ظریف در حاشیه افتتاح نمایشگاه فتودیپلمات:

اقدام سپاه در سرنگونی پهپاد آمریکایی غرورآفرین بود

وزیر امور خارجه اقدام اخیر سپاه در سرنگونی پهپاد آمریکایی را غرورآفرین نامید.
کد خبر: ۳۵۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ - 24June 2019

اقدام اخیر سپاه در سرنگونی پهپاد آمریکایی اقدامی غرور آفرین بودبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‎پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس «فتودیپلمات» در جمع خبرنگاران با اشاره به ورود پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم کشورمان اظهار داشت: ما همان روز تجاوز آمریکا به مرزهای آبی کشورمان با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل مراتب اعتراض خود نسبت به این اقدام را اعلام و خواستار اقدام بین‎المللی برای جلوگیری از این‌گونه اقدامات بسیار خطرناک آمریکا در ایجاد تنش در منطقه ما و هم تهدید حدود کشور‌های منطقه و همچنین خدشه وارد کردن به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های منطقه را خواستار شدیم.

وزیر امور خارجه به جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل اشاره و عنوان کرد: امروز هم در تلاش هستیم تا در جلسه بسته این شورا نماینده خود را داشته باشیم. در سطح دوجانبه هم با تمامی کشور‌ها این موضوع را به صورت دوجانبه مطرح می‌کنیم تا سیاست ایالات متحده برای اقدام غیرقانونی و در واقع یک حالت استمرار ایالات متحده و همچنین اعتیاد ایالات متحده به قانون‎شکنی را برای دنیا روشن کنیم.

ظریف درباره تاخیر در اجرای اینستکس و اقدام متقابل ایران تصریح کرد: اینستکس در واقع یک گام مقدماتی بود و حتی اگر به صورت کامل هم اجرا می‌شد. گوشه‌ای از تعهدات اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو این اتحادیه در برابر آنچه که در برجام متعهد شدند و همینطور آنچه که پس از خروج آمریکا تعهد کرده اند را نمی‌پوشاند.

وی ادامه داد: پس تاخیر مجدد در اجرای اینستکس نشان دهنده این است که اروپایی‌ها نه توان و نه اراده انجام اقدامی را دارند. به همین دلیل هم ما آنچه را که در چارچوب ماده ٣۶ برجام مطرح کرده ایم، ادامه خواهیم داد؛ البته هر وقت اروپایی‌ها به این باور رسیدند که باید برای حفظ امنیت خود باید هزینه و در اجرای تعهدات خود اقدام کنند، ما اعلام کرده ایم که اقدامات ما قابل بازگشت خواهد بود.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: این بازگشت به این مسئله بستگی دارد که اروپا باور کند که باید اقدام کند یا خیر. ما فکر می‌کنیم اکنون دلیل کافی برای اروپایی‌ها وجود دارد که این اقدام را انجام دهند و قبول کنند در صورت عدم اجرای تعهدات خود حتما با عواقب آن مواجه خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجلاس بحرین و موضع ایران درباره موضوع معامله قرن تاکید کرد: قدس فروشی نیست؛ فلسطینی‌ها هم اعلام کردند که حاضر نیستند با چند دلار سرزمین، عزت و میراث گذشتگان خود را به فروش برسانند. اما اگر کسانی قصد دارند تا با سامان دادن به یک بازی و انجام شدن خرید فروش به هدف خود برسند، این مشکل آنهاست که وقت خود را تلف می‌کنند و غیر از کینه و نفرت مردم منطقه چیزی حاصل آن‌ها نخواهد شد.

وزیر امور خارجه درباره اقدام اخیر سپاه نیز تاکید کرد: این اقدام حتما یک اقدام غرورآفرین از نظر فناوری و رشادت و همینطور دفاع از تمامیت ارضی کشور بود. ما همواره گفته ایم که تمامیت ارضی کشور موضوع قابل مذاکره نیست. خدشه به سرزمین جمهوری اسلامی ایران هر کسی با شدیدترین واکنش همه مردم ایران به خصوص نیرو‌های مسلح ما روبه رو خواهد شد.

وی در پایان گفت: سامانه‌ای که این اقدام از طریق آن صورت گرفته است کاملا ایرانی و ساخت داخل است که این موضوع قبلا هم نشان داده شده است. این موضوع باعث افتخار مردم ایران است.

بنا بر این گزارش، نمایشگاه عکس «فتودیپلمات» (خیریه عکاسی کارکنان وزارت امور خارجه) عصر امروز با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه در باغ‌موزه ملک برپا شد.

در این مراسم سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه و حسین قریبی دستیار وزیر امور خارجه نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها