موسیقی ایران را مدیون مذهب شیعه هستیم

یکی از شاعران اهل‌بیت (ع) گفت: مذهب شیعه بالاترین احترام را برای موسیقی قائل است و موسیقی ایران داشته‌های خود را مدیون این مذهب می‎داند.
کد خبر: ۳۵۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱ - 14June 2019

موسیقی ایران را مدیون مذهب شیعه هستیمبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس، اکبر شیخی شاعر آیینی عصر امروز در سومین نشست صمیمانه فصلی جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل‌ بیت (ع) که در مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد، طی سخنانی با عنوان «نقش موسیقی در ستایشگری و اثر آن در خانواده» اظهار داشت: موضوع‌هایی همانند فقه و تاریخچه موسیقی لازمه‌ای برای کار مداح با تجربه و متخصص است که موجب استفاده درست مداح از موسیقی می‌شود.

وی از تاثیرگذاری قابل توجه موسیقی در میان مخاطب یاد کرد و افزود: مداحان جدا از شخصیت فرهنگی یک شخصیتی در حوزه موسیقی دارند چراکه همیشه درحال تولید اثر هستند و جامعه مرتبط با این موسیقی همیشه مداحان را زیر نظر دارد به همین علت اگر فردی اثر خوبی تولید کند به جامعه مداحان ارزش می‌دهد و اگر فردی اثر بدی تولید کند به این جامعه ضربه می‌زند.

این شاعر اهل‌بیت(ع) با تاکید بر اینکه موسیقی شرقی ریشه در وحدانیت دارد، مطرح کرد: با توجه به اینکه موسیقی با حس و ادراک انسان در ارتباط است ما هنگامی که از موسیقی استفاده می‌کنیم به حس و جان افراد دسترسی پیدا می‌کنیم و می‌توانیم بر آن‌ها تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه ساختمان موسیقی شیعه را وحدانیت تشکیل می‌دهد، گفت: همانطور که فطرت انسان کارهای نادرست را به‌راحتی نمی‌پذیرد در حوزه موسیقی نیز در باطن مخاطبان این فطرت پاک همچنان وجود دارد به همین علت موسیقی پاک و درست هنوز هم خریداری دارد.

شیخی خاطرنشان کرد: مذهب شیعه بالاترین احترام را برای موسیقی قائل است و موسیقی ایران داشته‌های خود را مدیون این مذهب است و حتی می‌توان گفت که پایه موسیقی غرب نیز ماهور ماست و این نشان از عظمت گنجینه موسیقی شیعی است با این وجود اکنون برخی نسبت به این گنجینه بی‌توجه هستند و از موسیقی‌های نادرست و دور از مذهب شیعه استفاده می‌کنند.

وی بر لزوم حضور پرشورتر مداحان در حوزه موسیقی تاکید کرد و افزود: باید خود را به جامعه موسیقی کشور نزدیک کرده و بتوانیم در این جامعه جایگاهی برای حرف زدن داشته باشیم.

شیخی از تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم پرهیز مداحان از سبک‌های غربی یاد کرد و گفت: همانطور که ایشان تاکید دارند باید به دنبال مرور کردن نغمه‌های تعزیه و ردیف‌های اصیل ایرانی و استفاده بیشتر از این منابع باشیم.

این شاعر آئینی با بیان اینکه یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های موسیقی دنیا تلاوت قرآن کریم توسط مصری‌هاست، مطرح کرد: اساتید شعر و هنر معتقد هستند که مذهب موسیقی را زنده نگه‌ داشته است به همین علت همچنان به دنبال تقلید از موسیقی مذهب هستند.

شیخی از بی‌توجهی برخی مداحان به سبک‌های موسیقی اصیل ایرانی گلایه کرد و گفت: سبک و ملودی بیشترین اهمیت را در هیأت‌ها به خود اختصاص داده‌اند به همین علت مداح به‌عنوان صاحب منبر هیأت باید به ملودی و سبک توجه بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها