معرفی کتاب؛

«ربیع تا ربیع»

کتاب «ربیع تا ربیع» تاریخ شفاهی آزاده جانباز «سید ربیع سیادت‌پور» که به کوشش «سیده فهیمه میرسید» و به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان به رشته تحریر درآمده است.
کد خبر: ۳۳۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵ - 07June 2019

«ربیع تا ربیع»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، «ربیع تا ربیع» تاریخ شفاهی آزاده جانباز «سید ربیع سیادت‌پور» با 97 ماه اسارت و 25 درصد جانبازی است که به کوشش «سیده فهیمه میرسید» در 6 فصل تدوین و تنظیم شده است.

فصول کتاب «ربیع تا ربیع»

فصل اوّل  به عنوان «ربیع تا ربیعِ جنگ» خاطراتی از تولد تا ابتدای جنگ  راوی را نشان می‌دهد. فصل دوّم به عنوان «ربیع در جنگ» خاطرات مربوط به حضور آزاده در جنگ است. فصل سوّم به عنوان «ربیع دربند تا ربیعِ آزادی» خاطراتی از اسارت تا آزادی راوی است که در این فصل جمله‌های بیان شده در گفتگوی بین عراقیها و اسرای ایرانی توسط راوی به صورت ساده و عربی بیان شد، ولی در مرحله بعد عبارات به عربی فصیح و درست ترجمه شده است. فصل چهارم به عنوان «ربیع در آزادی» به فعالیّت­های فرهنگی و اجتماعی راوی بعد آزادی پرداخته شده است. فصل پنجم، به عنوان «با ربیع» همراهی  همسر سید ربیع و زندگی کوتاهش با آزاده در قبل اسارت و ایّام بی او بودن را در اسارت بیان می‌کند. نامه و عکس، اسناد، دست‌نوشته‌ها و منابع هم در دو قسمت «نامه‌های سیّدربیع» و «آلبوم خاطرات ربیع» در فصل پیوست آورده شده است.

قسمتی از متن کتاب:

«رُمادی 6 طولانی‌ترین اردوگاه و بدترین اردوگاه بود. آن‌هایی که اهل نماز بودن و طرفدار جمهوری اسلامی ایران وضع برایشان سخت‌تر بود. می‌شد گاهی پتو روی سرم می‌کشیدم و زیر پتو مصیبت موسی بن جعفر و پسرش علی بن موسی‌الرضا علیهم السلام و دخترش حضرت معصومه سلام الله علیها را می‌خواندم. یاد دخترم توی این سختی می افتادم و می‌خواندم:

«رضاجان می‌میرم

در غُل و زنجیرم

بابا بیا از گردنم زنجیرو بردار».

گاهی هم به یاد غربت امام موسی کاظم علیه السلام می‌افتادم و روضه می‌خواندم:

«جان عالمی به فدای آن امام معصوم

من کجا و آن بزرگوار کجا

هیچ می‌دانی چه می‌کنم آقا

دوست دارم من، ارادت

به ساحت مقدسه کریمۀ اهل بیت دارم.»

مسئول قاطع‌مان فردی ضدّانقلابی و ضدّنظام بود. داخل قاطع هم تعدادی از افراد بی‌تفاوت بودند و گروهی هم مخالف نظام و یک عدّه حزب‌اللهی هم در فشار بودند. دائم مسئول قاطع با عراقی ها رفت و آمد داشت. مخالفین را مجبور می‌کرد تا بروند و برای تبلیغات هم شده به نفع آنها مصاحبه کنند. هرچه می‌توانستند به ما توهین می‌کردند. کسی هم حق نداشت صحبت کند یا اعتراضی داشته باشد. توی همه اردوگاهها عراقی ها نمی‌گذاشتند اسرا نفس بکشند. خواسته‌هایشان را راحت گوش نمی دادند. این‌جا بدتر بود.»

«ربیع تا ربیع» در 394 صفحه مصور در قطع وزیری به کوشش «سیده فهیمه میرسید»  به سفارس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان و توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس» در یک هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها