الحکیم: در برابر فشار و تحریم‌های آمریکا علیه ایران خاموش و بی‌طرف نمی‌مانیم

رهبر جریان حکمت ملی عراق در خطبه‌های نماز عید سعید فطر گفت: در برابر سیاست تحریم یکجانبه آمریکا علیه ملت مسلمان و برادرمان در ایران بی طرف نمی‌مانیم و آن را محکوم می‌کنیم.
کد خبر: ۳۴۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ - 05June 2019

در برابر فشار و تحریم‌های آمریکا علیه ایران خاموش و بی‌طرف نمی‌مانیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در خطبه‌های نماز عید سعید فطر با اشاره به بیانات خود در عید فطر سال گذشته درباره ضرورت تسریع در تشکیل دولت اظهار داشت: سال گذشته گفتیم که مشکل اساسی کشور نه تشخیص مشکلات که یافتن راه حل و اقدام شجاعانه و قاطع برای اصلاح و حل آنهاست، امروز، پس از هفت ماه از تشکیل کابینه شاهد کندی آشکار در روند تکمیل دولت هستیم، برخی وزارتخانه‌ها بدون وزیر است، برخی وزرا باید عوض شوند و برخی مناصب حساس و کلیدی با سرپرست اداره می‌شود.

وی ادامه داد: ما و بسیاری از دیگر نیروهای سیاسی به اندازه کافی از دولت حمایت کردیم و از حق سیاسی و انتخاباتی خود گذشتیم تا دولت فرصت کافی داشته باشد برای تحقق وعده‌ها و عهد خود با ملت در مجلس که شامل پایان دادن به آشوب عمومی و گسترش سلاح، از هم پاشیدن دولت پنهان و جلوگیری از شکل‌گیری دولت‌های موازی، اولویت دادن به شهروندان و کوچک‌سازی دولت، تکمیل تصویب قوانین و مبارزه با فساد، افزایش سرمایه‌گذاری، تأمین خدمات اساسی و ضروری و دیگر مسائل اساسی می‌شد.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق اظهار امیدواری کرد که دولت با شفافیت به مردم توضیح دهد که دستاوردها چه بوده و در تحقق چه چیزهایی ناکام بوده تا بر اساس آن گزینه‌های آینده را تعیین کنیم.

الحکیم تاکید کرد که گزینه اپوزیسیون داخلی ملی همچنان مطرح است و فقط برای آنکه فرصت بیشتری برای ارزیابی داده باشیم آن را به تعویق انداخته‌ایم.

وی افزود: همچنان‌که دولت را به پرسش می‌کشیم و از آن گلایه می‌کنیم و می‌خواهیم که مسائل را با شفافیت با مردم در میان بگذارد، از مجلس هم می‌خواهیم که دربارۀ دستاوردهایش در این مدت در عرصه نظارتی و قانون‌گذاری و عمل به آیین‌نامه داخلی و وضعیت کمیسیون‌ها توضیح بدهد، که مجلس قرار است خانه ملت و نماینده مشروع آن باشد.

رهبر جریان حکمت ملی با بیان اینکه کوتاهی سیاسی آشکاری که می‌بینیم نشان می‌دهد که در نوع کنش سیاسی جاری مشکلی واقعی وجود دارد، گفت: علاوه بر این شاهد ضعف شدید دولت در اقدام برای حل مسئله خدمات هستیم، به‌خصوص که تابستان در راه است و بهبود وضعیت برق همچنان به حد مطلوب نرسیده است.

سید عمار الحکیم ادامه داد: درست است که چالش‌های بزرگی پیش رو داریم و شرایط پیچیده است، اما کوتاهی سیاسی باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات و چالش‌ها می‌شود و بحران‌های تازه‌ای می‌آفریند، به خصوص که رسیدگی به وضعیت خدمات و بهبود اقتصادی و مبارزه با تروریسم بسیار کند پیش می‌رود.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی تاکید کرد که سیاست «انداختن توپ به زمین دیگری» در شرایط کنونی و چالش‌های پیش رو نتیجه نخواهد داشت و دیگر جایی برای توجیه سیاسی نمانده است و ملت خشم و مخالفت خود با نتایج این روند سیاسی را به‌روشنی بیان کرده است.

الحکیم با تاکید بر ضرورت خدمت‌رسانی به ملت عراق عنوان کرد: از این جایگاه تشکیل «شوراهای خدمت‌رسانی» در همه دفاتر جریان حکمت ملی در همه استان‌های عراق را اعلام می‌کنم. وظیفه این شوراها اطلاع یافتن از مشکلات مردم و تلاش جدی برای حل و کاهش آنها در حد امکانات و روابط و نفوذ اجتماعی و سیاسی و حکومتی است. همه کسانی که از جریان حکمت منصبی در دولت یا مجلس دارند موظف به پیگیری مشکلات مردم هستند. به‌صراحت اعلام می‌کنم هر مسئولی از جریان حکمت در هر سطحی اگر در خدمت مردم نباشد و برای پیگیری آنچه شورای خدمت‌رسانی به وی ارجاع داده کوتاهی کند، در جریان حکمت ملی جایی نخواهد داشت.

رهبر جریان حکمت ملی با اعلام آغاز طرح «ابتکار خدمت‌رسانی» گفت: هر عضوی از جریان حکمت ملی در هر جا که باشد و نیز همه دفاتر اجرایی و سران جریان حکمت باید با قدرت و صلابت وارد این طرح شوند. مبادا منطقه‌ای در عراق باشد که در آن رد پای خدمت‌رسانی فرزندان جریان حکمت دیده نمی‌شود، که این خدمت‌رسانی به ملتمان و عزیزانمان افتخار و تاجی بر سر ماست.

وی ادامه داد: من با تقویت رویکرد ملی و عملی کردن منافع عراق و ملتش و شکستن سدهای فرقه‌ای و قومی و منطقه‌ای و کشاندن تشکیلاتمان به همه استان‌ها و مناطق احساس افتخار می کنم و امروز می‌بینیم که فرزندان جریان حکمت نمایندگان همه طیف‌های ملت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی در ادامه خطبه‌های نماز عید سعید فطر با تاکید بر اینکه عراق به حکم موقعیت ژئوپولتیک اثرگذارش در قلب نزاع ایران و آمریکا جای دارد و باید نقشی پیش رو در حل بحران‌های منطقه‌ای بر عهده بگیرد، اظهار داشت: باید مبنای فعالیت ما سیاست ملی و مستقل خودمان که مبتنی بر منافع عالی عراق است باشد، ما منافع و امنیت ملی خودمان را داریم و اگر هدف همه کشورهای منطقه ثبات و حفظ امنیت و صلح در آن باشد، منافع و امنیت ملی همه کشورها در آن به هم می‌رسد.

وی با بیان این که ما هزینه‌های بسیاری برای جنگ‌های طولانی‌مدت، محاصره اقتصادی، حمله و اشغالگری، تروریسم و افراط‌گرایی سازمان‌یافته پرداخته‌ایم و نیم قرن است که درگیر جنگ‌های گوناگونیم، عنوان کرد: اکنون دیگر وقت آن رسیده که از چشم همین تجربه‌ها به آینده نگاه کنیم و پیرامون خود را ببینیم و با پیچیدگی‌های تاریخی آن کنار بیاییم و به فرصت‌ها و نحوه استفاده از آنها در راه منافع عراق فکر کنیم.

الحکیم تصریح کرد: به روشنی می‌گوییم که دربرابر سیاست تحریم یکجانبه آمریکا علیه ملت مسلمان و برادرمان در ایران بی طرف نمی‌مانیم و آن را محکوم می‌کنیم، به‌خصوص که ما بیش از هر ملت دیگری طعم تلخ تحریم را در دهه 1990 چشیده‌ایم.

وی در ادامه تاکید کرد که تصمیمات عراق باید بر اساس اصول ثابت ملی باشد و برای همین باید از هر تلاشی برای تقویت دستگاه دولت و حفظ اقتدار و استقلال آن در تصمیم‌گیری براساس منافع ملی حمایت کنیم و اجازه هیچ‌گونه رفتار غیرمسئولانه داخلی را ندهیم. یکپارچگی داخلی اولویتی ملی و مقدمه اصلی موفقیت سیاست خارجی اعتدالی عراق است.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق با تقدیر و حمایت از تلاش‌های برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق برای اتحاد کشور و رسیدن به نگاهی ملی و جامع میان نیروهای سیاسی، به سیاست درهای باز و تثبیت اشتراکات و منافع متقابل با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: باید دستاوردهای سیاسی به‌دست آمده در عرصه روابط بین‌الملل را حفظ کنیم و آنها را ادامه دهیم و نگذاریم که عراق به انزوای بین‌المللی کشیده شود. باید هم‌بستگی ملی در همه عرصه‌ها داشته باشیم و رفتار و گفتمان واحدی پیش بگیریم و منافع عالی کشور و اولویت‌های ملی را در نظر بگیریم.

الحکیم تصرح کرد که بی‌تردید این به معنای ضعیف بودن اراده عراق در اتخاذ مواضع قاطع در ارزش‌های والا و ثوابت سیاسی نیست و بدون موضع‌گیری‌های شجاعانه و آشکار در قبال بحران‌های منطقه براساس منافع عالی عراق و رعایت منافع متقابل با کشورهای همسایه و دوست نمی‌توانیم پیشگامی عراق در سیاست خارجی را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای ما در عرصه امنیتی و سیاسی و اجتماعی در معرض تهدیدهایی است، گفت: وضعیت امنیتی‌ای که اخیرا در کرکوک و دیالی و کمربند امنیتی بغداد و چند شهر دیگر دیدیم نشان‌دهنده چالش‌هایی واقعی است. پیش‌تر نیز گفتیم که پیروزی نظامی کافی نیست و باید آن را به امنیتی جامع و نه چندپاره تبدیل کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق بار دیگر تاکید کرد که باید انحصار حمل سلاح به دست نهادهای حکومتی باشد و هیچکس خود را جای حکومت و قانون قرار ندهد و از آزادی بیان برای ضربه زدن به اقتدار حکومت استفاده نشود.

الحکیم با تاکید بر اینکه باید مواد قانونی مربوط به روابط اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق اجرایی و تکلیف مسئله نفت و مناطق مورد مناقشه روشن شود، تصریح کرد: این موضوع بسیار حساس است و ممکن است در هر لحظه مشکلاتی ناگهانی و حساب‌نشده ایجاد کند که کسی به آن فکر نکرده و یکپارچگی کشور را تهدید کند.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی با تاکید بر مبارزه با فساد گفت: تاکنون در این زمینه دستاورد عملی چندانی نداشته‌ایم. مبارزه با فساد یک اولویت ملی است که جای هیچ تساهل و تسامحی ندارد و بدون آن شاهد بهبود اقتصاد کشور نخواهیم بود. بدون مبارزه با فساد نه می‌توانیم با افراط‌گرایی مبارزه کنیم و نه امنیت و صلح و عدالت اجتماعی را تحقق بخشیم. همه مشکلات سیاسی ما به فساد مربوط می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها