فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی «دف، نوای رحمت» اعلام شد

نهمین جشنواره بین‌المللی «دف، نوای رحمت» با شعار «هنر، هم‌گرایی و مهربانی» از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ مردادماه و همزمان با عیدین سعیدین قربان و غدیر در سنندج برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۴۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ - 12May 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان اظهار داشت: همزمان با دهمین سالگرد سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان کردستان در اردیبهشت ماه 88 که فصل جدیدی در زمینه حرکت رو به توسعه استان به ویژه در بخش فرهنگ و هنر با توجه به نگاه ژرف معظم‌له به این بخش که استان را به عنوان استان هنر و فرهنگ معرفی نمودند، فراخوان نهمین جشنواره بین المللی «دف نوای رحمت» اعلام می‌شود.

وی افزود: این اهمیت و توجه ویژه رهبری به موضوع فرهنگ و هنر استان، زمینه را برای برجسته نمودن ویژگی‌ها و مؤلفه‌های مربوط به آن بیش از پیش فراهم نمود و با توجه به موسیقی عرفانی کردستان حوزه هنری در جهت معرفی این ویژگی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای موسیقی با محوریت دف نمود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و زمینه معرفی کردستان به عنوان پایتخت دف جهان را مهیا نمود.

دبیر جشنواره «دف نوای رحمت» عنوان کرد: از ویژگی‌های این جشنواره توجه به نواهای عرفانی و خانقاهی است و توانسته است این نواها را در سراسر ایران معرفی و هم اکنون با ارتباطی که بین دف نوازان کشوری مهیا شده است، دف در بین علاقه‌مندان موسیقی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هر ساله شاهد حضور و کشف استعدادهای جدید در این زمینه از سراسر کشور بوده ایم.

مرادی افزود: ثبت سنندج به عنوان مرکز ساخت دف و دف نوازی از دیگر ویزگی‌های این جشنواره بوده که با گردهمایی یک هزار دف‌نواز سنندجی به عنوان یک اجتماع بزرگ دف‌نوازی جهانی در عمارت خسرو آباد سنندج حاصل شد و دف را جهانی نمود.

وی تقدیر از پیشکسوتان مولودی خوانی و مفاخر موسیقی کردستان را در دوره‌های مختلف این جشنواره از دیگر بخش‌های مهم عنوان کرد و گفت: در طول رقابت شرکت‌کنندگان در بخش جنبی شاهد برگزاری اجراهای موسیقی از نواحی مختلف ایران بوده ایم که در این دوره نیز ادامه خواهد یافت.

مرادی با اشاره به همکاری ارزنده موسسه سپهر سوره هنر در برگزاری این جشنواره به عنوان یک برنامه ملی گفت: در راستای تحقق اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نهمین جشنواره بین المللی «دف نوای رحمت» با شعار «هنر، هم‌گرایی و مهربانی» از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ مردادماه و همزمان با عیدین سعیدین قربان و غدیر در سنندج برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره «دف نوای رحمت» هدف این جشنواره را ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان، مقابله با تهاجم فرهنگی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری فاخر، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی، توجه به موسیقی‌ عرفانی برگرفته از تعالیم دینی و اسلامی، تحکیم پایه‌های وحدت و همدلی در بین مسلمانان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موسیقی عرفانی اعلام کرد.

مرادی با اشاره به بخش‌های بین الملل، سراسری و جنبی در این دوره از جشنواره گفت: بخش‌های جشنواره بخش بین الملل به صورت غیر رقابتی و بر اساس میزان درخواست گروه‌های مختلف از کشورهای منطقه برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری کردستان در خصوص بخش سراسری گفت: این بخش شامل گروه نوازی، تک نوازی و مولودی خوانی است که بخش تک نوازی در دو رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال و ۱۹ سال به بالا در دو بخش آقایان و خانم‌ها برگزار می‌شود.

وی به بخش گروه نوازی و مولودی خوانی اشاره کرد و ادامه داد: گروه‌های شرکت کننده تنها در یکی از این بخش‌ها بر اساس مقررات اعلام شده می‌توانند شرکت نمایند و در تمامی بخش‌ها نفرات اول دوره گذشته با همان ترکیب و یا در آن رده سنی نمی‌توانند حضور داشته باشند.

رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس دوره‌های گذشته و نمایشگاه موسیقی در زمان برگزاری جشنواره گفت: برگزاری ورک شاپ و نشست‌های تخصصی در این دوره نیز پیش بینی شده است.

مرادی با اشاره به برگزاری جشنواره از ۲۲ تا ۲۴ مردادماه همزمان با عیدین سعیدین قربان و غدیر گفت: شرکت کنندگان تا ۲۲ تیر ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع واقع در سنندج، خیابان شهید تعریف پایین تر از بیمارستان شهید قاضی، کد پستی ۱۵۶۵۱-۶۶۱۷۶ ارسال کنند.

مرادی در پایان گفت: اعلام نتایج داوری مرحله اول و اسامی پذیرفته شدگان در بخش مسابقه پنج مردادماه اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها