یادداشت/

انصارالله قدرت نوظهور منطقه

ناصر قندیل تحلیلگر و سردبیر یک روزنامه لبنانی در یادداشتی جنبش انصارالله یمن را قدرت در حال ظهور جدید در منطقه توصیف و تصریح کرد: مشاوران ترامپ به او توصیه کرده‌اند برای حفظ ثبات بازار نفت شماره تلفنی از انصارالله در اختیار داشته باشد.
کد خبر: ۳۴۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰ - 18May 2019

انصار الله، قدرت نو ظهور منطقهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از البناء، «ناصر قندیل»، تحلیلگر و سردبیر روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان «انصارالله قدرت منطقه‌ای در حال ظهور»، تجربه مقاومت، هوش استراتژیک و خلاقیت تاکتیکی انصار الله را در نوع خود پدیده‌ای در خور توجه دانست.

در مقدمه این یادداشت آمده است: انصارالله یمن در مسیر ایجاد موازنه‌های جدید قدرت در منطقه خلیج فارس پیش می‌رود به گونه‌ای که یک قدرت جدید در حال ظهور در دورانی است که قدرت‌های سنتی در منطقه خلیج فارس افول کرده‌اند.

نویسنده قدرت انصارالله را مشابه قدرت حزب الله لبنان توصیف کرد و گفت: همان گونه که حزب الله موازنه‌های بازدارندگی در برابر اسرائیل درست کرده انصارالله یمن هم موازنه‌های بازدارندگی در برابر عربستان ایجاد کرده است.

البناء نوشت: عملیات انصارالله با تاثیرگذاری بر بازار جهانی نفت آن را به عنوان قدرت منطقه‌ای معرفی می‌کند که جز از طریق دستیابی به تفاهمات سیاسی با این جنبش جلوی نفوذ آن را نمی‌توان گرفت، چون در اثبات قدرت انصارالله همین کافی است که بگوییم رویارویی با انصارالله پس از ناکامی در سرکوب این جنبش در تجاوز جهانی علیه یمن به معنای آسیب رساندن به بازار جهانی نفت است که دنیا ظرفیت تحمل آن را ندارد.

این روزنامه افزود: تجربه قدرت گرفتن انصارالله در شرایطی جغرافیایی مشابه چیزی که غزه در سایه محاصره زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل به سر می‌برد، حاصل شده است. عربستان سعودی هم یمن را محاصره همه جانبه کرده است، اما با این وجود انصارالله توانسته است توانمندی موشکی پیشرفته‌ای را خلق کند که از فناوری بالا و خیره کننده‌ای برخوردار است.

نویسنده با اشاره به قدرت پهپادی انصارالله نوشت: هواپیما‌های بدون سرنشین انصارالله یک نیروی هوایی واقعی دریمن است. این هواپیما از آسمان منطقه عبور کرده و هر جا را که بخواهند هدف می‌گیرند و قدرت این را دارند از رادار‌های مستقر در یمن و خلیج فارس که تحت اداره مستقیم کارشناسان آمریکایی است بگریزند، انصار الله این قدرت را دارد که شبیه نیروها، کشور‌ها و جنبش‌های مقاومت که در قوانین جنگی خبره هستند، لحظات استراتژیک را ثبت کنند.

قندیل تصریح کرد: آن‌ها این قدرت را یافته‌اند که در بحبوبحه تنش میان ایران و آمریکا و نگرانی‌های جهانی نسبت به بازار نفت تاسیسات نفتی کشور‌های متجاوز علیه یمن را هدف بگیرند تا در هر گونه راه حل جزیی یا کلی مربوط به مناقشه میان ایران و آمریکا شراکت خود را قطعی کنند و در داخل یمن هم بتوانند ابتکار خود را درباره بندر الحدیده بدون رایزنی با نیرو‌های متجاوز و طبق هماهنگی با طرف‌های سازمان ملل ارائه بدهند یعنی قوانین بازی جنگ و صلح را خوب بلدند.

به عقیده نویسنده پیشرفت استراتژیکی که انصارالله به ایران در تقابل با آمریکا هدیه داد بر خلاف حس میهن پرستی یمنی‌هایی نیست که در برابر ظلم و تجاوز روزانه عربستان و امارات و بی شک دولت دونالد ترامپ در آمریکا به سر می‌برند از همین روست که می‌بینیم انصارالله بدون اینکه خبر بدهند یک سرمایه گذاری مشترک با ایران را ارائه داد که این جنبش را در هر گونه راه حلی برای معادله بزرگ بین المللی شریک قرار داده و به متحد ایرانی آن در مذاکره قدرت می‌دهد.

البناء نوشت: و بدین ترتیب انصارالله درک عمیق و هوشمندانه‌ای از مفهوم ائتلاف را معنا کرد، مشابه کاری که حزب الله در جنگ تابستان 2006 و همچنین دفاع از سوریه نشان داد یعنی تردیدی در ورود به عرصه منطقه‌ای و بین المللی برای تقویت جایگاه متحدانش به خود راه نمی‌دهد و با شجاعت به صحنه درگیری‌های مستقیم و در پشت آن مذاکرات بزرگی ورود می‌کند که موازنه‌های منطقه و جهانی را ترسیم می‌کند.

قندیل به نقل از یکی از رهبران مقاومت نوشت: انصار الله یمن همیشه ما را شگفت زده می‌کند، رهبران مقاومت در ادوار آتی انصار الله را نمونه صبر و اعتماد به نفس برای دستیابی به پیروزی معرفی خواهند کرد، یقینا این دوران سخت خواهد گذشت و به زودی تحولی بزرگ رقم خواهد خورد.

وی افزود: انصار الله در زمینه فناوری‌ها و تاکتیک‌های رزمی یا جنگ روانی خود هنوز شگفتی‌ها و بدیعیات جدیدی را به نمایش خواهد گذاشت و می‌توانند الگوی انضباط و سازماندهی یک جنبش مقاومت در سایه سختی‌های جنگ و شرایط و کمبود منابع باشند.

نویسنده در ادامه انصار الله و مردان آن را خطاب قرار داده و گفت: شما افتخار امت ما هستید، شما معادلات جدیدی را برای مردم خود و امت خود ساخته‌اید و می‌دانید که معامله قرنی که فلسطین را هدف گرفته است در باب المندب و آب‌های دریای عمان و خط لوله ینبع به الدمام نابود می‌شود و همچنین در راهپیمایی‌های میلیونی که در شرق غزه برگزار می‌شود و در موشک‌هایی که نزدیک تل آویو فرود می‌آید.

البناء نوشت: ترامپ منتظر تماس تلفنی ایرانی‌هاست و از همین رو شماره تلفن داده و منتظر نشسته است، اما امروز مشاورانش به او توصیه می‌کنند که سعی کند یک شماره تلفن از انصار الله هم برای تضمین ثبات بازار نفت داشته باشد، چون نه نفرات و تجهیزاتی را که در منطقه دارد و نه رژیم‌های سرسپرده آن با القاب پر طمطراق، پول‌های هنگفت و سلاح‌های مدرن آن‌ها دردی از آمریکا دوا نمی‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها