در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

فعالیت‌های جهادی دانشجویان در راهیان نور/ خدمات‌دهی سالانه به زائران بدون تعطیلی است

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه به تشریح برنامه‌های متنوع فرهنگی یادمان هویزه در ایام اسفند و فروردین سال جاری پرداخت.
کد خبر: ۳۳۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶ - 11March 2019

میلاد کریمی دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با اشاره به ظرفیت ویژه یادمان شهدای هویزه به عنوان یک دانشگاه انسان ساز، گفت: نیمه دوم بهمن تا اواخر اسفند ماه هر سال، موسم راهیان نور دانشجویی در کشور ماست که با توجه به مشخص بودن هویت شهدای مظلوم کربلای هویزه و آرمیدن تعدادی از شهدای شاخص دانشجو از جمله شهید علم الهدی، شهدای فارغ التحصیل دانشگاهی، طلبه و 3 نفر از دانشجویان شهید پیرو خط امام نقش آفرین در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در کنار سایر شهدای دیگر اقشار در این مکان مقدس، وجه دانشجویی یادمان شهدای هویزه در اذهان عمومی همواره پررنگ‌تر بوده و یکی از مقصدهای حتمی بیش از 60 هزار دانشجوی شرکت کننده در اردوهای راهیان نور دانشجویی به شمار می‌آید؛ لذا دست اندرکاران فرهنگی یادمان شهدای هویزه، این نقطه به یادگار مانده از روزهای حماسه و دفاع را به مثابه یک قرارگاه بزرگ فرهنگی و دانشگاهی انسان ساز که اساتیدش شهدای دانشجوی صدر جنگ هستند، می دانند. به همین منظور نیز ماهیت و محتوای عمده برنامه‌های ارائه شده این یادمان در روزهای اوج راهیان نور، قدری متفاوت از سایر یادمان‌های دفاع مقدس طراحی می‌‌شود و با همکاری و همراهی سازمان بسیج دانشجویی به عنوان متولی اصلی راهیان نور دانشجویی و بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)، گسترش تفکر و گفتمان روز انقلاب اسلامی با هدف تغییر نگاه و دید زائران نسبت به مسائل مختلف، همواره در اقدامات فرهنگی این یادمان، مورد متوجه است.

فعالیت‌های جهادی دانشجویان در راهیان نور/ تشریح برنامه‌های مناسبی در یادمان هویزه/ خدمات‌دهی سالانه به زائران بدون تعطیلی

اقدام جهادی یک دانشجو در یادمان

کریمی، حضور خادمان دانشجو از بهترین دانشگاه های کشور را در امتداد راه شهدای دانشجوی هویزه دانست و با بیان اینکه هم اکنون حدود 40 خادم برادر دربازه دوم خادمی مشغول خدمت در یادمان هستند، گفت: 14 سال است که بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تهران با اخلاص تمام، پای کار هویزه ایستاده است و خادمان دانشجوی این دانشگاه در کنار سایر خادمانی که از طریق ثبت نام در سایت کوله بار به یادمان اعزام می شوند، سهم بسزایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و فضاسازی‌ها دارند و توانسته اند الگوی نوینی را در عرصه خادمی دانشجویی و فرهنگی ارائه کنند.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای درباره یکی از خادمان دانشجوی هویزه پرداخت و گفت: یکی از خادمان دانشجوی این روزهای هویزه که در دانشگاه امام صادق (ع) تحصیل می‌کند، موتور سیکلت شخصی‌اش را از شهر نیشابور به هویزه آورده است و با همین موتور، مسیر نزدیک به 50 کیلومتری هویزه تا اهواز را برای پیگیری امور مربوط به یادمان طی می‌کند. اقدام جهادی این دانشجوی مخلص با واکنش مثبت بسیاری از مدیران استان که محل رجوع خادمان در ایام راهیان نور هستند مواجه شده و همکاری دستگاه‌ها را برانگیخته است.

فعالیت‌های جهادی دانشجویان در راهیان نور/ تشریح برنامه‌های مناسبی در یادمان هویزه/ خدمات‌دهی سالانه به زائران بدون تعطیلی

برگزاری ویژه برنامه به مناسبت‌های مختلف

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه، گفتمان فرهنگی طراحی شده برای زائران راهیان نور 97-98 این یادمان را باور به قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان و مبارزه مسوولانه و مجاهدانه برای رفع نقاط ضعف با الگوگیری از سبک زندگی مسوولانه شهدا عنوان کرد و افزود: به همین منظور، دو شعار «ایران_ سرفراز» و «نقش_من» از سوی خادمان طراحی شده که در فضاسازی‌ها و کلیه اقدامات سطح یادمان، نمود عینی و عملی دارد.

میلاد کریمی در تشریح برگزاری ویژه برنامه‌های مناسبتی و مراسم ادعیه این یادمان نیز گفت: برنامه‌های مختلف قرائت ادعیه، مداحی و سخنرانی شخصیت های برجسته کشور از 17 اسفند تا 10 فروردین در یادمان شهدای هویزه برگزار خواهد شد که از جمله آن می توان به قرائت روزانه دعای عهد بعد از نماز جماعت صبح، دعای کمیل، دعای ندبه، دعای سمات و جلسات جمع خوانی قرآن کریم بعد از نماز عصر و نماز عشا اشاره کرد.

فعالیت‌های جهادی دانشجویان در راهیان نور/ تشریح برنامه‌های مناسبی در یادمان هویزه/ خدمات‌دهی سالانه به زائران بدون تعطیلی

در بخش ویژه برنامه های مناسبتی نیز مراسم سالروز ولادت حضرت امام باقر (ع) و آغاز ماه مبارک رجب و همچنین شهادت حضرت امام هادی (ع) با سخنرانی حضرت آیت الله سید احمد علم الهدی (نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس) و مداحی حاج احمد خلف زاده برگزار شد.

برگزاری برنامه‌ای به مناسبت روز ملی راهیان نور

این مسوول فرهنگی درباره مراسم روز ملی راهیان نور نیز اذعان کرد: 20 اسفند، سالروز سفر رهبر فرزانه انقلاب به یادمان شهدای هویزه در سال 75 است که در تقویم به نام «روز ملی راهیان نور» ثبت شده است. بنابراین مناسبت این روز ماندگار در یادمان شهدای هویزه همزمان با دیگر یادمان‌های دفاع‌مقدس با شور و نشاط ویژه‌ای برپا می‌شود و حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی و حاج عظیم ابراهیم پور سخنرانان این مراسم در هویزه خواهند بود.

کریمی اضافه کرد: علاوه بر سایر روزهای اسفند و فروردین، سالروز ولادت حضرت امام محمد تقی (ع)، ولادت مولا علی (ع) و آغاز ایام البیض، وفات حضرت زینب (س) نیز از دیگر مناسبت‌هایی است که برنامه‌های ویژه‌ای با سخنرانی حجج اسلام و آیات عظام: علم الهدی، حاجتی، کعبی، علی نژاد، بی آزار تهرانی، ماندگاری، سرلک، سید حسین آقامیری، موسوی والا، مهرانیان و مداحی آقایان: ابوذر بیوکافی، نریمان پناهی، مجتبی رمضانی، خلف زاده، صوفی، صفری، نبگان و...برای آنها تدارک دیده شده است.

فعالیت‌های جهادی دانشجویان در راهیان نور/ تشریح برنامه‌های مناسبی در یادمان هویزه/ خدمات‌دهی سالانه به زائران بدون تعطیلی

اردوی فرهنگی برای عشایر و دانش‌آموزان روستاها و شهرهای هویزه

وی توجه ویژه به ساکنان بومی و عشایر غیور منطقه در راستای استفاده هر چه بیشتر از برنامه‌های متنوع یادمان شهدای هویزه را نقطه عطف فعالیت های امسال برشمرد و عنوان کرد: معمولا مردم قهرمان پرور و صبور و مقاوم خوزستان و شهرها و روستاهای اطراف یادمان‌ها، سهم اندکی از برنامه های اجرا شده در این مکان ها دارند، اما خوشبختانه با برنامه ریزی و هماهنگی‌های صورت گرفته با مسوولان منطقه تلاش شده است تا اقشار مختلف مردم به خصوص دانش آموزان روستاها و شهرهای هویزه و دشت آزادگان نیز در قالب اردوهایی فرهنگی به یادمان اعزام و علاوه بر زیارت شهیدان از برنامه هایی نظیر «به دنبال ستاره ها» و «سینما سنگر» بهره مند شوند.

وی درباره برنامه های روایتگری یادمان نیز اذعان داشت: علاوه بر حضور حاج عظیم ابراهیم پور از 15 اسفند تا اول فروردین، چهار راوی استقراری از سپاه، ارتش، جهاد و مؤسسه روایت سیره شهدا در بازه های 10 روزه و دو راوی ثابت بومی یادمان، روزانه به بیش از پنج هزار زائر یادمان شهدای هویزه که در روزهای آینده بر تعدادشان افزوده خواهد شد، خدمت ارائه می‌دهند.

یادمان هویزه حتی یک روز هم تعطیل نیست

این مسوول فرهنگی در پاسخ به سؤالی درباره چرایی حذف اسکان شب زائران در یادمان شهدای هویزه، تصریح کرد: به برکت از جان گذشتگی و ایثار شهیدانی که خون پاک شان ضامن بقای این سرزمین است، تا کنون هیچ مشکل امنیتی و ناامنی در یادمان شهدای هویزه به عنوان تنها نقطه یادمانی که در تمام طول سال به صورت 24 ساعته به خدمت رسانی مشغول است و حتی یک روز هم در طول سال تعطیل نیست، نداشته ایم و به لطف مجاهدت های سربازان گمنام امام زمان (عج) و مرزبانان غیور و پاسداران حافظ امنیت، نخواهیم داشت؛ لکن به دلیل برخی احتیاط های لازم و ضروری، تا امروز تصمیم بر این بوده که بر خلاف سنوات گذشته برای زائران، اسکان شب نداشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با عنایت ویژه و همکاری همه دست اندرکاران راهیان نور، اسکان شب در یادمان شهدای هویزه به زودی از سر گرفته شود.

فعالیت‌های جهادی دانشجویان در راهیان نور/ تشریح برنامه‌های مناسبی در یادمان هویزه/ خدمات‌دهی سالانه به زائران بدون تعطیلی

واگذاری یادمان هویزه به سازمان بسیج دانشجویی

سخنگوی هیأت امنای یادمان شهدای هویزه درباره واگذاری این یادمان به سازمان بسیج دانشجویی نیز گفت: اقدامات و توافقاتی صورت گرفته است، اما در انتظار برگزاری جلسه هیأت امنا هستیم. تصمیم نهایی درباره واگذاری با اعضای محترم هیأت امنا خواهد بود.

کریمی در بخش دیگری از این گفت و گو، دلیل عدم آماده سازی شایسته یادمان شهدای عشایر عرب کرخه نور در مجاورت یادمان شهدای هویزه را ادامه عملیات عمرانی و تکمیل ساخت و ساز این یادمان عنوان کرد و ابراز داشت: عزم جدی دست اندرکاران تکمیل پروژه این یادمان بر این است تا هر چه سریعتر عملیات عمرانی به پایان برسد و آماده پذیرایی از زائران شهدا گردد.

دبیر ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه در خاتمه از هیأت امنا، مدیریت، پرسنل و خادمان سختکوش یادمان، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)، معاونت فرهنگی و قرارگاه های سازمان بسیج دانشجویی، دبیرخانه جشنواره فیلم عمار، سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان، مسوولان محلی و همه خدمتگزارانی که در اجرای برنامه های فرهنگی یادمان شهدای هویزه مشارکت داشته اند، قدردانی کرد.

فعالیت‌های جهادی دانشجویان در راهیان نور/ تشریح برنامه‌های مناسبی در یادمان هویزه/ خدمات‌دهی سالانه به زائران بدون تعطیلی

براساس این گزارش، یادمان شهدای هویزه در 25 کیلومتری جنوب‌غربی شهر هویزه و 40 کیلومتری شهر اهواز محل رشادت شهید علم‌الهدی و یارانش از یادمان‌هایی است که زائران راهیان نور به خصوص دانشجویان جوان از آن بازدید می‌کنند و به دلیل نحوه شهادت شهیدانش و شباهت‌هایی که به واقعه عاشورا دارد به کربلای هویزه مشهور است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها