ما پیروزیم-۴۵۷/

«حمله شبانه سربازان ایرانی» در یک تابلوی نقاشی+ عکس

ایرج اسکندری نقاش انقلاب و دفاع مقدس «حمله شبانه سربازان ایرانی» را در قلب یک تابلوی نقاشی به تصویر کشیده است.
کد خبر: ۳۳۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ - 29March 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «ایرج اسکندری» یکی از نقاش انقلاب و دفاع مقدس است که در سال ۱۳۳۵ در کاشمر متولد شد.

«حمله شبانه سربازان ایرانی» در یک تابلوی نقاشی+ عکس

وی سرپرستی گروه تجسمی دانشکده الزهرا و عضویت در گروه نقاشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. این هنرمند در نمایشگاه‌های جمعی انفردی بسیاری شرکت کرده است.

اسکندری از همان کودکی با کارگاه نقشه‌کشی قالی با این هنر سنتی مانوس شده است. او با پرداختی تلویحی به طراحی نقشه قالی، دوره تحصیلات متوسطه را در مشهد گذراند و درسال ۱۳۵۳ پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی به دانشکده هنر های تزئینی راه یافت و برای طی دوره فوق لیسانس به رشته مرمت آثار باستانی روی آورد.

او مرمت آثار باستانی نیز همچون طرح‌های تجریدی قالی، زمینه مناسبی برای بیان احساساتش نشد، پس رو به سوی فرانسه گذاشت. اما چندی بعد، انقلاب اسلامی زمینه ساز بازگشت او به ایران شد.

این نقاش پس از انقلاب اسلامی، جدا از پرداختن به نقاشی و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد فضای جدید هنری، به تدریس دردوره فوق لیسانس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت و در جریان تعطیلی موقت دانشگاه‌ها درطول انقلاب فرهنگی به خدمت سربازی رفت و عهده‌دار تبلیغات عقیدتی و سیاسی نیروی زمینی شد.

پس از آن مجددا به تدریس طراحی و نقاشی در دانشکده هنرهای تزئینی مشغول شد. او همچنین دبیر دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، دبیر نخستین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام و دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آفریقا بوده است.

تابلوی نقاشی «حمله شبانه سربازان ایرانی» یکی از آثار ماندگار این هنرمند انقلاب و دفاع مقدس است که با رنگ و روغن روی بوم و در ابعاد ۱۸۰×۱۲۰ و در سال ۱۳۷۴ نقاشی شده و به موزه و مرکز فرهنگی خرمشهر اهدا شده است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار