یادداشت/

حساسیت تصمیم دموکرات‌ها درمورد ترامپ

دموکرات‌ها از ابتدا امید زیادی به تحقیقات رابرت مولر بسته بودند. رابرت مولر، مدیر سابق اف‌بی‌آی، دو سال قبل از سوی وزارت دادگستری امریکا و به عنوان بازرس ویژه مأمور رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ شد...
کد خبر: ۳۴۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 03May 2019

حساسیت تصمیم دموکرات‌ها درمورد ترامپبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از جوان انلاین، دموکرات‌ها از ابتدا امید زیادی به تحقیقات رابرت مولر بسته بودند. رابرت مولر، مدیر سابق اف‌بی‌آی، دو سال قبل از سوی وزارت دادگستری آمریکا و به عنوان بازرس ویژه مأمور رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ شد فضای پرتنش آن موقع آمریکا و به‌خصوص تحلیل و گمانه‌زنی‌های گسترده رسانه‌ای باعث شده بود مخالفان ترامپ تصور کنند که مولر با سابقه درخشان کاری‌اش مچ ترامپ را خواهد گرفت و تبانی او با روسیه در آن انتخابات را برملا خواهد کرد. واقعیت این است که مولر و تیم تحقیقاتی‌اش تا مرز چنین چیزی نزدیک شدند، حتی دامنه تحقیقات آن‌ها به نزدیک‌ترین افراد به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، هم رسید، اما در نهایت، گزارش او چنین اتهامی را تأیید نکرد.

هرچند که گزارش مولر اتهام تبانی ترامپ یا یکی از اعضای ستاد انتخاباتی او با روس‌ها را در جریان آن انتخابات تأیید نکرد، اما از سوی دیگر، افراد وابسته به او را هم از انجام چنین عملی تبرئه نکرده است. علاوه بر این، مولر در گزارش خود دست کم به ۱۰ مورد اشاره می‌کند که به گفته وی، می‌توانند از مصادیق ممانعت از عدالت توسط ترامپ به شمار بروند. همین دو وجه رنگ و بویی ابهام‌آمیز به گزارش مولر داده و اعضای دموکرات مجلس نمایندگان برای تعیین تکلیف خود در قبال این گزارش، قرار گذاشته‌اند جلسه‌ای در این مورد برگزار کنند که دیروز انجام شد. برگزاری این جلسه در حالی است که رهبران دموکرات در این مجلس و به خصوص نانسی پلوسی معتقد است استیضاح ترامپ راه‌حل معقولی برای مقابله با او نیست و راه به جایی نخواهد برد و در مقابل، بیشتر نمایندگان دموکرات و به خصوص آن‌هایی که بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه فوریه به مجلس نمایندگان راه پیدا کردند، نظری مخالف دارند. آن‌ها معتقدند که هم موضوع ممانعت از اجرای عدالت و هم دیگر تحقیقات در حال انجام پیرامون ترامپ دلیلی برای استیضاح او هستند. بنابراین، جلسه روز سه شنبه بیشتر از این که روزی حساس برای ترامپ باشد، روزی حساس برای خود اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان است که تکلیف خود را با گزارش مولر معلوم کنند و بتوانند به سیاستی یک‌دست برای مقابله با او برسند.

مشکل کار آن‌ها در این است که گزارش مولر وضعیت بغرنجی از انتخاب دو سمت متناقض پیش پای آن‌ها گذاشته است. از یک سو، این گزارش به قدر کافی ابزار مناسب به دست آن‌ها نمی‌دهد تا یکی از دو اتهام اصلی تبانی با روسیه یا ممانعت از اجرای عدالت را بر ترامپ وارد کنند. علاوه بر این، اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا مانع دیگری است که مسیر استیضاح ترامپ را برای آن‌ها بسیار سخت کرده است. به این دو دلیل است که پلوسی و همفکرانش در این مدت سعی کرده‌اند به هر نحو که شده دیگر اعضای دموکرات در مجلس نمایندگان را از فکر استیضاح ترامپ منصرف کنند. از سوی دیگر، عدم واکنش قاطع و جدی بعد از گزارش مولر علیه ترامپ به پایگاه اجتماعی دموکرات‌ها و افکار عمومی مردم آمریکا ضربه‌ای جدی وارد خواهد کرد. حقیقت این است که بسیاری از امریکایی‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای با این امید کاندیدا‌های دموکرات را راهی مجلس نمایندگان کردند که آن‌ها در مجلس علیه ترامپ کاری بکنند و اگر حالا کاری نکنند، آن‌ها را از خود دلسرد کرده و این موضوع تأثیر منفی بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد گذاشت. با وجود این، هرگونه اقدام و واکنش جدی در مورد ترامپ باید حساب شده و محتاطانه باشد، چرا که او نشان داده در شانتاژ و عوام‌فریبی استاد است و از کوچک‌ترین فرصت‌ها بیشترین بهره‌برداری را می‌کند. بنابراین، اگر هرگونه واکنش تند در مورد او و به خصوص شروع روند استیضاح منجر به شکست شود، او بهترین موقعیت را برای عوام‌فریبی پیدا می‌کند تا هم با ایجاد هیاهو سرپوشی بر نقاط ضعف خود بگذارد و هم اینکه به رقبای دموکرات خود بتازد. واقعیت این است که او از همین اکنون دست به کار شده و تند‌ترین عبارات را در مورد کاندیدا‌های دموکرات مثل جو بایدن یا برنی سندرز به کار می‌برد و ناکامی اعضای دموکرات مجلس نمایندگان می‌تواند این موقعیت او را تقویت کند. بنابراین، دموکرات‌ها در شرایط سخت و پیچیده‌ای قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که در جلسه روز سه شنبه بیشتر از هر چیز محتاج به ایجاد هماهنگی و انسجام بین خودشان هستند تا اینکه بتوانند بهترین روش را برای مقابله با ترامپ و عوام‌فریبی او پیدا کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار