مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران:

اطلس لشکر ۲۵ کربلا تدوین می‌شود

سردار «عبدالله ملکی» با اشاره به تدوین اطلس لشکر ۲۵ کربلا، از تهیه مستند ۲۵ قسمتی عملکرد این لشکر توسط صدا و سیما خبر داد.
کد خبر: ۳۵۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷ - 11July 2019

اطلس لشکر 25 کربلا مازندران تدوین می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، سردار «عبدالله ملکی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران در نشست هم‌اندیشی، مودت و تجدید خاطرات فرماندهان عالی دفاع مقدس که شب گذشته (چهارشنبه) در پلاژ وزارت کشور برگزار شد، هدف از برگزاری این مراسم را یادآوری رسالت و وظیفه ما رزمندگان و پیشکسوتان بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب بر اساس تاریخ دفاع مقدس برشمرد و اظهار داشت: همچنین بررسی دورنمای تدوین کارنامه لشکر ۲۵ کربلا، تقویت اخوت و برادری، تعیین فرماندهان معین در محور‌های پژوهشی برای تدوین اطلس لشکر ۲۵ کربلا و تهیه مستند ۲۵ قسمتی عملکرد لشکر ۲۵ کربلا توسط صدا و سیما، از دیگر اهداف این همایش است.

ملکی افزود: نهضت جمع‌آوری خاطرات رزمندگان و پیشکسوتان نیز در دستور کار ما قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم با همکاری دستگاه‌ها و کنگره سرداران و ۱۰ هزار شهید استان، ۱۰هزار و ۴۰۰ ساعت خاطره جمع‌آوری کنیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران ادامه داد: این اداره‌کل برابر ابلاغ، ۱۱۵ برنامه فرهنگی هنری را در سال ۹۸ در دستور کار دارد که ۲ موضوع مهم ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس و تدوین نقش استان مازندران در دفاع مقدس، از جمله مأموریت‌های مهم به شمار می‌آید.

این مسئول با بیان این‌که از آغاز ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس ۱۲ سال می‌گذرد، گفت: این مجموعه در مساحت وسیعی در بخش شرقی شهر ساری در ۲ طرف رودخانه «تجن» در مسیر زائرین رضوی در زمینی ۶۰ هکتاری در حال احداث است.

وی با بیان اینکه تاکنون در ساخت این مرکز ۴۴ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: برای تکمیل این پروژه نیازمند بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر هستیم.

این مسئول از جمع آوری بیش از ۹۶۹ هزار و ۴۱۶ سند مکتوب خبر داد و گفت: بخشی از این اسناد به صورت دیجیتالی درآمده و بخش دیگر در حال دیجیتالی شدن است و ۴۵۰۰ سند ورود به ماوا شده است.

ملکی از تهیه و ساماندهی ۵۰۰۰ ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی در حوزه فرماندهان و روحانیت و... خبر داد و حمایت و چاپ و تدوین ۱۸۲ عنوان کتاب را نیز یکی از عملکرد‌های این اداره از ابتدا تاکنون عنوان کرد و افزود: همچنین کتاب عملکردی جمعیت هلال احمر استان آماده تدوین بوده و عملکرد ۷ نهاد نیز در مرحله تدوین قرار دارد.

وی اضافه کرد: چاپ و تدوین ۵۰ کتاب و ۲۰ کتاب صوتی در سال ۹۸ در دستور کار ما قرار دارد.

این مسئول، تهیه دانش‌نامه استانی دفاع مقدس در سه محور جغرافیا و نظامی، فرهنگی اجتماعی و اشخاص و شهدا یکی از ماموریت‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران برشمرد و ادامه داد: تاکنون هزار مدخل استخراج شده است که ۱۰۰ مقاله تهیه شده است.

ملکی با بیان این‌که در حوزه خاطرات شفاهی زنان ایثارگر استان هزار ساعت جمع‌آوری شده است، گفت: همچنین ایجاد دفتر حفظ آثار دفاع مقدس و ایجاد پایگاه‌های فرهنگی دفاع مقدس از ابتکارات این اداره‌کل بوده است.

خاطرنشان می‌شود، در این همایش که با حضور ۴۰ فرمانده دفاع مقدس استان برگزار شد، مصوباتی در خصوص محور‌های همایش تنظیم شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار