دسته از روحانیون به دلیل ارتباط نزدیکی که با مردم داشتند و در میان آنان بودند با تکرار مواضع حضرت امام خمینی (ره) و مراجع و روشن کردن اهمیت دفاع از کشور، مردم را با جزئیات مسأله آگاه می کردند. تشویق مردم به حضور در میدان های نبرد و ایجاد روحیه مقاومت در برابر مشکلات ناشی از جنگ و دادن اطمینان به تحقق وعده های الهی یکی از مهمترین جلوه های نقش روحانیت در بسیج مردمی بود مثل حجت الاسلام و المسلمین موحدی قمی امام جمعه اسلام آباد غرب.

ه: حضور ائمه جمعه و جماعت در شهرستان گیلان غرب

با وجود حملات هوایی و بمباران شهرستان، حجت الاسلام و المسلمین عسگری و بقیه ائمه جماعت شهرستان هیچ گاه تربیون نمازجمعه و مساجد را خالی نکردند و همیشه از نماز جمعه به عنوان سنگری هم برای حمله ی تبلیغاتی دشمن و هم برای پشتیبانی فکری و مالی برای دفاع مقدس استفاده می کردند.

2-حضور در میدان نبرد

الف: پوشیدن لباس رزم

از آنجا که نظامی بودن به علت این که در طول سالیان متمادی عامل حاکمان جور بوده اند، مورد نکوهش عالمان دین بوده است و پوشیدن لباس نظامی را گاه حرام می دانستند و افراد را از درآمدن به این صنف برحذر می داشتند امّا با شکوفایی نظام اسلامی و هجوم دشمنان به مرزهای اسلامی نه تنها این نظر تغییر یافت بلکه علماء خود لباس نظامی پوشیدند و پوشیدن لباس نظامی توسط علماء و روحانیت هم باعث ایجاد شور و تشویق مردم برای جهاد می شد و هم لباس نظامی که تا دیروز نماد حمایت از حکومتهای ستم شاهی بود امروز دیگر نماد جهاد و حمایت از حکومت اسلامی شده، دیروز پوشیدن ان حرام و مذموم بود، امروز واجب عینی و ممدوح شده است مثل: آیت الله اشرفی اصفهانی با سن 81 سالگی که بارها به مناطق عملیاتی و خط مقدم سرکشی می کردند.

ب: حضور در خطوط مقدم نبرد

روحانیون از جمله کسانی بودند که در صفوف اولیه عملیات های مختلف نظامی حضور داشتند. به شهادت آمار روحانیون به نسبت جمعیتی خویش بیشترین شهید را در راه دفاع از نظام اسلامی تقدیم نموده اند. آن هم حضوری که تأثیرش تنها به مقدار یک رزمنده نبرد نبود، بلکه به دلیل تأثیری که تقویت روحیه رزمندان داشتند بسیار بیشتر از یک فرد عادی مثمر ثمر بوده است مثل: حضور ایت الله اشرفی در عملیات مسلم ابن عقیل در مهرماه 61[2]، و مثل : شیخ خیرالله حیدری امام جماعت مسجد النبی طاق بستان که حضوری پررنگ در عملیات ها داشت،

ج: اطاعت پذیری از فرماندهان

روحانیون و طلابی که در میدان نبرد حاضر می شوند با آن که در انجام مسائل دینی و رعایت احکام شرعی از برتری خاصی بودند امّا هرگز خود را جدای از دیگر رزمندگان نمی دانستند و در مسائل نظامی همچون رزمنده های دیگر مطیع دستورات فرماندهان نظامی خویش بودند. آنان در آموزش های نظامی، مانور و تمرین ها و در شرایط جنگی در کنار دیگر رزمندگان صبر و استقامت از خود نشان می دادند و بدین ترتیب الگوی اطاعت پذیری برای دیگر رزمندگان بودند و دارای هیچ امتیازی در این زمینه نبودند. برای رزمندگان بسیار جالب بود کسی که به هنگام نمازجماعت پیشوای گروه کثیر رزمندگان است به هنگام مراسم صبحگاه و یا صدور فرمان نظامی چون رزمنده ای عادی در کنار دیگران گوش به سخنان دیگر فرماندهان است.

د: مقدم بودن در پذیرش خطر

از عوامل مهمی که باعث تقویت روحیه رزمندگان و ترغیب آنان به حضور در عرصه های خطیر پیکار می شد، پیشرو بودن روحانیون در پذیرش خطر و مقدم داشتن خود بر دیگران در شرایط دشوار جنگی بود مثل شهید محرابی که به نقل از رزمندگان همیشه یازده عدد نارنجک با خود همراه داشت تا برای مواقعی که مهمات نداشته باشد به وسیله نارنجک ها بتواند با عملیات شهادت طلبانه باعث انهدام تانک شود

ه: پذیرش مسئولیت نظامی

انجام وظیفه ی نظامی در دفاع مقدس علاوه بر سخت بودن، خطرناک نیز بود(چه در جبهه های عملیاتی و چه در مناطق پشت خط) که باعث ترور و یا شهادت مسئولین می شد و با وجود چنین خطراتی، روحانیون استان در کنار رسالت طلبگی، مسئولیت نیز قبول می کردند مثل: شهید پورمبین که مسئولیت جانشین گردان، مسئولیت تدارکات، جانشین اطلاعات عملیات و مسئول محور بود، و مثل شهید خزائی و شهید فاتح فر که مسئولیت تخریب چی را به عهده داشتند و مثل شهید ملکی که فرماندهی سپاه کرندغرب، صحنه و فرماندهی عملیات گیلان غرب را به عهده داشت.

و: تشخیص عمل به هنگام و خودجوش

مقام معظم رهبری : ممکن است احساس مسئولیت در کسانی باشد اما در لحظه ی نیاز این مسئولیت را نه تشخیص بدهند و نه عمل کنند این خیلی تفاوت دارد با آن حرکت و اقدامی که در لحظه ی نیاز اتفاق می افتد.... شهید سید محمد سعید جعفری، شهیدی پیشرو و پیشتاز، با جمع رفقای خودش رفتند و از پادگان لشگر سنندج دفاع کردند و فهمیدند که معنای این دفاع چیست؟ تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی معنایش چیست؟ این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، این، آن نقطه ی برجسته ایست که نباید مغفول بماند. 

ی: سرکشی و همنشینی با رزمندگان

علمای استان مثل ایات عظام کاظمی، نجومی، حاج آخوند، زرندی، عبدللهی و حجت الاسلام حجتی، باعث تشویق رزمندگان به جهاد میشدند.

3-حمایت مالی از جنگ

الف: کمک های مالی مستقیم روحانیت

نظام به دلیل نوپا بودن و تحریم و مشکلات صدور نفت به عنوان مهمترین منبع مالی تأمین کننده هزینه های جنگ با مشکلات عدیده ای همراه بود و از طرفی روحانیت قدرت اقتصادی چندانی نداشته ولی با این حال علاوه بر جمع آوری کمک از مردم خود نیز مثل بقیه این تکلیف را انجام می داد.

ب: جمع آوری وجوهات برای دفاع مقدس

یکی دیگر از گونه های حمایت مالی روحانیت، جمع آوری وجوهات که به نظر مراجع و علماء تخصیص بخش معینی از سهم مبارک امام به این امر بلامانع بود.

ب: تشکیل ستادهای کمک رسانی

ج: کمک های مالی غیرمستقیم

گاه روحانیون با در اختیار گرفتن خودرو روستا به روستا و ناحیه به ناحیه می گشتند و با ابلاغ اقلام موردنیاز رزمندگان مردم را به حمایت مالی از رزمندگان تشویق می کردند.

د: ایجاد ایستگاه صلواتی و استراحتگاه

حجت الاسلام شیخ جواد علامی با ورود رزمندگان به شهر کرمانشاه از آنها استقبال می کرد و با همکاری اعضای مسجد المهدی چهارراه شهید مطهری، مسجد را به ایستگاه صلواتی و محل استراحت تبدیل کرده بود و با تهیه غذا از رزمندگان پذیرایی می کرد و از این جهت این مسجد فعال ترین مسجد  بود.

4- مبارزه با گروهک های ضد انقلاب و تجزیه طلبان

منافقین و گروهک های ضد انقلاب با ایجاد عملیات های تروریستی و حمله به مراکز نظامی و ناامنی در سطح شهر ها و تلاش برای تجزیه کشور به دنبال تضعیف بنیه ی نظامی و تحریک احساسات قومی بودند که مبارزه با این گروهکها حتی در بعضی از جاها از حضور در دفاع مقدس اهمیت بیشتری داشت و بی ارتباط با دفاع مقدس نبود مثل حرکت شهید جعفری برای حفظ پادگان سنندج و شهید محمد امیری در گوزیل پاوه و شهید جواد تیرانداز در سردشت ارومیه و ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه اهل سنت پاوه.

5-شرکت در عملیات های برون مرزی

به علت همجواری با مناطق کردنشین عراق و آشنایی با فرهنگ و زبان این مناطق و شباهت جغرافیایی و آب هوا در عملیات های برون مرزی از نیروهای بسیجی و پاسدار استان استفاده می شد و روحانیت استان نیز همگام با نیروهای دیگر در این عملیاتها شرکت می کردند، مثل شهید مجتبی چغازدی که در شهر حلبچه به شهادت رسید و همچنین شهید مجتبی اکبری که در عملیات والفجر 9 در سلیمانیه به شهادت رسید.

6- فعالیت های تبلیغی

الف: نماز جماعت و مراسمات مذهبی

ب: استفاده از ادعیه ی مذهبی و دعا بعد از پایان هر نماز

ج: استفاده از مرثیه خوانی و بیان واقعه ی عاشورا و تطبیق آن با دفاع مقدس

د: استفاده از شعارها بر علیه صدام و منافقین و حامیان آنها

ه: سرودن شعرهای کردی در حمایت از دفاع مقدس مثل شهید ذبیح الله کرمی

و: برگزاری کلاس های اعتقادی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار