سهیل موفق:

باید برای انتقال مفهوم «مقاومت» به کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری جدی شود

عضو هیات انتخاب سی و دومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان گفت: وقتی ما از مقاومت در همه زمینه‌ها صحبت می‌کنیم، باید آن را به کودکی که نسل فردای جامعه ما را شکل خواهد داد، نیز در قالب داستان و قهرمان معرفی کنیم. باید در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی شود.
کد خبر: ۳۵۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹ - 13July 2019

باید برای انتقال مفهوم «مقاومت» به کودک و نوجوان سرمایه گذاری جدی شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سینمای کودک و نوجوان از ژانرهای مهمی در سینمای جهان است که با توجه به اهمیت آن و اهتمامی که به غنای آن شده پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است. متاسفانه این ژانر علی‌رغم پتانسیلی که دارد همچنان مهجور و از ژانرهای محرومی است که به جایگاه خود نرسیده است.

با توجه به هجمه فرهنگی دشمنان علیه کودکان ایران، شاهدیم که کودکان ما قهرمانان خود را از تولیدات سینمای غرب گرفته‌اند و سینماگران ما عملا اقدامات قابل توجهی انجام نداده‌اند. اهمیت سینمای کودک و نوجوان و وجود قهرمان‌های متعددی که با سن کم توانسته‌اند در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس ماندگار شوند و مورد بی‌مهری سینمای ایران قرار گرفته‌اند، سبب شد تا سلسله‌ مصاحبه‌هایی با اعضای هیات انتخاب سی و دومین جشنواره کودک و نوجوان انجام دهیم.

قسمت اول این مجموعه گفت‌وگو را که با «سهیل موفق» آغاز شده است، در ادامه می‌خوانید.

«سهیل موفق» تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر است. اولین ساخته او «شکلاتی» در ژانر کودک در جشنواره کودک اصفهان کاندیدای بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین بازیگر کودک شد. آخرین اثر او فیلم سینمایی «پاستاریونی» نیز در همه رشته‌های جشنواره کاندید شد و موفق به دریافت دو پروانه زرین بهترین فیلم از سوی داوران جشنواره و پروانه زرین بهترین فیلم از سوی داوران کودک و نوجوان و همچنین لوح تقدیر بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش کودک از بخش جلوه‌گاه امید همین جشنواره شد.

دفاع‌پرس: تحلیل شما راجع به سینمای کودک و نوجوان چیست؟ چه آسیب‌ها و فرصت‌هایی در این زمینه وجود دارد؟

درسال‌های اخیر اتفاقات ثمربخشی را در حوزه سینمای کودک و نوجوان شاهد بودیم. این اتفاق از آن جایی شکل گرفت که دست‌اندرکاران سینمایی و مسئولینی که در این حوزه راهبری می‌کنند به این نتیجه رسیدند که قصه و داستان در ژانر سینمای کودک و نوجوان بسیار مهم است. به قصه‌ای نیاز است که برای کودک مناسب باشد، به این نکته باید توجه داشت که کودک امروز در دهه 90 زندگی می‌کند و با کودک دهه 60 متفاوت است. همه کسانی که در این حوزه کار می‌کنند اعم از فیلمسازان و مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید خود را به‌روزرسانی کنند؛ فیلم‌هایی بسازند که در خور کودک و نوجوان امروز باشد.

دفاع‌پرس: آیا سینمای امروز ما می‌تواند در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و مخاطب جهانی را به خود جذب کند؟

قطعا ما می‌توانیم در هر زمینه‌ای با قدرت وارد شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. سینما هم از این دایره خارج نیست به شرطی که بخواهیم بهترین باشیم. باید بپذیریم که سینما یک صنعت است. باید تلاش کنیم ظرافت‌ها و قابلیت‌های این صنعت را بشناسیم. از طرفی باید ژانر کودک را نیز درک کنیم. سینمای کودک، سینمای خانواده است. ما ایرانی‌ها نسبت به مقوله خانواده حساسیت خود را داریم. خوشبختانه خانواده برای ما اهمیت دارد و در ساخت سینمای کودک و نوجوان باید به این موضوع توجه شود. سینماگران باید با توجه به این نکته آثار خود را خلق کنند. مفاهیم مرتبط با خانواده می‌تواند در سطح جهانی مخاطبان زیادی داشته باشد. اما یک نکته در این بین وجود دارد و آن اینکه سینمای کودک از روزهای اوج خود فاصله گرفته است. رفته رفته پخش‌کننده‌ها و سینماداران ما از این نوع سینما ناامید شدند. این مساله ما را از موقیعتی که در منطقه داشتیم دور کرد. اگر در دهه 60 که دوران طلایی سینمای کودک بود آن را جدی می‌گرفتیم، امروز در شرایط بهتری قرار می گرفتیم.

دفاع‌پرس: چه موانعی باعث شده که چنین اتفاقی بیافتد؟

حلقه مفقوده سینمای کودک و نوجوان ورود بخش خصوصی به این ژانر است. اغلب سرمایه‌ها به سمت سینمای کمدی و اجتماعی رفته است. این امر نتیجه تلاش همکاران من در این حوزه‌هاست که باید در سینمای کودک نیز نمود عینی داشته باشد. دیگر اینکه من به عنوان کارگردان وظیفه خود را بشناسم. در حوزه سینمای کودک و نوجوان اول فیلمساز و نویسنده باید به وظیفه خود وقوف پیدا کنند و بعد مسئولان. به تعبیر بهتر باید بگویم مسئول اصلی در سینما فیلمسازان هستند و بعد مدیران. نباید کاستی‌ها را به دوش دیگران انداخت. وقتی مدیران فرهنگی ببینند منِ فیلمساز چه قدر قابلیت دارم آنها نیز با همه وجود وارد میدان می‌شوند.

دفاع‌پرس: در خصوص قهرمان‌پروری که نیاز سینمای کودک و نوجوان است و در دفاع مقدس و انقلاب قهرمان‌های کودک و نوجوان بسیاری داشتیم چرا به این امر کمتر توجه می‌شود؟

خلق قهرمان و سوپرقهرمان در سینمای کودک و نوجوان اهمیت بالایی دارد. بچه‌های ما یک قهرمان ایرانی را نمی‌شناسند که البته این موضوع به آنها برنمی‌گردد ما به آنها قهرمانی معرفی نکرده‌ایم. قطعا باید چنین قهرمانانی که در تاریخ ما وجود داشته‌اند را ارائه کنیم. دنیا در این زمینه در حال پیشرفت چشمگیری است حتی کشوری مثل ترکیه در حال احیای قهرمانان خود روی پرده سینماست ما چرا باید در این زمینه سکوت کنیم و کاری نکنیم. ما ناگزیریم که قهرمانان خود را به کودک امروز معرفی کنیم. وقتی ما از مقاومت در همه زمینه‌ها صحبت می‌کنیم باید آن به را کودکی که نسل فردای جامعه ما را شکل خواهند داد در قالب داستان و قهرمان معرفی کنیم. باید در این زمینه سرمایه گذاری جدی شود.

دفاع‌پرس: آیا سینمای کودک با موضوع مقاومت و احیای قهرمانانی که مشابه آن را در فیلم «بیست و سه نفر» دیدیم، در بازارهای جهانی هم می‌تواند دیده شود؟

حتما می‌تواند چنین اتفاقی بیافتد. ما به لحاظ نیروی متخصص انسانی مشکلی نداریم حتی بسیاری از این نیروهای متخصص می‌توانند در خارج از کشور نیز فعالیت کنند. بسیاری از آنها نیز از سوی شرکت‌های سینمایی خارجی دعوت به کار شدند. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که به آنها اعتماد کرده و امکانات مناسب و شریطی درخور در اختیار آنها قرار دهیم. باید در حوزه سینما نیز بحث مقاومت پررنگ‌تر دیده شود. باید به نتیجه رسیده باشیم که هر ضربه‌ای خورده‌ایم از بحث فرهنگی است و دیده‌ایم که دیگران با ابزار فرهنگی چه اثرات مخربی در ذهن و فکر کودکان ما ایجاد کرده‌اند.

انتهای پیام/ 161   

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار