پوتین: با بسیاری از روش‌های ترامپ موافق نیستم

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با روزنامه «فاینشال تایمز»، دیدگاه خود درباره اقدامات آمریکا در جهان، نقش روسیه در تثبیت اوضاع در سوریه، برخورد غرب با ونزوئلا و کره شمالی و دیگر مسائل مهم بین المللی را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۵۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ - 28June 2019

پوتین: با بسیاری از روش‌های ترامپ موافق نیستمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه «راسیسکایا گازیتا» امروز، جمعه نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آستانه برگزاری نشست سران گروه ۲۰ در «اوساکا»‌ی ژاپن در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «فاینشال تایمز» لندن که متن آن در سایت رسمی کاخ کرملین انتشار یافته، اعلام کرد که بسیاری از روش‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را قبول ندارد.

وی گفت: آقای ترامپ دارای تجربه کار سیاسی نبوده و یک سیاستمدار نیست. من بسیاری از روش‌های به کار گرفته وی در برخورد با مسائل را قبول ندارم. البته من او را شخصی با استعداد می‌دانم. او به خوبی می‌داند که رای دهندگان آمریکایی از وی چه انتظاری دارند. البته من نمی‌خواهم ارزیابی از عملکرد ترامپ داشته باشم و بگویم که او در برخورد با مسائل درست اقدام کرده یا نکرده است. به عقیده من، علت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این بوده که وی احساس کرده جامعه ایالات متحده به تغییر نیاز دارد. روسیه متهم شده و همچنان متهم می‌شود که بطور افسانه‌ای در روند انتخابات آمریکا دخالت می‌کند. ولی آنچه که واقعاً رخ داده، این است که رئیس جمهور ترامپ بر خلاف مخالفانش، به خوبی لزوم تغییر در جامعه آمریکا را احساس کرد و توانست از این مسئله به نفع خود استفاده کند.

ولادیمیر پوتین در تفسیر امکان انعقاد توافقنامه هسته‌ای سه جانبه بین روسیه، آمریکا و چین، گفت: همان طور که همواره اعلام کرده، از هر گونه توافقی که مفید بوده و از آغاز مسابقه تسلیحاتی جلوگیری کند، حمایت می‌کند.

وی افزود: باید پذیرفت که سطح و توسعه هسته‌ای در چین بسیار پایین‌تر از آمریکا و روسیه است. البته چین قدرت بزرگی است که در حال افزایش توان بالقوه هسته‌ای خود است. قدرتمندترین کشور‌های هسته‌ای جهان در حال حاضر روسیه و آمریکا هستند و به همین دلیل توافقات در این باره بین این دو کشور صورت بگیرد.

رهبر روسیه اهمیت اجرای توافقات مربوط به کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی که مقامات واشنگتن فعلاً علاقه مندی برای ادامه آن از خود نشان می‌دهند، را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت توقف اجرای این پیمان، در واقع مهمترین عامل بازدارنده برای از سرگیری مسابقه تسلیحاتی در جهان از بین خواهد رفت.

پوتین با ابراز امیدواری در این باره که بتواند درباره سرنوشت این توافقنامه مهم راهبردی با دونالد ترامپ گفتگو کند، گفت: ایالات متحده به صورت یکجانبه نه تنها از توافقات مربوط به پیمان مربوط به دفاع ضد موشکی، بلکه از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط نیز خارج شده. اکنون سعی دارد تا علت این اقدام را در اقدامات مسکو پیدا کند. من فکر می‌کنم که روسیه در این زمینه اهمیتی نداشته باشد. برای اینکه نمایش نظامی اروپا، به رغم گسترش ناتو و افزایش نیرو‌های نظامی ناتو در مرز‌های ما، بعید است در حال حاضر برای ایالات متحده به نفع ایالات متحده باشد.

وی یادآور شد که پس از خارج شدن از پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط، اکنون پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-۳) نیز در معرض تهدید قرار گرفته و به همین دلیل باید در این باره گفت‌وگو کرد.

اوضاع جهان بطور کلی در آستانه خطر انفجار قرار  گرفته است

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار «فاینشنال تایمز» درباره تغییرات رخ داده در جهان طی ۲۰ سال اخیر، یادآور شد:  وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس افزایش یافته، جنگ‌های تجاری به راه افتاده و عوامل دیگر بی ثبات کننده افزایش یافته است. در مجموع وضعیت بهبود نیافته و نمی‌توان نسبت به بهبود اوضاع خوش‌بین بود. به طور خلاصه می‌توان گفت که متاسفانه اوضاع کلی جهان به سمت وخامت رفته و در آستانه انفجار قرار گرفته است.

وی افزود: نظریه لیبرال مدرن در جهان حق موجودیت دارد، ولی نمی‌تواند دیدگاه خودرا به دیگران دیکته کند، در حالیکه ده‌ها سال اخیر شاهد هستیم که در عرصه جهانی این مسئله در حال رخ دادن است. در جهان تقریباً هرگز تنها نظریه لیبرال یا صرفاً مرسوم تحقق نیافته، بلکه همواره تنوع در این رابطه وجود داشته و ما باید اجازه دهیم تا نظریات و عقاید مختلف خود را بروز دهند و نباید منافع کشور‌ها و ملل مختلف را فراموش کرد.

پوتین یادآور شد که دیپلماسی استفاده از زور در برخورد با ونزوئلا که امکان استفاده از آن از سوی برخی کشور‌های غربی مطرح است، در واقع تحقیری برای کل منطقه آمریکای لاتین به شمار می‌رود. به عقیده وی، چنین سیاستی در برخورد با مناقشات منطقه‌ای و رویارویی‌های بین المللی نتیجه خوبی نخواهد داشت و برخورد کشور‌های غربی با لیبی و عواقب آن و جنگ داخلی در این کشور نتیجه این سیاست است.

رئیس جمهوری روسیه این مسئله را تکذیب کرد که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا به خاطر حضور نظامیان روسی است که همچنان قدرت در این کشور را در اختیار دارد و گفت: چنین تصوری درباره حضور نظامیان روسی در این کشور نادرست است و هیچ ارتباطی بین این دو قضیه وجود ندارد.

وی درباره حضور مشاورین نظامی روسی در ونزوئلا توضیح داد: روسیه در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز به ونزوئلا تسلیحات نظامی صادر می‌کرد و هیچ محدودیت و مشکلی در این رابطه نبود. همانطور که آمریکا، انگلیس، چین و فرانسه نیز سلاح‌های خود را به کشور‌های دیگر می‌فروشند. ما دارای قرارداد‌های دوجانبه در این زمینه هستیم و مانند شما باید بر اساس آن‌ها خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری از فناوری‌های نظامی فروخته شده به این کشور را انجام دهیم. ما باید متخصصان نظامی کشور‌های خریدار سلاح روسی را آموزش دهیم. ما باید بتوانیم تضمین کنیم که این فناوری‌ها و تجهیزات نظامی همواره در شرایط آمادگی لازم قرار داشته باشند و ارائه این خدمات ضروری است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که اقتصاد این کشور توانسته با تمامی مشکلات موجود کنار آید، وضعیت اقتصاد کلان و رشد سرمایه گذاری که یکی از شاخص‌های مهم غلبه بر مشکلات مربوط به شوک‌های داخلی و خارجی است، بهبود یافته است.

پوتین از جامعه جهانی خواست تا به مسئله تامین امنیت کره شمالی احترام بگذارند و راهی برای تضمین آن به مقامات پیونگ‌یانگ پیدا کنند. وی گفت: ما در حال حاضر نباید در باره این صحبت کنیم که چگونه میتوان کره شمالی را وادار به خلع سلاح کرد، بلکه باید به فکر این باشیم که چگونه باید امنیت بدون قید و شرط این کشور را تضمین کرد. هر کشوری در جهان حق دارد بر اساس قواعد و ضوابط بین‌المللی خود را امن و محافظت شده احساس کند.

روسیه بیشتر از آنچه انتظار داشت، در سوریه به موفقیت دست یافته است

پوتین در پاسخ به سئوالی درباره مسئولیت بسیار خطرناکی که روسیه در سوریه برعهده گرفت، گفت: به عقیده من، این اقدام بسیار خوب و مثبت بود. ما بیشتر از آنچه که انتظار داشتیم به نتیجه دست یافتیم. اولاً، بخش اعظم تروریست‌ها که قصد داشتند به روسیه بازگرداند، نابود شده‌اند. صحبت بر سر چندین هزار نفر است که به راحتی ممکن بود به خاطر رژیم غیرروادیدی بین روسیه و کشور‌های همسایه، به خاک ما نفوذ کنند و این مسئله برای ما بسیار خطرناک بود، این نکته اول است. مسئله دوم آن است که ما موفق شده‌ایم تا اوضاع در منطقه که نزدیک به فاجعه بود را ثبات ببخشیم این امر اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. این مسئله به طور مستقیم به روی تامین امنیت روسیه در داخل کشور تاثیر دارد.

وی افزود: علاوه بر آن روسیه توانسته تا روابط کاری بسیار خوبی با کشور‌های منطقه برقرار کند و مواضع خود در خاور میانه را با ثبات‌تر نماید. ما واقعاً دارای روابط متحدانه، کاری و بسیار خوبی با بسیاری از کشور‌های منطقه هستیم و این موضوع تنها شامل ایران و ترکیه نمی‌شود که در چارچوب مذاکرات آستانه با ما همکاری دارند، بلکه شامل کشور‌های بسیاری است.

واکنش کرملین به سخنان ترامپ درباره امکان دیدارش با پوتین در ژاپن

رئیس جمهوری روسیه توضیح داد: قبل از هر چیز این مسئله به سوریه مربوط می‌شود. ما در هر صورت توانستیم تمامیت ارضی و استقلال این کشور را حفظ کنیم. نگذاشتیم تا مانند آنچه که در لیبی شاهد هستیم، سوریه نیز به هرج و مرج کشیده شود. اگرچه این اتفاق نمی‌افتاد عواقب منفی اوضاع برای روسیه بسیار زیاد بود. ضمن اینکه من نمی‌خواهم پنهان کنم که مسئله بسیج نیرو‌های نظامی ما نیز مطرح است. نیرو‌های مسلح ما در عملیات سوریه امکان اقداماتی را به دست آوردند که با برگزاری هیچ تمرینات نظامی در شرایط صلح آمیز ممکن نبود.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها