ریاض عامل پشت پرده اجرای معامله قرن

درحالی‌که ریاض تحت پرچم بحرین به عامل اصلی تحرکات آمریکایی- صهیونیستی معامله قرن تبدیل شده، اخبار موجود از افتتاح سفارت تل‌آویو در بحرین و تبدیل منامه به مقر دائمی و رسمی معامله قرن حکایت دارد.
کد خبر: ۳۵۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ - 19June 2019

ریاض عامل پشت پرده اجرای معامله قرنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، با وجود اصرار ریاض برای باقی ماندن در پشت پرده تحولات مربوط به معامله قرن و برجسته نشدن نقش این کشور در این پروژه که بنا به دلایل متعددی انجام می‌شود؛ اما روز به روز نقش عربستان در این پروژه به ویژه در زمینه کنفرانس بحرین موسوم به کارگاه منامه بیشتر مشخص می‌شود، کنفرانسی که قرار است در روزهای 25 و 26 ماه جاری میلادی با شعار «سازش برای شکوفایی» در منامه پایتخت بحرین برگزار شده و به عنوان رویکرد اقتصادی و اجرایی پروژه آمریکایی معامله قرن مورد استفاده قرار گیرد.

کنفرانسی که آمریکایی‌ها در بحرین ترتیب داده‌اند، در دو بعد عملی نتایج قابل توجهی دارد: اول آماده‌سازی برای مناسبات رسمی میان رژیم صهیونیستی و دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس از طریق سفارت اسرائیل در منامه و دوم قرار دادن پایتخت بحرین به عنوان مقر دائمی اجرای پروژه آمریکایی طرح سازش فراگیر که در منطقه انجام خواهد شد.

در همین رابطه روزنامه الاخبار به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد مسئولان سعودی در کنفرانس یهودیان آمریکا (GLOBAL FORUM 2019) که در روزهای سوم و چهارم ژوئن سال جاری برگزار شد، شرکت کردند. این شخصیت‌ها در چارچوب یک هیأت دیپلماتیک عالی رتبه بحرینی در این کنفرانس حاضر شدند که تنها منحصر به سفیر منامه در واشنگتن نبود. این کنفرانس راهکارهای موفقیت کنفرانس منامه و پیشبرد روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بررسی کرد.

برخی از جزئیات فعالیت‌های هیأت بحرینی سعودی در واشنگتن و شرکت عربستان سعودی در این کنفرانس تحت پوشش بحرین نشان دهنده این واقعیت است که ریاض تلاش دارد از منامه به عنوان پوششی برای ورود به مناسبات با تل‌آویو و نقش‌آفرینی در روند معامله قرن استفاده کند.

منابع دیپلماتیک به اخبار اعلام کردند که نشست سران بحرین، مصوبه‌ای را به امضا خواهند رساند که بر اساس آن هیأت اجرایی طرح معامله قرن به شکل رسمی در منامه تشکیل خواهد شد و پس از این تمامی کنفرانس‌ها و کارگاه‌های مربوط به این معامله در بحرین برگزار می‌شود.

این منابع احتمال دادند که نشست مذکور پیشبرد سریع در زمینه عادی سازی روابط رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد. بر اساس اعلام این منابع، عربستان سعودی و امارات و رژیم صهیونیستی بر این نکته توافق نظر دارند که کنفرانس بحرین مقدمه‌ای برای مناسبات رسمی میان اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. همچنین همزمان با برگزاری این کنفرانس، سفارت رژیم صهیونیستی در منامه افتتاح خواهد شد. طبعا عربستان بازیگر اساسی در احیای مناسبات رسمی بین اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس است؛ اما این کشور در حال حاضر نمی‌خواهد ابتکار عمل را در این زمینه در دست بگیرد، به همین علت از پوشش بحرین استفاده می‌کند.

پیش از این نمایندگان کمیته یهودیان آمریکا به بحرین سفر کرده و با پادشاه این کشور و وزیر خارجه آن دیدار کرده بودند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز در جریان سفر اخیر خود به آمریکا با تعدادی از شخصیت‌های این کمیته دیدار کرده بود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار