بیانیه اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی؛

خیبری‌ها، جزایر مجنون را از جانشان بیشتر می‌خواستند

به مناسبت 3 اسفند 1362 سالروز عملیات خیبر، سالروز ایستادگی در محور طلائیه، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۳۳۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸ - 22February 2019

خیبری ها، جزایر مجنون را از جانشان بیشتر می خواستندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان شمالی، به مناسبت سوم اسفند سالروز عملیات خیبر، سالروز ایستادگی در محور طلائیه، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی بیانیه ای به شرح زیر صادر کرده است:

خیبری ها در 3 اسفند 1362 با رمز «یا رسول الله (ص)» عملیات خیبر را آغاز کرده و چنان ایستادند که گویا جزایر مجنون را از جانشان بیشتر می خواستند. طلائیه و جزایر مجنون نام های آشنا و پر از خاطره ای هستند که رزمندگان سال های اول جنگ آن ها را خوب می شناسند.

عملیات‌ خیبر در تاریخ‌ 3 اسفند 1362 با رمز مقدّس‌ «یا رسول‌ الله» به‌ منظور غافل‌گیر کردن و انهدام‌ نیروهای‌ سپاه‌ سوم‌ دشمن‌ و استفاده‌ از ضعف‌ و ناتوانی‌ او در عملیات‌ آبی‌ و خاکی‌ و ... در منطقه‌‌ عملیاتی‌ واقع در شرق رودخانه‌ دجله‌ و داخل‌ هورالهویزه‌ آغاز گردید. رزمندگان اسلام‌، با سرعت‌ عمل‌ از چند محور با عبور از میان‌ تله‌های‌ انفجاری‌ و بشکه‌های‌ آتش‌زا و سنگرهای‌ کمین‌ و دیگر مواضع‌، بر سر دشمن‌ فرود آمده‌ و در یک‌ هجمه‌ی‌ بی‌امان‌، موفق‌ شدند چند روستای‌ عراقی‌ را آزاد کنند و تعدادی‌ از یگان‌های‌ مستقر در جریزه‌ را به‌ هلاکت‌ رسانند. تصرف‌ جرایز به‌ عهده‌ی‌ لشکر حماسه‌ آفرین‌ علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌ بود که‌ با کمک‌ یگان‌های‌ دیگر، پس‌ از نبردی‌ جانانه‌، جزیره‌ی‌ مجنون‌ شمالی‌ را به‌ طور کامل‌ آزادکرده‌، با فشار بی‌امان‌ خود، دشمن‌ بعثی‌ را کیلومترها به‌ عقب‌ راند. در این‌ عملیات‌، سپاهیان‌ اسلام‌، رودخانه‌ی‌ دجله‌ و فرات‌ را پشت‌ سر می‌گذارند و بزرگراه‌ بصره‌ـبغداد در چند نقطه‌ قطع‌ می‌شود که‌ با این‌عمل‌، ارتباط‌ سپاه‌ سوم‌ و چهارم‌ عراق قطع‌ می‌گردد.

همزمان‌ با اجرای‌ عملیات‌، یگان‌های‌ مهندسی‌ رزمی‌، اقدام‌ به‌ نصب‌ پل‌ فلزی‌ شناور نموده‌، در میان‌ حیرت‌ دشمنان‌، پلی‌ به‌ طول‌ دوازده‌ کیلومتر، زیر بمباران‌ شدید و حجم‌ آتش‌ انبوه‌ دشمن‌، روی‌ هور برپا می‌کنند و در نتیجه‌ عقبه‌ی‌ رزمندگان‌، تأمین‌ می‌شود. در شمال‌غرب‌ منطقه‌، چند روستای‌ دیگر از جمله‌ پل‌ العزیره‌ و شهرک‌ الصغره ‌به‌ تصرف‌ رزمندگان‌ اسلام‌ در می‌آید. نیروهای‌ عراقی‌ با تحمل‌ خسارات‌ و تلفات‌ بسیار زیاد، از جزایر مهم‌ و حساس‌ مجنون‌ که‌ میلیاردها بشکه‌ نفت‌ در خود ذخیره‌ دارد، عقب‌ نشینی‌ می‌کنند. رژیم‌ مستأصل‌ عراق که‌ از پاتک‌های‌ سنگین‌ خود نتیجه‌ نمی‌گیرد، دستور حمله‌ی‌ شیمیایی‌ را به‌ طور گسترده‌ صادر می‌کند که‌ هواپیماها با پرتاب‌ راکت‌هایی‌ منطقه‌ را مملو از دود زرد رنگ‌ و سمّی‌ می‌کنند و موجب‌ سوختگی‌ و خفگی‌ تعدادی‌ از رزمندگان‌ می‌شوند. با فشار سنگین‌، در اثر بمباران‌ شیمیایی‌، رزمندگان‌ برای‌ حفظ‌ جزایر از منطقه‌ی‌ العزیره‌ عقب‌ نشینی‌ می‌کنند. دشمن‌ بعثی‌ که‌ با پاتک‌ سنگینی‌ موفق‌ می‌شود جاده‌ی‌ بغدادـبصره‌ را از کنترل‌ ایرانیان‌ خارج‌ نماید، تلاش‌ می‌کند تا جزایر را تصرف‌ کند که‌ با انهدام‌ دو گردان‌ پیاده‌ و تانک‌ و به‌ هلاکت‌ رسیدن‌ هفتصد بعثی‌ ناامید شده‌ و عقب‌ می‌نشیند و بدین‌ ترتیب‌ جزایر مجنون‌ در تصرف‌ رزمندگان‌ اسلام‌ باقی‌ می‌ماند.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ضن گرامیداشت سالروز این عملیات غرور آفرین یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس بویژه شهدای مظلوم این عملیات بالاخص یاد و خاطره شهید حاج ابراهیم همت فرمانده لشکر 27 محمدرسول الله (ص) و شهید حمید باکری قائم مقام لشکر 31 عاشورا  را گرامی می دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها