رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی خبر داد؛

ساخت کتیبه دفاع مقدس با الهام از «سرو ایرانی»

سید عبدالمجید شریف‌زاده از ساخت کتیبه دفاع مقدس با طرحی از سرو ایرانی توسط هنرمندان کارگاه سفال و سرامیک پژوهشکده هنرهای سنتی به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر خبر داد.
کد خبر: ۳۴۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲ - 14May 2019

ساخت کتیبه دفاع مقدس با الهام از «سرو ایرانی»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ساخت کتیبه دفاع مقدس با الهام از سرو ایرانی اظهار داشت: این کتیبه به سفارش دفتر بسیج سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در ابعاد ۸۰ در۱۴۰ با ۲۸ کاشی ۲۰ در۲۰ در کارگاه سفال و سرامیک پژوهشکده هنرهای سنتی به سرپرستی سهیلا نقی‌زاده در حال ساخت است.

شریف‌زاده با بیان اینکه کتیبه بزرگداشت دفاع مقدس از سه بخش تشکیل شده، بیان کرد: بخش بزرگ‌تر آن با تاکید بیشتر در مرکز، با نقشی از سرو به عنوان نماد مقاومت، ایستادگی و سر افرازی در مقابل دشمنان طراحی شده است.

رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه این سرو را ترکیبی از سرو ایرانی با نقوش اسلیمی دانست که نشان از مقاومت، ایستادگی و آزادگی مردم ایران در طول تاریخ در مقابل دشمنان و متجاوزان به این سرزمین دارد و ادامه داد: این نقوش درون یک طاقی قرار گرفته‌اند که تناسبات آن بر گرفته از گنبد مسجد جامع خرمشهر به عنوان نماد مقاومت در دوران جنگ تحمیلی است.

وی با بیان اینکه در دو بخش کناری کتیبه نقوش گل و مرغ با طرحی از مرغ‌های سفید رنگ آزادی نشسته بر شاخه‌های گل‌های ختایی طراحی شده است، افزود: دو کتیبه به خط نستعلیق با عبارت «خرمشهر را خدا آزاد کرد» که یادآور آزادسازی خرمشهر و کسانی که در راه آن به شهادت رسیدند، نیز در این کتیبه وجود دارد.

به گفته‌ی وی اکثر پژوهشگران کارگاه سفال و سرامیک در این پروژه مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها