علیرضا اسماعیلی:

پرچم حقوق بشر در دست بزرگ‌ترین ناقض آن است

سرپرست اداره‌کل روابط اروپا و آمریکای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: آمریکا حقوق بشر را به‌عنوان دستاویزی برای تسلط بر سرنوشت ملت‌ها به کار می‌گیرد.
کد خبر: ۳۵۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷ - 03July 2019

پرچم حقوق بشر در دست بزرگ‌ترین ناقض آن استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «فارس»، دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان‌های دریایی آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران از سوی ناو آمریکایی، در حقیقت یک مرحله منحصر به فرد در رویارویی مستقیم آمریکا با ایران در حمایت از ارتش بعث در جریان جنگ تحمیلی بود.

در آستانه سالروز هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان آمریکا با «علیرضا اسماعیلی» رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و سرپرست اداره‌کل توسعه روابط فرهنگی اروپا و آمریکا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آ‌ید:

«حقوق بشر ابزاری»؛ چهره حقیقی ضد حقوق بشر آمریکا

برای سوال اول و مقدماتی لطفا کمی از تحولات در سیر دشمنی آمریکا با کشورمان صحبت بفرمایید.

کمی دقت در سیر تاریخی حضور آمریکایی‌ها در ایران به روشنی در می‌یابیم که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم برای پیشبرد سیاست سلطه‌گرانه درصدد برآمد تا به گسترش نفوذ و تثبیت موقعیت خود در سایر کشورها به خصوص ایران اسلامی بپردازد. در واقع، دولت آمریکا به ‌خاطر منافعی که در ایران برای خود پیش‌بینی می‌کرد، درصدد توسعه نفوذ خود در این کشور برآمد. آن‌ها بر تلاش‌های خود برای تحت سلطه درآوردن حکومت ایران افزودند و سرانجام بعد از کودتای بیست‌‌وهشتم مرداد، موفق شد بخشی از نفت ایران را به خود اختصاص دهد.

نکته‌ای که در بحث حقوق بشر وجود دارد این است که یک عنوان خوب و مردم‌پسندی است. این حقوق از آن جهت که امروزه در اکثر قوانین ملی کشورها و قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، از نوع حقوق مبتنی بر قانون به حساب می‌‎آید و همه حکومت‌ها و کشورها می‌توانند مدعی آن باشند، اما آن چیزی که ما در حقوق بشر آمریکایی می‌بینیم، تحت عنوان «حقوق بشر ابزاری» است. دولت آمریکا در حالی که بر کرسی قضاوت در خصوص عملکرد حقوق بشری سایر کشورها تکیه می‌زند که خود در داخل نیز به طور مکرر و فاحش حقوق بشر را نقض می‌کند. حقوق بشر به عنوان اهرم و ابزاری در دستان آمریکاست تا از طریق آن منویات خود را در جای جای جهان اجرا کند.

نقض حقوق بشر توسط آمریکا محدود به قلمرو داخلی این کشور نبوده، بلکه اقدامات فرامرزی آن نیز در بسیاری موارد ناقض حقوق انسان‌ها بوده است که می‌توان به حمایت آمریکا از تروریسم، مداخله در امور داخلی کشورها، بی اعتنایی در برابر نقض حقوق بشر، تبعیض نژادی، تبعیض حقوق مسلمانان و امثال آن اشاره کرد. آمریکا در حالی مدعی پایبندی به اجرای حقوق بشر در سطح جهان است که آشکارا نسبت به نقض گسترده حقوق بشر از سوی متحدان خود بی‌تفاوت بوده و حتی از اقدامات آن‌ها، بیشرمانه حمایت می‌کند. در این زمینه می‌توان به حمایت آمریکا از اقدامات ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اشاره کرد.

تقسیم‌بندی سیاست‌های خصمانه آمریکا در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی

سیاست‌های خصمانه آمریکا در ایران به دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم‌بندی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران در حیات چهل ساله پُربرکت خود انواع اقدامات آشکار و ترفندها و توطئه‌های پیدا و پنهان آمریکا را تجربه کرده است که بسیاری از آنها با مبانی و موازین حقوق بشر در تعارض و تناقض بوده است. دخالت‌های بی‌شمار آمریکا در امور داخلی کشورمان، بیش از هر زمان دیگر در دورانی متجلی گشت که اقدامات گسترده‌ای را بر علیه خواست و مطالبه ملت ایران در دوران انقلاب اسلامی صورت داد. تشکیل سازمان «ساواک» یکی از آشکارترین اقدامات مداخله‌گرانه آمریکا در امور داخلی ایران بود.

آمریکایی‌ها مأموران ساواک را آموزش می‌دادند تا با استفاده از آنان، اقدامات هولناکی بر علیه انقلاب و انقلابیون انجام دهند. همه این عوامل در مقابل با دموکراسی و آزادی بود و به اسم حقوق بشر انجام شد. آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است و برای سیطره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خویش بر جهان زیر سلطه از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کند. او مردم مظلوم جهان را با تبلیغات وسیعش که به وسیله صهیونیسم بین‌المللی سازماندهی می‌شود، استثمار می‌کند.

بعد از انقلاب اسلامی هم می‌توان به ماجرای طبس، کودتای نوژه و از همه مهتر تاریخ و مناسبت‌های تیرماه چون ترور نافرجام مقام معظم رهبری در مسجد ابوذر تهران، فاجعه شهادت شهدای هفتم تیر، بمباران شیمیائی حلبچه و کشتار شیعیان و در نهایت، سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان متجاوز آمریکا اشاره کرد.

ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا یک جنایت بی‌شرمانه است

ایران برای پیگیری این ترور وحشیانه، به مجامع بین‌المللی شکایت برد، اما آمریکا سعی داشت تا این ترور هوایی را توجیه کند و آن را صرفاً یک اشتباه جلوه دهد تا جایی که این کشور در حرکتی مذبوحانه به فرمانده ناوشکن وینسنس به دلیل دستاوردهای قهرمانانه، مدال شجاعت اعطا کرد. آمریکا با این اقدام، دشمنی خود را با مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اثبات رساند. در واقع با قاطعیت می‌توان گفت که آمریکا حقوق بشر را به عنوان دستاویز و ابزاری در مسیر اهداف خود به کار گرفته تا از این طریق بر سرنوشت ملت‌ها سلطه یافته و انواع فشارها را بر کشورهای مخالف خود تحمیل کند و امروز شاهد بدترین فجایع تاریخ علیه جمهوری اسلامی ایران و حتی، ملت فلسطین هستیم.

تأکید بر معرفی جنایات آمریکا علیه ایران

آیا می‌توان با برگزاری نشست‌های بصیرت‌بخش و روشنگری در این هفته و همچنین، نمایشگاه‌های استکبارستیزی و تهیه مستندهایی از جنایات آمریکا علیه ایران به بازخوانی و افشای چهره حقوق بشر آمریکا پرداخت؟

با استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی، تشکل‌ها، مؤسسات، گروه‌های مردمی و نیز، حمایت‌های مردمی و نخبگان ایرانی به ویژه خارج از کشور می‌توان حقوق بشر آمریکایی را برای افکار عمومی تبیین کنیم. شناساندن دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از مهم‌ترین وظایف جدی رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور است. اگر از ابزار‌های فضای مجازی و هنر استفاده کنیم، می‌توانیم برای اقدامات برون‌مرزی هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

امروزه به دلیل اینکه عمده منابع خبری در دست استعمارگران و سلطه‌جویان است، نه تنها در حوزه نخبگان و حتی در حوزه عموم هم، باید دولت آمریکا را به عنوان بزرگترین نقض‌کننده حقوق بشر در دنیا اطلاع‌رسانی کنیم و این یک امر واجب است. ابزار هنر خصوصاً سینما و تهیه مستندهایی از جنایات آمریکا علیه ایران و برگزاری گفتمان‌های دانشگاهی قابلیت‎‌های بسیار خوبی برای تبیین این موضوع دارد و باید در این مسیر گام برداریم.

پیشنهاد ایجاد دبیرخانه نقض حقوق بشر توسط آمریکا 

پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه‌ای با همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های بین‌المللی، تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای افشای ماهیت ضد حقوق بشری دولت آمریکا و به تصویر کشیدن عدم صداقت و صلاحیت آمریکا در پیگیری مسائل حقوق بشری جهت روشنگری جهانیان تشکیل شود.

به نظر شما چرا دولت آمریکا تاکنون مسئولیت سقوط هواپیمای مسافربری ایران را به عهده نگرفته است؟

این یک امر طبیعی است. اساساً این کشور به دنبال دستیابی و حفظ و تداوم سلطه خود بر جهان خصوصا ایران بوده و به منظور نیل به این هدف از ابزارهای مختلفی چون ادعای حمایت از اصول و مبانی حقوق بشر و رشد و گسترش دموکراسی بهره‌برداری می‌کند.

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام کردند.

در قالب یک استراتژی، جنایات آمریکا نوعی برنامه‌ریزی محسوب می‌شود تا بتواند حقایقی قابل اثبات را انکار و پنهان کند. کشوری که از حقوق بشر به عنوان ابزار استفاده می‌کند از حیله‌های زیادی بهره می‌گیرد که ابزار رسانه‌ای نمونه‌ای از آن است.

پرچم حقوق بشر در دست بزرگترین ناقض حقوق بشر است

چگونه می‌توان جنایات ضدبشری مدعیان دروغین حقوق بشر، بازخوانی و بررسی کرد؟

شاید بهترین کلام در این قضایا، سخنان مقام معظم رهبری است. حضرت آقا همواره بر تلاش برای افشای ماهیت ضد حقوق بشری دولت آمریکا تأکید داشته‌اند. همچنین، مقام معظم رهبری در بیانات خود درباره نقض حقوق بشر از سوی آمریکا می‌فرمایند: «بنده با ملاحظه‌ی آمار و ارقام و حوادثی که در این چند سال پیش آمده چیزی که جلوی چشم خود ما بوده است، به این نتیجه می‌رسم که شاید در دنیا دولتی نباشد که به قدر دولت آمریکا نقض حقوق بشر کرده باشد. علاوه بر جنایات اینها در اطراف دنیا، در خود آمریکا هم اینها جنایت و نقض حقوق بشر می‌کنند. امروز مثل سال‌های گذشته سیاهان آمریکا همچنان تحت فشار و مورد ظلم و ستم و تبعیض‌اند. پرچم حقوق بشر را کسانی به دست گرفته‌اند که خودشان بزرگترین ناقض حقوق بشرند!»

نظرات حضرت آقا کارشناسی شده، دقیق، عمیق و ژرف است و ما در موضوع آمریکا هرچه کوتاه بیاییم، گستاخ‌تر می‌شوند، بنابراین با استقامت و مقاوم‌سازی فرهنگی در خارج از کشور و ابزارهای مناسب این مسیر می‌توانیم دشمن را مهار و ادعای دروغین حمایت آمریکا از حقوق بشر را برملا کنیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار