تکرار/در گفتگوی تفصیلی دریادار سیاری با دفاع پرس مطرح شد

ویژگی‌های سامانه "ثامن"/آمادگی نیروی دریایی ارتش برای ورود به "قطب جنوب"/نقش قایق‌های تندرو در نداجا

ویژگی‌های سامانه هدایت و کنترل آتش "ثامن"، آمادگی نیروی دریایی ارتش برای ورود به "قطب جنوب"، نقش قایق‌های تندرو در نداجا و ... از جمله محورهای گفتگوی دفاع پرس با فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است.
کد خبر: ۳۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 21December 2014

ویژگی‌های سامانه

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، بزرگترین دستاوردی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی طی چند سال اخیر بهدست آورده است ارتقای جایگاه این نیرو از نیروی دریایی ساحلی محدود به خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال دریای عمان به یک "نیروی راهبردی و فرامنطقهای" است.

در سال ۸۶ هنگامی که فرمانده معظم کل قوا نسبت به تشکیل نیروی دریایی راهبردی تاکید کردند شاهد جهشی در نیروی دریایی بودیم که باعث شد این نیرو از حیطه مأموریتی خود پا را فراتر گذاشته و در یک عرصه وسیع به نام دریای آزاد حضوری مؤثر و عملیاتی پیدا کند.

در روزهای گذشته شاهد رونمایی و الحاق تجهیزات مختلفی در سطح این نیرو بودیم که همین موضوع سبب شد تا به حضور یکی از رسانهایترین فرماندهان نظامی امیر دریادار «حبیبالله سیاری» برسیم و گفتوگویی تفصیلی با وی پیرامون مأموریتهای نیروی دریایی ارتش داشته باشیم، که مشروح آن در ذیل میآید.

**نیروهای دریایی سپاه و ارتش با توجه به تجهیزاتی که دارند به انجام مأموریتهای محوله میپردازند

دفاع پرس: نوع ماموریت نیروی دریایی ارتش را از دریای سرزمینی تا آبهای آزاد و تفاوتهای آنرا با نیروی دریایی سپاه تبیین کنید؟

دریادار سیاری: ماموریت ما کاملاً واضح و روشن است و در قانون ارتش که از قانون اساسی گرفته شده بهطور کلان تبیین شده است؛ دفاع از مرزهای آبی، و دفاع از منافع کشور در تمامی آبها که اخیراً آبهای آزاد هم به آن اضافه شده است، به عهده نیروی دریایی ارتش است.

نیروی دریایی سپاه با توجه به تجهیزاتی که در اختیار دارد در محدوده خلیج فارس مسئولیت حفاظت و عملیات را برعهده دارد، اما نیروی دریایی ارتش مسئولیت برقراری امنیت و دفاع از منافع کشور را دریایی خزر، دریای عمان و تنگه هرمز عهدهدار است. این تقسیمبندی به جهت استفاده مناسب از تجهیزات و ظرفیتهای هر نیرو صورت گرفته است.

**ارتش از کلاسهای مختلف قایقهای تندرو استفاده میکند

دفاع پرس: آیا ارتش هم از قایقهای تندرو با مکانیسمی که سپاه دارد استفاده میکند؟

دریادار سیاری: بله استفاده میکند، ما هم در سازمان تفنگداران و تکاوران دریایی از انواع و اقسام قایقهای تندرو استفاده میکنیم که اسامی مختلفی مانند آذرخش، شهاب و... دارند.

**تعامل خوبی با نیروی دریایی سپاه داریم/برگزاری جلسات ماهانه با فرماندهان نیروی دریایی سپاه

دفاع پرس: از تعامل و همکاری و تفاوت استراتژی دو نیروی دریایی ارتش و سپاه  بگویید؟

دریادار سیاری: استراتژی و راهبرد را معمولا در هیچجایی نه میگویند و نه مینویسند. با توجه به اینکه در هر محیط عملیاتی از یک نوع تجهیزات خاص متناسب با آن محیط استفاده میشود. لذا با تقسیم بندی که به آن اشاره شد نیروی دریایی ارتش نیز با توجه به نوع تجهیزاتی که در اختیار دارد اعم از انواع ناوشکنها، ناوهای موشکانداز، زیردریاییها و امکانات پروازی، در مناطق عملیاتی مورد نظر خود به اجرای وظایف محوله می پردازد و متعاقبا نیروی دریایی سپاه هم بهعنوان یک نیروی تجهیزاتمحور، متناسب با ظرفیتهای خود در مناطق عملیاتی که در آن حضور دارد، با قدرت کامل به اجرای وظایف مربوطه میپردازد.

ما با نیروی دریایی سپاه تعامل خوبی داریم و در خصوص ایجاد هماهنگی بیشتر بین دو نیرو جلسات ماهانهای را در سطح فرماندهی دو نیرو برگزار میکنیم.

**نیروی دریایی با حضور خود ضریب اطمینان را در مناطق پر خطر بالا میبرد

دفاع پرس: تأثیر همراهی ناوگروههای ارتش در ایجاد امنیت، و کمک به کاهش هزینههای بیمهای کشتیرانی کشور را تبیین کنید؟

دریادار سیاری: بحث بیمه نفتکشها و کشتیهای تجاری با بحث تحریم دو مقوله متفاوت است. شما امروز برای هرکاری نیاز به بیمه دارید؛ شما خودرو و اسباب منزل خود را بیمه میکنید تا در مقابل هر حادثهای از امنیت لازم برخوردار شوید.

حالا این میزان اعتبار بیمه به چه مؤلفهای بستگی دارد. بهطور کلی باید گفت میزان حق بیمهها زمانی بالا میرود که میزان خطر در آن بخش ارتقا یابد. به این معنا که در هر منطقهای که ضریب خطر بالاتر باشد مسلما حق بیمه نیز بیشتر خواهد شد. لذا در حمل و نقل کالاها که بالای 90 درصد آن از طریق دریا انجام میشود، شرکتهای بیمهای نقش زیادی ایفا میکنند. این شرکتها کالاها را بیمه میکنند و حق بیمه در مناطق "هایریسک" (مناطق پرخطر) بالا میرود.

ما این تجربه را در دوران دفاع مقدس داشتیم. در آن دوران حق بیمه کشتیهایی که از خلیج فارس عبور میکردند بیشتر از حد معمول بود. نیروی دریایی در آن دوران نیز با حضور مقتدرانه خود ضریب اطمینان را جهت عبور و مرور کشتی های تجاری و نفتکش بالا میبُرد.

**سودجویان با ناامن جلوه دادن مناطق حساس، به دنبال تأمین منافع خود هستند

همچنین نیروی دریایی امروز نیز با حضور مقتدرانه خود و اسکورت کشتیهای تجاری و نفتکش توانسته است ضریب امنیت را در مناطق حساس ارتقا دهد و برخلاف آنچه که به ظاهر درباره برخی مناطق پرخطر (هایریسک) عنوان میشود را بهطور کامل تحت کنترل داشته و امنیت لازم را در آن مناطق برقرار کند.

امروز دشمن تلاش میکنند نقاط استراتژیک دریایی ما را "هایریسک" جلوه دهند، اما حضور قدرتمندانه نیروهای مسلح در این مناطق پیام حاکم بودن کنترل و امنیت را به آنان مخابره میکند. زیرا سودجویان میخواهند با ناامن جلوه دادن مناطق حساس، منافع خود را در آن مناطق پیش ببرند.

**تجهیزات ما متناسب با علم روز ارتقا مییابد

دفاع پرس: با توجه به اینکه نیروی دریایی تجهیزاتمحور است روند بهروزرسانی و سطح تجهیزات نیروی دریایی را تبیین کنید؟

دریادار سیاری: مطمئنا امروز نمیتوان با اژدر 10 سال گذشته به میدان نبرد رفت. لذا نیروی دریایی ناگزیر است تا در جهت بهروز رسانی تجهیزات خود تلاش کند. اگر به این جریان مقداری وسیعتر نگاه کنیم درمییابیم؛ امروز در وضعیتی زندگی میکنیم که مدلهای تلفن همراه بهطور روزانه در حال تغییر و تحول است و هر روز شاهد به بازار آمدن انواع جدیدی از مدل گوشیها با امکانات بهتر از روز گذشته هستیم. بدیهی است این قاعده در تجهیزات نظامی نیز در جریان است؛ لذا باید با استفاده از ظرفیتها موجود تجهیزات خود را بهروز کنیم.

**استفاده نیروی دریایی از سامانههای پهپادی در پیش از انقلاب

دفاع پرس: استراتژی یگان پروازی نیروی دریایی در استفاده از پهپادها چگونه است و در این رابطه به چه پیشرفتهایی دست یافتهاید؟ آیا بیشتر پهپادهای رزمی است یا اطلاعات شناسایی؟

دریادار سیاری: ما در حوزه پهپادی هم رشد خوبی داشتهایم. استراتژی نیروی دریایی در استفاده از پهپادها نسبت به دیگر نیروها این است که از دو نوع پهپاد دریاپایه و ساحلپایه که توانایی برخاستن از روی ناو را دارا هستند و قابلیت عملیات رزمی و اطلاعاتی دارند بهره میبرد.

**استفاده نداجا از پهپادهای نوین ساخت متخصصان داخلی متناسب با ماموریتهای تعریف شده

ما در سالهای قبل انقلاب در تجهیزات نیروی دریایی، دو مدل پهپاد را تحت اختیار داشتیم. که از آن بهعنوان پهپاد هدف استفاده میشد. که اکنون نیز مورد قرار میگیرد. که یک مدل آن پهپاد KD"" نام دارد و مدل دیگر آن پهپادی است که از موتور جت برخوردار است. ما ضمن این که این دو نوع پهپاد را بهینهسازی و احیا کردیم، متناسب با نوع عملیاتها نیروی دریایی از توانمندی متخصصان در ساخت پهپادهای نوین نیز استفاده کردهایم. به همین جهت امروز این نیرو از پهپادهای مختلفی برخوردار است.

با توجه به وسعت دریا، آنچیزی که برای ما در استفاده از پهپاد اهمیت دارد، برد و مداومت عملیاتی آن است. لذا از پهپادهای برد بلند استفاده میکنیم.

** همکاری نیروهای مسلح و دانشگاهها در حوزه تولید علم و فنآوری در عرصه های نظامی

دفاع پرس: سطح پیشرفتهای علمی و فنی نیروی دریایی ایران در برابر دیگر کشورها را چطور ارزیابی می کنید؟

دریادار
سیاری:
امروز نیروی دریایی با علم و ظرفیتهای موجود به بسیاری از تجهیزات مدرن دسترسی پیدا کرده است. این که چه کسانی ناوشکن و یا ناوموشکانداز، و سامانههای موشکی، اژدرها و پهپادها را به مرحله عملیاتی رساندند؟! باید گفت اینها کارهای بسیار بزرگی هستند که صفر تا صد آن توسط جوانان متخصص این مرز و بوم ساخته شدهاند. حالا این که ما در این رابطه در برابر دیگر کشورها در چه مرحلهای قرار داریم، بنده از آن اطلاع ندارم. اما این را میدانم که مجموعه کشور و نیروهای مسلح، با کمک دانشگاههای ما جهشی در حوزه تولید علم و نرمافزار و سختو افزار ایجاد کردهاند که ثمره آن را امروز در توانایی ساخت تجهیزات مختلف مورد نیاز هر نیرو و متناسب با کاربرد عملیاتی اش مشاهده میشود.

**حضور در آبهای آزاد نشان میدهد که آموزشهای ما در سطح استانداردهای بینالمللی است

دفاع پرس: از سطح آموزشهای این نیرو در دانشگاههای مرتبط با نیروی دریایی خصوصا دانشگاه دریایی امام خمینی (ره) بگویید؟

دریادار سیاری: آموزشی که ما امروز به دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی(ره) میدهیم در سطح استانداردهای جهانی قرار دارد. این دانشگاه که در حال حاضر 33 سال از عمر آن میگذرد توانسته تمامی نیازمندیها ما را و بلکه نیازمندیهای بسیاری از یگانها دریایی کشور را تامین کند.

اگر امروز مدعی هستیم آموزشهای ما در سطح استانداردهای بینالمللی قرار دارد، برای اثبات آن دلیل داریم. از این جهت که ناوهای جمهوری اسلامی ایران امروز توسط همین افراد (فارغالتحصیلان دانشگاه امام خمینی) در آبها آزاد جهان حضور پیدا کرده و میتواند امنیت لازم را برقرار کند. پس همانگونه که شاهدیم آموزههای این دانشگاه موفقیت خود را در عرصه عمل به منصه ظهور رسانده است.

وقتی افسران نیروی دریایی در مامورویتهای بینالمللی و سفرهای چهار الی پنج ماهه در آبها آزاد وارد میشوند، و منافع کشور را در دوردستترین نقاط تامین میکنند، این نشان از علم و تجربه دانشجویانی است که در این دانشگاه تحصیل میکنند.

**سامانه هدایت آتش ثامن قدرت کشف چندین هدف و شناسایی سلاح مرتبط با آن را دارد

دفاع پرس: زمان رونمایی از سامانه "ثامن" گفتید که این سامانه قدرت کنترل و هدایت آتش تمامی سامانههای دفاعی اعم از موشکی و غیر موشکی منصوب بر ناو را دارد؛ لطفا در این رابطه توضیح دهید و بفرمایید که این سامانه در یک زمان چند هدف را میتواند مدیریت کند و زمان شناسایی تا دستور شلیک آن چقدر است؟

دریادار سیاری: ما به دلیل ملاحظات امنیتی و تاکتیکی نمیتوانیم تاکتیکهای جنگی خود را بازگو کنیم؛ اما این که ما توانستهایم به یک سامانه هدایت و کنترل آتش که میتواند تمام سامانههای دفاعی ناو را اعم از توپخانه، موشک، و اژدر را در کنترل عملیاتی خود داشته باشد و اهدافی را چه در سطح و چه در هوا کنترل کند و سلاح مرتبط با هدف را شناسایی کرده و سپس فرمان آتش دهد، دست پیدا کنیم، این دستاورد بسیار بزرگی است که بهدست متخصصان داخلی ساخته شده و انشاءالله بهزودی این سامانه روی ناوها نصب میشود.

دفاع پرس: آیا این سامانهها در گذشته نیز وجود داشته و امروز ارتقا پیدا کردهاند و یا اینکه بهطور کلی از مراحل اولیه طراحی و ساخت در داخل تولید شده است؟

دریادار سیاری: قطعا ما نمیتوانیم بگوییم تاکنون روی ناوهای موجود سامانه هدایت آتش نصب نبوده است، اما غالبا این سامانهها برای ما ناشناخته و حتی نرمافزارهای آن در اختیار نداشتیم و همچنین در بحث قطعات آن با مشکل مواجه بودیم، امروز همه این تجهیزات را به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری را در داخل تولید میکنیم.

**ساخت سامانه های راداری بر اساس نیازهای نیروی دریایی

همچنین ما امروز با اتکا به ظرفیتهای فعلی سامانههایی را متناسب با نیازهای خود طراحی و ساختهایم که این خود یک حرکت علمی بزرگ است که الحمدلله اتفاق افتاده و شما نمونههایی از آن را شاهد بودهاید.

دفاع پرس: آیا تاکنون در مناطق تحت نظارت خود با کشتی های متخلف که وارد مرزهای آبی کشورمان شده اند برخورد داشتید؟لطفا در این رابطه توضیح دهید؟

**همه ناوهای فرامنطقهای هنگام نزدیکی به مرزهای آبی ایران قوانین مربوط به آبهای مرزی را رعایت میکنند

دریادار سیاری: ببینید دریا دارای قوانین مشخصی است و محدود مرزهای دریایی نیز کاملا مشخص است. قوانین مرزهای دریایی هر کشور نیز در مدارک دنیا نوشته شده است. 12 مایل جزو دریای سرزمینی کشور مجاور محسوب می شود و دوازده مایل به عنوان محدوده منطقه نظارت محسوب میشود. که روی هم 50 کیلومتر را در بر می گیرد. از این مرحله به بعد منطقه انحصاری اقتصادی محسوب شده و بعد از آن مناطق دریایی آزاد را تشکیل میدهند. مسئله مهم در اینجا دریای سرزمینی و 12 مایل دوم است که هرکدام از این موارد قوانین و مقرارت خاص خود را دارند و همه از آن مطلع و خود را نسبت به عمل به آن ملزم میدانند.

همه ناوهای فرامنطقهای هنگامی که به مرزهای آبی جمهوری اسلامی نزدیک میشوند، قوانین مربوط به آبهای مرزی را رعایت میکنند. برای اینکه ما کنترل این مناطق را در دست داریم و مرزهای آبی ما بیصاحب نیستند؛ لذا تمامی تحرکات و حضور کشورهای فرامنطقهای در مرزهای آبی کشور رصد میشود.

**ناوهای جنگی در صورت نزدیک شدن به مرزهای آبی ما، اخطار دریافت کرده و به مسیر اصلی خود باز میگردند

کشتیهای تجاری، ناوهای جنگی هیچگاه به مرزهای دریایی ما نزدیک نمیشوند و اگر نزدیک شوند، اخطار را دریافت کرده و به مسیر اصلی خود باز میگردند. البته این امکان نیز وجود دارد که در طول یک سفر دریایی کشتی یا ناوی با اشتباهاتی راداری مواجه شوند که سبب شده به طور سهوی به آبهای دیگر کشورها نزدیک شوند.  

**با اقتدار در مرزهای آبی حاضریم و اجازه تعدی را به دیگران نخواهیم داد

که در این صورت ناوهای ما که در حال گشتزنی هستند به آنان تذکر می دهند و آنان را از منطقه مورد نظر دور می کنند، اما برخی از مناطق مثل عبور از تنگهها جز مناطق ویژه محسوب میشوند که قواعد و مقرارت خاصی بر آنها حاکم است و در این مناطق گذر زیردریایی، ناوهواپیمابر، ناوشکن، و نوع تجهیزات طبق قوانین بین المللی عبور و مرور می کنند.

قاعده بدین صورت است که هر ناوی با هر پرچمی که نصب کرده هنگامی که دارد از مرز آبی عبور می کند اگر شما بعنوان کشور ایستگاه آنرا مورد خطاب قرار دهید خود را موظف به پاسخ می داند و بدون کم و کاست پاسخ شما را خواهد داد؛ مثلا می گوید من ناو هستم، مبدا من فلان منطقه و مقصدم در فلان جا است، حتی نوع بار محموله خود را میگوید و حتی اگر از تعداد کارکنانش هم پرسیده شود پاسخ میدهد. نکته اینجاست که ما با اقتدار در مرزهای آبی حاضریم و اجازه تعدی را به دیگران نخواهیم داد.

**اذعان قدرتهای بزرگ دریایی به توانمندی نداجا در برقرای امنیت در مناطق "هایریسک"

دفاع پرس: با توجه به حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد و کسب سطحی از پرستیژ بینالمللی لطفا رویکرد قدرتهای بزرگ دریایی همچون چین و روسیه را نسبت به نیروی دریایی ایران تبیین کنید؟

دریادار سیاری: ما اخیرا میهمان چینیها بودیم با کمال احترام هیئت ایرانی را پذیرفتند و بیشتر از حد قوانین بینالمللی به ما احترام گذاشتند، آنها امروز نیروی دریایی ما را قبول دارند با وجود اینکه نیروی دریایی چین امروز نیرویی پیشرفته و به لحاظ تعداد نفرات و تجهیزات بسیار گسترده است، اما بر توانمندی نیروی دریایی ما حساب می کنند.

 ما همان نیرویی دریایی هستیم که در کمک به کشتی تجاری چین وارد عمل شدیم و آنان بر توانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جهت برقرای امنیت در مناطق "های ریسک" و پرخطر چون "خلیج عدن" اذعان دارند و اگر غیر از این بود با ما ارتباط برقرار نمی کردند.

**برگزاری دو تمرین مشترک دریایی با کشورهای چین و روسیه

شما دیدید که چندی پیش ناوگروههای چین و روسیه به ایران آمدند و در مقابل ما به چین رفتیم و سال گذشته یکی از ناوگروههای ما به بندر آستارا خان عزیمت کرد و در هرکدام از این رفت و آمدها یک تمرین مشترک نظامی دریایی نیز انجام دادیم که خود بیانگر سطح توانمندی نیروی دریایی ما است زیرا کشورهایی میتوانند بایکدیگر تمرین مشترک دریایی داشته باشند که به لحاظ قدرت و به همدیگر نزدیک و باشند، و امروز جایگاه نیروی دریایی در آبهای آزاد و مناطق پر خطر همچون خلیج عدن، بابالمندب و دریای سرخ بهعنوان یک نیروی راهبردی واضح و شفاف و مورد قبول این کشورهاست.

هنگامی که ما به دریایی مدیترانه راه پیدا کردیم دشمن ما گفت "ایران آمده تا با حضور در دریای مدیترانه اعتماد به نفس خود را نشان دهد"؛ که این حضور مقتدرانه برای ما جای غرور ملی دارد و به قول فرمانده معظم کل قوا برای ما و کشورهای آزاد دنیا الهامبخش و امید بخش است.

دفاع پرس: آیا در سفری که به دعوت فرمانده نیروی دریایی چین داشتید، پیشنهاد یا ابراز تمایلی هم در خصوص  برگزاری رزمایش مشترک انجام گرفت؟

**درخواست اجرای رزمایش مشترک دریایی با ایران از سوی کشورهای چین و روسیه

دریادار سیاری: در دیدارهایی که در سطح فرماندهی صورت میگیرد معمولا برنامههایی چون مسائل آموزشی، مسائل تاکتیکی مشترک، رفت و آمد ناوگروهها، مورد توجه قرار میگیرد و همچنین در خصوص برگزاری رزمایش مشترک هم تاکنون اعلام آمادگی شده است؛ یعنی هم از سوی ایران و هم از سوی نیروی دریایی چین و روسیه جهت برگزاری رزمایش دریایی اعلام آمادگی شده است. اما اینکه رزمایش انجام شود تصمیمگیری در این رابطه با ما نیست و سیاستگذاران و سلسله مراتب باید در این رابطه تصمیمگیری کنند.
 

دفاع پرس: لطفا راجع به بازسازی و اورهال زیرسطحیهایی که ساخت روسیه هستند و امروز در داخل انجام می شود، توضیح دهید؟

**اورهال زیر سطحیهای کلاس طارق بهطور کامل در داخل انجام میشود

دریادار سیاری: نیروی دریایی امروز به مرحله ای از توانمندی رسیده که نیازهای اساسی خود را بدون کمک گرفتن از دیگر کشورها تامین کند و حتی از عهده  بازسازی زیرسطحیها که از یک پیچیدگی خاصی برخوردار است با سربلندی بیرون آید.

اورهال زیردریاییهای کلاس طارق بهطور کامل در داخل انجام میگیرد. در صورتیکه بسیاری از کشورها امروز از این کلاس زیر سطحی استفاده میکنند و برای اورهال و بازسازی به کشور تولیدکننده وابسته هستند.

دفاع پرس: سطح تجهیزات ناوگروهای اعزامی در چه اندازه ای است؟

دریادار سیاری: ناوشکن یک قدرت است؛ سامانه موشکی سطح به سطح، سامانه موشکی سطح به هوا دارد اژدر، توپخانه و سامانه راداری دارد و از پدافند هوایی و سونار و همچنین وسایل ارتباطی برخوردار است که عظمت ناوشکن یعنی همین...؛ ناوشکن میتواند در لحظه و بهطور همزمان با هدفی که روی سطح است درگیر شود و هم دفاع و هم حمله کند؛ اگر از طریق هوا حمله کنند باید هم دفاع و هم حمله کند؛ اگر زیردریایی به آن حمله کند باید توانایی دفاع و حمله را داشته باشد؛ لذا ناوشکن 6 کار رزمی را بهطور همزمان انجام میدهد.

**کنترل خطوط مواصلاتی و مقابله با دزدان دریایی برای ما بیشتر جنبه اقتصادی دارد تا نظامی

دفاع پرس: انعکاس اخبار توانمندیهای نیروی دریایی در برخی رسانهها تنها منحصر به مقابله نداجا با دزدان دریایی است و توان این نیرو را در چنین صحنههایی میسنجند؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

دریادار سیاری: رسانهها به این موضوع دامن می زنند؛ وگرنه کنترل خطوط مواصلاتی در آبهای دور و نزدیک یکی از وظایف نیروی دریایی است، یعنی برقراری امنیت برای کشتیها، یعنی کاری که ما در زمان جنگ انجام میدادیم.

دزدی دریایی یکی از ماموریتهای جانبی نیروی دریایی است و اینکه قدرت و اقتدار این نیرو را در مقابله با دزدان دریایی بسنجیم اشتباه بزرگی است.

در دوران جنگ تمام توان نیروی دریایی بهکار گرفته میشد، تا کشتیهای تجاری و نفتکشهای ما در امنیت کامل به راه خود ادامه دهند، چون با موشک و هواپیما درگیر بودیم، با ناوهای کشورهای خارجی درگیر بودیم، لذا در دوران جنگ تحمیلی از همه توانمندی نیروی دریایی استفاده می شد، اما امروز ما برای حفظ خطوط مواصلاتی از سلاحهای متناسب با نوع درگیری ها استفاده می کنیم، شما فکر می کنید ما از موشک برای مقابله با دزدان دریایی استفاده می کنیم یا با استفاده از توپخانه و اژدر دزدان دریایی را مورد هدف قرار می دهیم؟  نه اینطور نیست، اهمیت مقابله با دزدان دریایی بیشتر در این است که برای ما جنبه اقتصادی دارد، یعنی وقتی که یک کشتی شما را با 200 هزار تن کالا می برند، میلیاردها تومان باید واگذار شود تا کشتی شما را آزاد کنند؛ موضوع این است که اهمیت کنترل خطوط مواصلاتی چون آثارش در اقتصاد کشور متجلی می شود؛ وگرنه از ماموریت های فرعی نیروی دریایی است.

دفاع پرس: در سال 88 مقام معظم رهبری برای الحاق ناوشکن جماران حاضر شدند؛ این حضور چه پیامی داشت؟

دریادار سیاری: همین پیام را داشت که قدرت در دریاست و نیروی دریایی باید قوی و راهبردی باشد، در دریاهای آزاد حضور داشته باشد تا بتواند به قول خود حضرت آقا مظهر اقتدار مردم در دریاها باشد. و زیر سایه امنیتی که نیروی دریایی در عرصه دریاهای مربوطه ایجاد می کند بتوانیم اقتدار و پیشرفت دریا محور کشور را توسعه بدیم. و آنچه که فرمانده کل قوا به آن تاکید دارد این است که کشور ما برای پیشرفت باید به دریا وصل باشد آن چیزی که استعمار سالها ما را از آن دور کرد، لذا باید به دریا برگردیم تا از منابع آن برای پیشرفت استفاده کنیم.

مقام معظم رهبری می فرمایند چگونه میتوانیم از نعمات دریا برای پیشرفت کشور استفاده کنیم؟ با داشتن اقتدار و این  اقتدار را همان ناوشکن و زیردریایی بوجود می آورند، اقتدار در دریاهای آزاد یعنی حضور مستمر، و از آنجا که ناو قسمتی از خاک کشور محسوب می شود و امنیت کشور را دارد تامین می کند، بنابراین شیلات، کشتیرانی، نفتکش، کشتیهای تجاری در بستر امنیتی که ناو ایجاد می کند به فعالیت خود ادامه میدهند.

**دولت جهت اجرای طرحهای زیرساختی به منطقه مکران ورود پیدا کرده است/فعالیتهای ما در این منطقه جنبه اقتصادی ندارد

دفاع پرس: آیا نیروی دریایی در بحث توسعه اقتصادی وارد شده است؟ مثلا در سواحل مکران کار اقتصادی می کند؟

دریادار سیاری: بی تردید فعالیت نداجا در سواحل مکران جنبه اقتصادی ندارد؛ سواحل مکران مهمترین ساحل کشور است که از بندرعباس تا پسابندر را در بر میگیرد و اهمیت آن بدین جهت است که ما را مستقیم به دریاهای آزاد جهان وصل می کند. که از آن به دروازه طلایی ورود جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد جهان گفته می شود.

این منطقه بنا به خواست دول استعماری در سالهای پیش از انقلاب محروم مانده است. حالا حضرت آقا میفرمایند به دریا نزدیک بشوید دریا در آبادانی کشور موثر است و ما با خانوادههایمان رفتیم در سواحل مکران مستقر شدیم و دولت در حال حاضر جهت اجرای طرح های زیرساختی به منطقه مکران ورود پیدا کرده تا این منطقه را آباد کند، که اگر این منطقه آباد شود در واقع کشور آباد شده است. ایجاد کار اشتغال درآمد و آبادانی امری مهم است که در این منطقه بدنبال آن هستیم.

**هیچ محدودیتی برای حضور در قطب جنوب نداریم


دفاع پرس: نیروی دریایی ارتش توانمندی لازم را برای حضور در قطب جنوب دارد؟

دریادار سیاری: اگر مرکز اقیانوسشناسی برای کار تحقیقاتی اعلام آمادگی کند این توانمندی در نیروی دریایی برای حضور در قطب جنوب وجود دارد و هیچ محدودیت امکاناتی در این رابطه نداریم؛ فقط جایگاه جمهوری اسلامی در قطب خیلی محدود است.

دفاع پرس: ارزیابی شما از قدرت موشکی نیروی دریایی ارتش چیست؟

دریادار سیاری: امروز نیروی دریایی در وضعیتی به سر میبرد که حتی کوچکترین ناوچههای ما به موشکهای سطح به سطح مجهز شدهاند؛ ناوهای موشکانداز و ناوشکنها که جای خود دارد. یعنی امروز هرچه یگان شناور در سطح نیروی دریایی سراغ داریم به سامانههای موشکانداز مجهز هستند.

انتهای پیام/

*گفتوگو از مهدی ندافی و مقداد کامکار

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار