مسیح کردستان-۳/ سردار ناظری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهید بروجردی الگوی یک انقلابی کامل بود

سرپرست وقت سپاه سنندج گفت: شهید بروجردی یک الگوی نمونه انقلابی کامل و مطیع رهبری انقلاب بود و این مطیع بودن باعث شده بود خود را به صورت ۱۰۰ درصد وقف آرمان‌ها و اهداف انقلاب کند.
کد خبر: ۳۴۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ - 12May 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ یکم خرداد سال ۱۳۶۲ یادآور واقعه‌ای تلخ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است؛ روزی که خودروی حامل «محمد بروجردی» جانشین فرمانده قرارگاه حمزه روی مین دستی کاشته شده توسط ضدانقلاب رفت و باعث شد این سردار سپاه اسلام به شهادت برسد.

خبرنگار دفاع‌پرس به مناسبت سالگرد شهادت این شهید والامقام گفت‌وگویی مشروح با سردار «علی ناظری» معاون نشر ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و سرپرست وقت سپاه سنندج و فرمانده سپاه «دیواندره» در سال ۱۳۶۱ انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: ابتدا درباره نحوه آشنایی خود با شهید بروجردی توضیحاتی را بفرمایید.

سال ۵۹ معلم بودم و برای تعطیلات نوروز به دعوت یکی از دوستان که در جاده سقز به سنندج فرمانده پاسگاه بود، به سنندج رفتم و حدود ۱۰ روز در آن منطقه ماندم که طی این مدت با محیط منطقه و نیز اقدامات ضد انقلاب در ناامن کردن منطقه آشنا شدم.

این آشنایی باعث ایجاد علاقه به حضور مجدد در کردستان شد به همین جهت بعد از پایان سال تحصیلی خواستار اعزام به منطقه شدم، اما از آن‌جایی که اعزام به صورت بسیجی با محدودیت‌هایی مواجه بود، در مشورت با تعدادی از دوستان، به عضویت سپاه درآمدم تا از این طریق بتوانم اعزام شوم.

بدین ترتیب بعد از ثبت نام در سپاه و گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه‌مدت، به شهر «قروه» که بین همدان و سنندج قرار دارد، منتقل شدم و سپس در سال ۶۰ به مدت ۹ ماه سرپرست سپاه سنندج بودم. بعد از آن یعنی در سال ۶۱ به دستور [شهید] ناصر کاظمی فرمانده سپاه کردستان، به عنوان فرمانده سپاه «دیواندره» مجدداً از سنندج به این شهر منتقل شدم.

به دلیل اینکه این شهر در بین کرمانشاه و آذربایجان غربی واقع شده بود، گروه‌های ضد انقلاب تردد زیادی به این شهر داشتند و سپاه «دیواندره» دائماً با ضد انقلاب درگیری داشت؛ زیرا ضد انقلاب مستقر در مناطق کردنشین کشورمان به دنبال اعلام استقلال و تجزیه کشور آن هم با تحریک دولت دیگر کشور‌ها بودند؛ بنابراین نحوه آشنایی من با شهید بروجردی به جلسات متعددی که در قرارگاه حمزه برگزار می‌شد و نیز گزارش‌هایی که به این شهید سرافراز می‌دادم، بازمی‌گردد.

دفاع‌پرس: چه شد که شهید بروجردی به کردستان رفتند؟

شهید بروجردی الگوی یک انقلابی کامل و مطیع رهبری انقلاب بود و این مطیع بودن باعث شده بود خود را به صورت ۱۰۰ درصد وقف آرمان و اهداف انقلاب کند. بر این اساس، بعد از مدتی که درگیری‌ها در کردستان آغاز می‌شود، به همراه جمعی از پاسداران تهران به کرمانشاه می‌آید تا بلکه بتواند جلوی اقدامات ضد انقلاب مستقر در مناطق کردنشین کشورمان را بگیرد.

دفاع‌پرس: شهید بروجردی در ایجاد امنیت در کردستان چه نقشی داشت؟

شهید بروجردی معتقد بود برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه باید امنیت را مردمی کرد؛ یعنی با استفاده از مردم بومی می‌توان منطقه امنیت را برقرار کرد. به همین جهت شهید بروجردی مردم منطقه را در ایجاد امنیت، مقابله با ضد انقلاب و فعالیت‌های سازندگی مشارکت می‌داد.

شهید بروجردی یک الگوی نمونه انقلابی کامل بود

این در حالی بود که رهبران ضد انقلاب مستقر در منطقه کردنشین کشورمان مانند «عبدالرحمان قاسملو» و «صادق شرفکندی» وابسته به بیگانگان بودند و اهداف دولت‌های غربی را در منطقه دنبال می‌کردند و اعتقادی به مردم بومی منطقه نداشتند.

بر این اساس، بروجردی با مجوز شورای انقلاب اسلامی، «سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد» را در منطقه کردنشین کشورمان ایجاد کرد، آن‌ها را آموزش داد و با مسلح کردن اعضای این سازمان، نقش موثری در ایجاد امنیت با بهره مندی از مردم منطقه داشت.

استفاده از شیوه مورد اشاره برای برقراری امنیت به این دلیل بود که مردم منطقه به دلیل شناخت و آگاهی نسبت به یکدیگر بهتر می‌توانند توطئه‌های فریب‌خوردگان و وابستگان به کشور‌های غربی را خنثی کنند؛ لذا با این شیوه بود که به تدریج ضد انقلاب مجبور به ترک منطقه و پناه بردن به دامان حامیان خارجی خود شدند.

دفاع‌پرس: نگاه شهید بروجردی به مردم منطقه چگونه بود؟

بروجردی می‌دانست که منشأ تمام حوادثی که در منطقه رخ می‌دهد، فقر و جهالت است؛ چون در رژیم گذشته توجهی به مناطق مرزی ازجمله کردستان نمی‌شد؛ لذا راهکار بروجردی توجه به برقراری عدالت، سازندگی و ساخت مدرسه، افزایش بهداشت عمومی منطقه و... بود.

این نگاه بروجردی به مردم منطقه بهترین راهکاری بود که می‌شد در آنجا آن‌ها را اجرایی کرد؛ این راهکار باعث شد تا با توسعه و بهبود راه‌های ارتباطی، امنیت نیز به تدریج در منطقه برقرار شود.

شهید بروجردی فرمانده سپاه منطقه هفت کشوری یا فرمانده قرارگاه حمزه بود؟

اوایل انقلاب سپاه دارای چند منطقه بود؛ بدین‌صورت که چند استان تحت فرماندهی یک سپاه منطقه‌ای اداره می‌شد؛ به عنوان مثال سپاه منطقه هفت شامل همدان، ایلام، کرمانشاه و کردستان تحت فرماندهی محمد بروجردی قرار داشت و منطقه پنج شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان [به فرماندهی صادق محصولی] بود.

بعد از مدتی شورای انقلاب اسلامی و سپاه تصمیم گرفتند مناطق کردنشین که شامل بخشی از آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه است، تحت فرماندهی یک مجوعه به نام قرارگاه حمزه قرار گیرد؛ لذا برای فرماندهی این قرارگاه محمد بروجردی پیشنهاد شد؛ اما به جهت امتناع وی از پذیرفتن این مسئولیت، «محمد ابراهیم سنجقی» به عنوان اولین فرمانده این قرارگاه تعیین و بروجردی هم معاون قرارگاه شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها