به مناسبت سالگرد تأسیس کمیته امداد بررسی شد؛

روایت ۴۰ سال غبارروبی فقر از چهره مغموم محرومان

خدمت‌رسانی کمیته امداد به عنوان یک نهاد حمایتی از محرومان و نیازمندان در حالی ۴۰ ساله شد که در طول این سال‌ها خدمات متنوع و زیادی به نیازمندان جامعه در اقصی نقاط کشور ارائه داده است، اما فقرزدایی نیازمند عزمی جزم‌تر و همتی بلند‌تر است.
کد خبر: ۳۳۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ - 05March 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، یکی از برترین تعالیم دین مبین اسلام، احسان و نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان است. این توفیقی است از جانب خداوند متعال که تنها نصیب بندگان خوب و برگزیده او می‌شود. خدمت به محرومان و نیازمندان، یکی از شیرین‌ترین و پسندیده‌ترین عبادت‌ها و سنت پیامبراکرم و اهل بیت (ع) است.

به تأسی از تعالیم گوهر بار اسلام و پیروی از منش و مرام ائمه اطهار، در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز دستگیری و کمک به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر جزء اهداف اصلی و مهم قرار گرفته است و از بدو استقرار این نظام به رهبری امام خمینی (ره)، ایشان مسئولان را به انجام خدمات لازم به این قشر توصیه کرده و خدمت رسانی به آن‌ها در قالب تأسیس نهاد مقدس کمیته امداد آغاز شد و در چنین روزی یعنی ۱۴ اسفندماه ۱۳۵۷ فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل کمیته امداد صادر شد.

این نهاد برای ایجاد رفاه و برقراری تسهیلاتی در امر کمک رسانی به محرومان جامعه به خصوص برای خودکفا کردن آن‌ها تاسیس شد و از بزرگترین نهاد‌های تأمین اجتماعی است.

البته سابقه کمیته امداد امام خمینی (ره) به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدوداً سال‌های ۱۳۴۲- ۱۳۴۳ باز می‌گردد که تعدادی از انقلابیون که در زمره یاران امام (ره) بودند، ماموریت یافتند که به خانواده‌های زندانیان، نیازمندان و مبارزان رسیدگی کنند.

وظایف کمیته امداد

برخی از وظایف کمیته امداد امام خمینی (ره) به این شرح است:

۱ ـ. تلاش در جهت شناخت انواع محرومیت، رنج و کمبود و نارسایی مادی و معنوی

۲ ـ. یافتن محرومان و امداد به آن‌ها در حدّ ضرورت، برای رفع محرومیت آنان، از طریق اعطای وام و ایجاد کار مناسب

۳ ـ. اقدام در جهت رفع درد و رنج افراد و خانواده‌های محروم، از طریق معالجه و کمک‌های آموزشی، درمانی و مالی و کمک به بیماران به ویژه بیماری‌های خاص و صعب العلاج و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی

۴ ـ. آمادگی برای جبران نارسایی‌هایی که در مناطق مختلف کشور، در مقابله با مشکلات و حوادث طبیعی وجود دارد

۵ ـ. فراهم آوردن امکانات و تسهیلات برای خود کفایی محرومان از طریق آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به هنرجویان تحت پوشش به منظور ایجاد آمادگی برای استخدام یا شروع کسب و کار درآمدزا

۶- کمک به زنان سرپرست خانواده تا آن‌ها بتوانند با فعالیت در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، قالی بافی، خیاطی، کاردستی و سایر زمینه‌ها زندگی خود و خانواده شان را تامین کنند.

۷- پرداخت وام قرض الحسنه و تهیه مواد اولیه و ابزار کار به منظور کسب درآمد، برای اقشار بی بضاعت؛ به نحوی که اعتبارات اعطایی باعث خودکفا شدن وام گیرندگان می‌شود.

۸- تهیه جهیزیه برای نوعروسان خانواده‌های تحت پوشش، ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش، کاریابی و معرفی آنان به مشاغل مناسب،

۹- تأمین مسکن برای خانواده‌های بی بضاعت، جبران دیه، اطعام و افطاریه، جمع آوری صدقات به منظور هدایت صحیح آن، ارائه خدمات عمرانی مانند بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده و زلزله زده و آسیب دیده و جذب و صرف کمک‌های مردمی از دیگر فعالیت‌های کمیته امداد امام (ره) به منظور امداد رسانی و کمک به قشر محروم جامعه است.

۱۰- برگزاری جشن نیکوکاری و جشن عاطفه‌ها برای کمک مردم نوع دوست به نیازمندان جامعه

همه ساله از چهاردهم تا بیست و یکم اسفندماه به نام هفته نیکوکاری نامگذاری شده است. برگزاری این هفته به منظور جذب کمک‌ها و هدایای مردم به خانواده‌های محروم و نیازمند است که جمع آوری و توزیع آن توسط کمیته امداد امام خمینی صورت می‌گیرد.

روز‌های ۱۵ و ۱۶ اسفند نیز به عنوان روز‌های احسان و نیکوکاری در این هفته نام گذاری شده و مردم نوع دوست می‌توانند کمک‌های خود را در آستانه سال نو به نیازمندان ارائه دهند.

جشن عاطفه‌ها

یکی دیگر از ابتکارات کمیته امداد امام خمینی (ره)، بر پایی جشن عاطفه‌هاست. این جشن همه ساله در آستانه آغاز سال تحصیلی برگزار می‌شود و مردم نیکوکار کشورمان، به یاری خانواده‌های محروم و نیازمند به ویژه دانش‌آموزان این خانواده‌ها می‌شتابند تا فرزندان آنان نیز بتوانند از نعمت آموزش و درس خواندن بهره‌مند شوند.

جشن نیکوکاری

از جمله کار‌هایی که کمیته امداد در انجام آن نقش داشته است، برپایی جشن احسان و نیکوکاری در هفته سوم اسفندماه است. مردم کشورمان، در این جشن که هر ساله در آستانه رسیدن سال نو و با مشارکت کمیته امداد امام (ره)، صداوسیما و با همکاری نیروی مقاومت بسیج و سازمان بهزیستی کشور برگزار می‌شود، شرکت کرده و شادی خود را با نیازمندان قسمت می‌کنند.

پنج میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند

بنا به گفته پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد در حال حاضر پنج میلیون نفر تحت حمایت مستقیم و غیرمستقیم کمیته امداد هستند که یک میلیون نفر آن‌ها زنان سرپرست خانوار، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سالمندان، ۱۵۰ هزار نفر یتیم، ۴۲ هزار بیمار صعب‌العلاج و ۳۰ هزار خانواده با سرپرست زندانی و مابقی آن‌ها نیز دانشجویان و دانش‌آموزانی هستند که تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

افزایش ۳۵ درصدی کمک‌های مردمی به نیازمندان

وی خاطرنشان کرد: در طی ۱۱ ماهه امسال ۳۵ درصد کمک مردم به کمیته امداد بیشتر شده است. کمک به معیشت، درمان، تهیه مسکن، تهیه جهیزیه، کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان، بیمه‌های تأمین اجتماعی و غیره، مشاوره روانشناسی، سفر‌های زیارتی و کمک‌های دوره‌ای از وظایف اصلی ماست.

بیش از هفت هزار میلیارد تومان کمک به معشیت نیازمندان

فتاح گفت: در سال ۹۷ بیش از هفت هزار میلیارد تومان کمک به معیشت صورت گرفته است، در بخش درمان ۵۰۰ میلیارد تومان، در بخش مسکن هزار میلیارد تومان، در بخش جهیزیه ۱۵۰ میلیارد تومان، در بخش دانشجویان ۱۲۰ میلیارد تومان، در بخش رفع سوءتغذیه کودکان ۱۲۰ میلیارد تومان، حق بیمه‌های اجتماعی ۲۰۰ میلیارد تومان، در بخش سفر‌های زیارتی ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

تحویل ۶۰ هزار جهیزیه تا پایان سال/ اعطای یک هزار میلیارد تومان وام

رئیس کمیته امداد افزود: تا پایان سال ۶۰ هزار جهیزیه تحویل خواهد شد و هزار میلیارد تومان وام ضروری به متقاضیان پرداخت می‌شود و ۲ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۹۷ به صد هزار نفر وام اشتغال پرداخت می‌شود.

وی بیان داشت: در پنج ماه گذشته ۶۲۰ هزار خانواده وارد چرخه حمایتی کمیته امداد شدند و فعلاً پشت نوبتی برای ورود به کمیته امداد نداریم و صف‌های وام ضروری نیز شکسته شده است تا سال جاری کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه ما سه درصد بود که از سال آینده کارمزد وام دریافت نخواهیم کرد و به صفر درصد می‌رسد تا به معنای واقعی صندوق قرض‌الحسنه اسلامی را ایجاد کنیم.

فتاح گفت: در حال حاضر معوقات اعضای کمیته امداد از بانک‌ها بسیار کم است و این در حالی است که افرادی چند صد میلیارد وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند و این حق بیت‌المال است که باید پرداخت شود.

رئیس سازمان کمیته امداد (ره) گفت: ساختمان سوهانک به دانشگاه آزاد اسلامی فروخته شد و تمام پول آن هزینه صندوق قرض‌الحسنه شده است.

وی ادامه داد: در زلزله کرمانشاه نیز ۹ هزار ساختمان و تعمیرات ساختمانی تا پایان سال به اتمام می‌رسد و این بدون پرداخت یک ریال از سوی مددجویان کمیته امداد است.

فتاح گفت: در سال آینده یتیم بدون سرپرست نخواهیم داشت و مسکن تمام مددجویان در سال آینده تأمین می‌شود و صفی در خصوص ورود به تحت پوشش قرار گرفتن کمیته امداد و وام ضروری نخواهیم داشت و در سال آینده برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر، شش هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره) تأکید کرد: مستمری ماهانه مددجویان کمیته امداد نیز ۲۰ درصد اضافه خواهد شد.

حجت الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، اظهار داشت: افتخار کمیته امداد این است که در طول ۴۰ سال گذشته به این موفقیت دست یافته که قشر محروم جامعه را به افرادی مولد و خودکفا تبدیل کند و این دستاورد مهمی است.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال از طریق این نهاد به خانوار‌های تحت حمایت پرداخت شده است، افزود: سال گذشته ۱۷۳ هزار شغل در سطح کشور برای مددجویان کمیته‌امداد ایجاد شد که این عدد در ۹ ماهه نخست امسال به ۸۲ هزار شغل رسیده است.

یک پنجم اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد شده است

عبدالملکی بیان داشت: یک پنجم از تعداد شغل‌های ایجاد شده در سطح کشور توسط کمیته امداد صورت گرفته است که این شغل‌ها از نظر کیفیت، یک چهارم شغل‌های کل کشور را شامل می‌شود و این موفقیت نتیجه یک کار تیمی و فرایند کاری است که از طریق استعداد سنجی، آموزش، مشاوره و نظارت دقیق بر شغل‌های ایجاد شده افراد تحت حمایت حاصل شده است.

با همه تلاش‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد در نقاط مختلف کشور، هنوز شاهد وجود محرومیت در برخی نقاط کشور هستیم که رفع آن نیازمند عزمی جزم‌تر و اختصاص اعتبارات بیشتر است و به یک حرکت جهادی و هماهنگ بین دستگاه‌های حمایتی نیاز دارد تا بتوان گرد و غبار محرومیت را از چهره همه نقاط را بزداییم و همه افراد جامعه را از امکانات مورد نیاز یک زندگی برخوردار سازیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار