سیدکمال لوح‌موسوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تاثیر تحریم‌ دارویی آمریکایی‌ها بر جانبازان شیمیایی/ انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی نیاز به حامی دارد

دبیر سازمان مردم‌نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی گفت: ۱۵۰ هزار جانباز شیمیایی در کشور داریم که ۶۸ هزار نفر از آن‌ها در بنیاد شهید پرونده دارند. از این تعداد تنها حدود ۲۰ نفر از جانبازان شیمیایی ثبت جهانی شده‌اند که این آمار نسبت به جمعیت کل جانبازان بسیار ناچیز است.
کد خبر: ۳۴۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ - 10June 2019

«سیدکمال لوح‌موسوی» دبیر سازمان مردم‌نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در تشریح فعالیت‌های این انجمن، اظهار داشت: این جمعیت از سال ۹۲ با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و کمک به مصدومان شیمیایی شروع به کار کرده است. جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی در قالب کمیته‌های مختلف ازجمله فرهنگی، توان‌بخشی، حقوقی، بین‌المللی، همکاری با سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی، ثبت خاطرات جانبازان، جلسات هم‌اندیشی، اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی، چاپ کتاب و... در حال فعالیت است. جمعی از جانبازان شیمیایی هر سال در اجلاس منع گسترش سلاح‌های شیمیایی شرکت می‌کنند.

تحریم‌ها بیشترین اثر را بر روی جانبازان شیمیایی داشته است

وی عنوان کرد: جانبازان شیمیایی از مظلومیت خاصی برخوردارند. این افراد تا پای جان در جبهه‌ها ایستادگی کردند و امروز نیز با وجود مشکلات اقتصادی و جسمی پای نظام ایستاده‌اند و پیرو رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند. جانبازان شیمیایی از نظر ظاهری قابل شناسایی نیستند؛ لذا در بین مردم ناشناخته هستند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی خاطرنشان کرد: درد همراه همیشگی جانبازان شیمیایی است، این موضوع برای خانواده‌هایشان نیز ملموس است. برخی از جانبازان دردهایشان را از خانواده‌هایشان هم پنهان می‌کنند. جانبازی داشتیم که در دوران تشدید تنگی نفس مدتی را در بیمارستان بستری می‌شد و به خانواده‌اش می‌گفت که من در سفر هستم. نمی‌خواست که خانواده‌اش را درگیر دردهایش کند. این جانباز شیمیایی سال گذشته شهید شد.

موسوی با بیان اینکه جانبازان شیمیایی، قهرمان ملی هستند، گفت: کمترین کاری که می‌توان برای جانبازان شیمیایی انجام داد، تکریم و احترام ملی به آن‌هاست. متاسفانه به جهت مشکلات اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسائل و مشکلات این قشر کمتر دیده می‌شود. کمبود بودجه باعث شده است که این قشر از امکانات و خدمات سال‌های قبل کمتر برخوردار شوند.

ماهانه دو گروه به مشهد مقدس اعزام می‌شوند

وی با اشاره به اردو‌های ماهانه جانبازان، عنوان کرد: براساس رایزنی‌هایی که با آستان قدس رضوی انجام دادیم، ماهانه جانبازان شیمیایی سراسر کشور در قالب دو گروه به مشهد مقدس سفر می‌کنند. از آنجایی که آلودگی هوا نیز باعث تشدید مشکلات تنفسی جانبازان شیمیایی می‌شود، یک اردوی رامسر را نیز ترتیب داده‌ایم. در حال حاضر اسکان آن‌ها تامین شده است، ولی هنوز نتوانستیم برای حمل و نقل آن‌ها بودجه‌ای تامین کنیم. به سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف نامه زدیم که یک اتوبوس در اختیارمان قرار دهند، ولی تا کنون ترتیب اثر داده نشد.

دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی بیان کرد: دشمنان ما برای تغییر فرهنگ و همچنین فراموشی فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از دهکده جهانی و هزینه‌های گزاف در حال فعالیت هستند. در این انجمن سعی داریم که با فعالیت‌های فرهنگی، فرهنگ دفاع مقدس را به نسل امروز منتقل کنیم.

تحریم‌ها بیشترین اثر را بر روی جانبازان شیمیایی داشته است

نام حدود ۲۰ جانباز در سطح جهانی ثبت شده‌ است

موسوی در خصوص فعالیت‌های حوزه بین‌المللی گفت: ۱۵۰ هزار جانباز شیمیایی در کشور داریم که ۶۸ هزار نفر از آن‌ها در بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده دارند. از این تعداد هم پنج هزار نفر وضعیت جسمی خوبی ندارند و نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند که متاسفانه انجام نمی‌شود. تنها حدود ۲۰ نفر از جانبازان شیمیایی ثبت جهانی شده‌اند که این آمار نسبت به جمعیت کل جانبازان بسیار ناچیز است. هر سال گروهی از جانبازان شیمیایی به سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای می‌روند و قصد دارند که مظلومیت رزمندگان دوران دفاع مقدس را به گوش جهانیان برسانند. در صورت ثبت جهانی جانبازان، کسانی که سلاح‌های شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند باید غرامت پرداخت کنند.

وی افزود: متاسفانه اسناد و خاطرات جانبازان شیمیایی به طور اختصاصی جمع آوری نشده‌ است تا آیندگان بدانند که رزمندگان با چه شرایطی جنگیدند و دشمن با ما چه کار کرد. به دنبال مستندسازی و ثبت جهانی هستیم تا انکارمان نکنند. در این راستا انجمن خاطرات جانبازان را جمع آوری می‌کند. اگر بودجه تامین شود، تصمیم داریم که دانش‌نامه جانبازان شیمیایی را منتشر کنیم.

انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی نیاز به حامی دارد

دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی اظهار کرد: برای حمایت از جانبازان شیمیایی قوانین زیادی وجود دارد؛ اما به جهت کمبود بودجه اجرا نمی‌شوند. انجمن ما در وزارت خارجه ثبت شده است و در سال‌های پیش سازمان‌ها و نهاد‌ها حامی ما بودند، ولی هر سال حمایت‌ها کمتر می‌شود. از کسانی که می‌توانند از این انجمن حمایت مالی و خدماتی کنند، تقاضا دارم به ما پیوندند. کسانی که حامی انجمن هستند، نیاز نیست که حتما جانباز شیمیایی باشند.

موسوی درباره تاثیر تحریم دارو بر جانبازان، گفت: زمانی‌که برای اجلاس منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به هلند رفتیم، طی نامه‌ای از کشور سوئیس درخواست کردیم تا مایحتاج دارویی جانبازان را برای کشورمان تامین کنند. آن‌ها در پاسخ نامه گفتند که تنها یک بار می‌توانند برایمان دارو ارسال کنند. این میزان دارو نمی‌تواند جوابگوی جامعه هدف باشد. گاهی داروهایمان در بازار پیدا می‌شود و در مواقعی هم کمیاب می‌شود. برخی دارو‌های خارجی هم که از کشور‌های هند وارد می‌شود، کیفیت لازم را ندارد. دارو برای یک جانباز شیمیایی مثل نفس می‌ماند.

تحریم‌ها بیشترین اثر را بر روی جانبازان شیمیایی داشته است

نیازمند یک مرکز توانبخشی هستیم

وی در تشریح فعالیت‌های کمیته توانبخشی نیز بیان کرد: در دورانی که قالیباف شهردار تهران بود، نامه‌ای به ایشان زدیم و درخواست کردیم تا یک مرکز بازتوانی برای جانبازان اختصاص دهد. ابتدا یک ساختمان در پارک شهر در نظر گرفته شد، ولی در نهایت به یک اتاق رسید. ما به همین اتاق هم راضی بودیم، ولی بعد از اتمام دوران مسئولیت قالیباف، این امر منتفی شد. چندی پیش به شورای شهر تهران نامه‌ای زدیم و تقاضا کردیم که مرکز بازتوانی برای جانبازان در نظر بگیرند که هنوز به نامه ما پاسخ داده نشده است.

دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی در خصوص اهمیت مرکز بازتوانی و شرایط محیط زندگی برای جانبازان شیمیایی، اعلام کرد: به جهت اینکه آلودگی برای یک جانباز سم است، نامه‌ای به ریاست جمهوری ارسال کردیم تا برنامه‌ای برای تغییر اسکان جانبازان شیمیایی به مکان‌های سالم‌تر داشته باشند. ریاست جمهوری هم نامه را به بنیاد شهید ارجاع داد که به علت کمبود بودجه این موضوع نیز منتفی شد.

وی در پایان گفت: جانبازان شیمیایی بیش از دیگر اقشار جامعه بعد از تحریم‌ها ضربه دیدند. این قشر از جوانب مختلف اعم از دارویی، درمانی، اقتصادی و ... تحریم شده‌اند. اگر وزارت خارجه از ما حمایت کند تا بتوانیم نام جانبازان شیمیایی را ثبت جهانی کنیم، می‌توانیم از طریق غرامت‌ها گوشه‌ای از مشکلات جانبازان شیمیایی را حل کنیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار