بخش پایانی/ بروجردی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد/ راهیان نور، راهی استراتژیک در برابر تهاجم فرهنگی غرب است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ضمن رد احتمال حمله آمریکا به ایران به دلیل قدرت بالای بازدارندگی نظامی ایران گفت: فضا در مجلس به لحاظ حمایت از راهیان نور به عنوان راهی جهت واکسینه کردن جوانان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن و اقدامی برای حفظ ارزش‌های دوران دفاع مقدس فضای آماده و مناسبی است.
کد خبر: ۳۵۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱ - 07July 2019

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علاءالدین بروجردی متولد ۱۳۲۹ در نجف اشرف، یکی از دو نماینده شهرستان بروجرد و اشترینان در مجالس ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هشتم و نهم و دو سال اول مجلس دهم بوده‌ است.

وی پیش از این سابقه معاونت وزارت امور خارجه در دوران وزارت علی‌اکبر ولایتی را داشته‌ است. او ورودی ۱۳۴۹ دانشگاه تبریز است و در سال ۱۳۵۴ در رشته علوم‌ آزمایشگاهی فارغ‌التحصیل شده و پس از تحصیل، مسئول آزمایشگاه‌های محراب‌خان در شهر مشهد و سپس هلال احمر دوبی مشغول شد. او پس از انقلاب همچنان در دوبی ماند و کمیته انقلاب اسلامی، شعبه دوبی را تشکیل داد. در اوایل شروع جنگ ایران و عراق نیز وی از دوبی تجهیزات پزشکی و آمبولانس به ایران ارسال می‌کرد.

علاءالدین بروجردی در سال ۱۳۶۰ به تهران آمد و به دلیل آشنایی به زبان عربی در وزارت امور خارجه مشغول به کار شد و مدیریت اداره خلیج فارس و خاورمیانه عربی را به دست گرفت.

بروجرودی در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص نقش و جایگاه راهیان نور در خنثی‌سازی توطئه‌های غرب، تاثیر توان دفاعی در ایجاد بازدارندگی در مقابل بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی و عملکرد اروپا در برجام و تاثیر این توافق بر اقتصاد کشورمان سخن گفت که بخش دوم آن از نظرتان می‌گذرد:

دفاع پرس: مهم‌ترین مؤلفه در موفقیت و پیروزی ملت و کشور ما در دوران هشت سال دفاع مقدس چه بود؟

همانطور که ملت ما در سرنگونی رژیم طاغوت که از انواع و اقسام حمایت‌های ابرقدرت‌های جهان بهره‌مند بود، توانست با رهبری حضرت امام خمینی موفق عمل کند و پیروز میدان شود، در دوران دفاع مقدس نیز با رهنمودها و فرماندهی ایشان دشمن تا بن دندان مسلح به زانو درآمد؛ لذا با توجه به این مسئله که تاریخ کهن کشورمان نشانگر عدم جنگ‌طلبی و درگیری ما با کشورهاست و درواقع جنگ را مسبب تمام گرفتاری‌ها و نابسامانی‌ها می‌دانیم، اما در دوران هشت سال دفاع مقدس، فارغ از هزینه‌ها و خسارات فراوانی که متحمل کشور شد، برای ملت ما سراسر خیر و برکت بود؛ خودکفایی و رهایی از وابستگی به بیگانگان در تمام عرصه‌ها و به خصوص مسئله دفاعی از برجسته‌ترین این نعمات و برکات دوران جنگ تحمیلی است که نصیب ما شد.

آنچه که در دوران هشت سال دفاع مقدس برای ملت و کشور ما حاصل شد دستاوردی عظیم بود؛ چراکه در 200 سال اخیر، برای اولین بار ایران در جنگی نابرابر قرار گرفت که حتی در این نبرد یک وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید. تاریخ کشور ما به خوبی نشان می‌دهد که ما هیچ‌گاه اهل جنگ و درگیری با هیچ کشوری نبوده‌ایم، اما برای دفاع از تمامیت ارضی نیز از هیچ اقدامی دریغ نکرده و نخواهیم کرد. اتحاد، همبستگی، غیرت، اراده و عزم راسخ مردم و مسوولان تحت فرماندهی امام خمینی برای شکست دشمنان وقت منجر به پیروزی عظیم کشورمان شد. پیروزی که بلوک و غرب و شرق را حیرت‌زده کرد؛ چراکه به هیچ عنوان موفقیت و پیروزی ما در جنگ تحمیلی در مخیله غربی‌ها نمی‌گنجید.

///

دفاع پرس: قدرت صنعت دفاعی ما از کجا نشأت می‌گیرد؟

اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس در تامین سلاح و تجهیزات جنگی برای مقابله با تحرکات رژیم بعث عراق ناتوان بودیم و در واقع دست برتر از آنِ رژیم بعثی بود، بر کسی پوشیده نیست؛ در واقع ما در تامین سلاح و تجهیزات جنگی در مضیقه بودیم و به عنوان مثال مجبور بودیم سیم خاردار را هم از کشورهای همسایه وارد کنیم. دوران دفاع مقدس با تمام سختی‌ها و مشقت‌ها با پیروزی ما به پایان رسید اما باور قلبی رزمندگان بر این بود که دشمنی غربی‌ها با نظام و انقلاب اسلامی ما تمامی ندارد و دشمنان از تمام فرصت‌ها برای ضربه زدن به کشور ما نهایت استفاده را خواهند کرد؛ لذا با نگاه به گذشته و کسب تجربیات از دوران جنگ تحمیلی و به واسطه مجاهدت‌های متخصصان و نخبگان داخلی، تحت رهبری داهیانه امام راحل و مقام معظم رهبری توانستیم در صنعت دفاعی به جایگاهی برسیم که نه‌تنها آمریکا، بلکه هیچ کشور قدرتمندی نتواند به خود جرات مقابله با جمهوری اسلامی را بدهد؛ در حقیت ما که در دوران هشت سال دفاع مقدس در پاسخ دادن به حملات و تحرکات رژیم بعث عراق در مضیقه بودیم، امروز در صنعت دفاعی و موشکی چنان به موفقیت و پیشرفت‌های عظیمی دست پیدا کرده‌ایم که جزو چند کشور برتر جهان از منظر توان دفاعی و موشکی قرار داریم؛ در حقیقت قدرت امروز ما در عرصه دفاعی برگرفته از دوران جنگ تحمیلی است.

دفاع پرس: شما به عنوان یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس که امروز در مقام نماینده مردم در مجلس به ملت و کشور خدمت می‌کنید، عملکرد مجلس شورای اسلامی در تلاش برای ارتقای توان دفاعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از محسنات بومی سازی، خودکفایی است، چراکه دوست ترین کشوری که به شما سلاح می فروشد هم حتما دست برتر را برای خودش نگه می‌دارد، اما اگر ما خودمان شدیم مبتکر و خودمان طراحی کردیم، دیگر دشمن از تجهیزات نظامی ما خبر ندارد و ما دست برتر هستیم.

متاسفانه مدیریت جهادی در مجلس حاکم نیست، برای کم شدن مشکلات کشور باید تمام مسوولان به میدان وارد شوند و برای رفع دغدغه‌های ملت تلاش کنند. باید همانطور که در صنعت دفاعی به موفقیت رسیدیم در عرصه‌های دیگر مانند اقتصادی و فرهنگی نیز به جایگاه‌های بالایی دست پیدا کنیم. در واقع مهم‌ترین عامل رسیدن به موفقیت‌ها بهره‌مندی مدیران و مسوولان از تفکرات بسیجی و جهادی است. عدم کاهش مشکلات اقتصادی ملت اصلا قابل درک و منطقی نیست؛ چراکه ما در دوران جنگ تحمیلی سخت‌ترین شرایط‌ را با موفقیت و پیروزی پشت سر گذاشتیم.

دفاع‌پرس: در دوران دفاع مقدس با عمل به شعار «ما می‌توانیم» امام راحل و سپس امام خامنه‌ای، توانستیم به خودکفایی برسیم، در حوزه اقتصاد در عمل به منویات امام خامنه‌ای و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی چقدر موفق بوده‌ایم؟

طبق قانون اساسی رهبر انقلاب مسوول سیاست‌گذاری کلان کشور هستند و به خوبی این امر از سوی ایشان محقق شده است. منتها این سیاست‌گذاری باید تبدیل به قانونگذاری شود، اگر در عمل مدیریت جهادی و انقلابی نباشد این کارها انجام نمی‌گیرد؛ لذا توسط مجلس 24 بند ابلاغی اقتصاد مقاومتی به قانون تبدیل شد اما در عمل توسط مدیران ضعیف به اجرا در نیامد. باید در این زمینه قوانین سختگیرانه‌تری وضع شود. به عنوان مثال نباید اجازه دهیم خودروهایی که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد به مرحله تولید برسند ولی یکی از مشکلات کشور، عدم نظارت جدی بر اجرای قانون است.

آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد/ راهیان نور، راهی استراتژیک در برابر تهاجم فرهنگی غرب است

دفاع‌پرس: تحلیل شما از برجام و اتفاقاتی که در پی آن برای ما رقم خورد چیست؟

اگرچه توافق برجام برای ملت و کشور ما دستاوردی نداشت، اما مزایای قابل توجهی به ارمغان آورد که اثبات حُسن نیت و وفای به عهد جمهوری اسلامی نسبت به توافقاتی که متعهد به آن‌ها می‌شود، برای دنیا از برجسته‌ترین آن‌هاست؛ لذا ما با آگاهی به این مسئله که اروپایی‌ها به تنهایی و به دور از تصمیمات، اظهارات و مداخله‌های آمریکایی‌ها قادر به حفظ برجام نیستند، باید همچون دوران دفاع مقدس با توجه به داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی برای ارتقای توانمندی‌هایمان در تمام عرصه‌ها تلاش کنیم.

از آنجا که اکثر قریب به اتفاق فعالیت‌های تجاری و اقتصادی اروپایی‌ها وابسته به اقتصاد آمریکا است، ما نباید به اروپا امیدی داشته باشیم، چراکه آن‌ها تحت سلطه و نظارت آمریکایی‌ها هستند؛ لذا قادر نیستند تعاملاتی که با آمریکا دارند را در گرو تلاش برای تحقق اهداف برجامی با ایران از بین ببرند. اما ما بر خلاف اروپا که خودفروخته آمریکایی‌ها هستند، در مقاب زیاده‌خواهی و زیاده‌گویی‌های دولتمردان آمریکایی ایستاده‌ایم. در حقیت اروپا نمی‌تواند مفاد امضای شده توافق برجام را اجرایی کند  در حالی که آن‌ها مکلف به انجام تعهداتشان هستند اما از این مقوله سر باز می‌زنند و بنابراین در صورت مشاهده کردن رفتار خلاف برجام راه برای ما هم باز است و ما هم تصممیات جدی‌تری خواهیم گرفت.

دفاع‌پرس: آیا ممکن است در به صورت پنهانی توافقاتی درباره توان موشکی کشور صورت گیرد؟

توان موشکی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست که اگر بود ما الان درگیر جنگ بودیم. ما تنها کشوری هستیم که طبق فتوای دینی رهبرمان داشتن سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم اما از قدرت موشکی‌مان هم به عنوان قدرت بازدارندگی برای جلوگیری از حمله به کشورمان استفاده می‌کنیم؛ لذا با اطمینان می‌گویم که فتیله قدرت موشکی ایران پایین کشیده نخواهد شد. از همین رو توانایی‌های ما در صنعت موشکی و دفاعی حق ملت است و مسوولان نمی‌توانند سرخود در این خصوص با غربی‌ها مذاکره کنند.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه مدیریت فضای مجازی گاهی حالت امنیتی پیدا می‌کند، راهکار شما برای مواجهه با این فضا چیست؟

فضای مجازی یک میدان جدید جنگی است، جنگی گسترده و بی در و پیکر، و پر از بداخلاقی‌ها و بی‌پروایی‌ها که اصلا در شان جمهوری اسلامی نیست؛ لذا قوه قضاییه باید در این مورد نقش مهمی ایفا کرده و اگر در این زمینه به قانون نیاز دارند، مجلس این آمادگی را دارد که برای بهبود بخشیدن و کنترل فضای مجازی، قانون تصویب کند؛ چراکه دشمن در مسیر تهاجم فرهنگی به طرق مختلف می‌کوشد تا به باورها و اعتقادات مردم و به ویژه نسل جوان ما خدشه وارد کند که فضای مجازی بهترین ابزار در مسیر تحقق آرزوهایشان در تقابل با ایران است. از این رو مسوولان و به ویژه قوه قضاییه باید نسبت به خنثی کردن تمام توطئه‌ها و اقدامات بیگانگان بسیار جدی‌تر از گذشته تلاش کنند. ما امروز نسل سرگردانی را در غرب مشاهده می‌کنیم؛ لذا دولتمردان غربی می‌خواهند فرهنگ ضد ارزشی خودشان را به ما القا کنند.

دشمنی غربی‌ها با ملت و کشور ما آشکارا و پنهانی ادامه دارد که اگر امروز به ما حمله نظامی نمی‌کنند چون توان و جرات این کار را ندارند، اما در خصوص فضای مجازی این مسئله برعکس است؛ لذا اگر ما این فضا را فضای جنگ غربی‌ها علیه ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس می‌دانیم باید برای مقابله با توطئه‌ها و تهاجم فرهنگی بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی چاره و تدبیر اندیشی کنیم و همچون صنعت دفاعی برای آن‌ها عامل بازدارندگی ایجاد کنیم که در این مسیر دولت و مسوولان مربوطه باید تمام توجه خودشان را برای تقویت پیام رسان‌های داخلی بکار گرفته برای رونق و سوق دادن مردم به سوی شبکه‌های اجتماعی ایرانی، اعتمادسازی کنند.

دفاع‌پرس: با توجه به راهبردی بودن راهیان نور برای زنده نگه داشتن یاد شهدا، برنامه مجلس برای تقویت این حرکت چیست؟

گسترش فرهنگ دفاع مقدس با محوریت برنامه راهیان نور است. مجلس نیز کاروان راهیان نور دارد و هرساله نمایندگان به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند. ما هرچه از دوران جنگ فاصله می‌گیریم طبیعی است که آن دوران را فراموش می‌کنیم و این فراموشی ظلمی بزرگ به شهدایی است که برای حفظ کشور و امنیت ملت جان خود را فدا کردند. این امر باید در نسل جنگ‌ندیده و امام‌ندیده زنده بماند. راهیان نور دوره آموزشی بسیار ارزشمندی است که برای حفظ و تقویت ارزش‌ها در جامعه حرکت و گام محکمی است و کاری که ما باید انجام دهیم این است که این سنت حسنه را تقویت کنیم. مثلا جاده‌های ما بعضا جاده‌های پر خطری است و راهیان نور هم باید در یک بستر کاملا ایمن برگزار شود؛ لذا سرمایه‌گذاری در این امر اقدامی به‌جا و به حقی است.

آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد/ راهیان نور، راهی استراتژیک در برابر تهاجم فرهنگی غرب است

فضا در مجلس به لحاظ حمایت از راهیان نور به عنوان راهی جهت واکسینه کردن جوانان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن و اقدامی برای حفظ ارزش‌های دوران دفاع مقدس فضای آماده و مناسبی است.

دفاع‌پرس: با توجه به تصویب قانون جامع ایثارگری، راهکار مجلس برای حمایت از این قشر چیست؟

ما با محدودیت‌های بودجه‌ای در جنگ اقتصاد مواجه هستیم و علت اینکه در رسیدگی به قشر جانباز و ایثارگر وامانده‌ایم به دلیل کمبود بودجه است. اما سعی کردیم حداکثر امتیازات را برای خانواده‌های معزز جانبازان و ایثارگران قائل شویم. برخی از قوانین که برای این قشر تصویب می‌شود در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه است؛ لذا خدمات ما به این قشر از جامعه به هیچ وجه کافی نیست. جانبازان و ایثارگران زندگی سختی را سپری می‌کنند و ما باید برای رفع دغدغه‌های آن‌ها خالصانه و مخلصانه تلاش کنیم و در این مسیر هرکاری که انجام دهیم باز هم به آن‌ها مدیون هستیم؛ چراکه آن‌ها هستی خود را برای امنیت و آرامش امروز کشورمان هدیه کردند.

دفاع‌پرس: با توجه به القای دوگانه جنگ و مذاکره از سوی برخی سیاسیون، نظر شما در این باره جیست؟

ما با آمریکا برای رسیدن به برجا مذاکره کردیم اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم و خروجی این توافق چیزی جز نقض آشکار آن از سوی آمریکا نبود؛ لذا قطعا مذاکره با آمریکا را رد می‌کنیم و خوب است بدانید که درخواست مذاکره همواره از سوی آمریکا به ایران شده است و این از افتخارات جمهوری اسلامی است. به عنوان مثال در جریان اشغال عراق، پس از زمین‌گیر شدن آمریکا در این جنگ، رسما با ارسال یادداشتی که جزو اسناد ما است، سوئیس را به عنوان حافظ منافع خود در ایران واسطه کردند تا با ایران برای حل مشکلات عراق مذاکره کنند و همین درخواست عامل برگزاری آن دوره از مذاکرات با آمریکا پیرامون عراق شد.

اما درباره جنگ، قطعا این مسئله محقق نخواهد شد؛ چون توان دفاعی ما به مرحله‌ای رسیده است که دشمن جرات حمله به ایران را ندارد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار