معرفی ۱۴ عنوان از تازه‌های نشر «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس»

۱۴ عنوان کتاب در حوزه تاریخ‌شفاهی و با موضوع دفاع مقدس توسط «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» منتشر شده است.
کد خبر: ۳۵۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ - 05August 2019

معرفی 14 عنوان از تازه‌های نشر «بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» ۱۴ عنوان کتاب در قالب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

کتاب‌های منتشر شده توسط بنیاد حفظ آثار به شرح زیر است:

تاریخ شفاهی «محمد پولادوند»

تاریخ شفاهی «محمد پولادوند» توسط «اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس مرکزی» با نظارت ««سازمان اسناد و مدارک کشور» که به همت «خسرو اسدپور» مصاحبه و کوشش «شمس‌الله دایی‌زاده» تدوین شده، در هزار نسخه، قطع رقعی منتشر کرده است.

راوی پس از طی آموزش‌های نظامی لازم محبت حضور در جبهه‌های حق علیه باطل بدلیل جنب و جوش زیاد با گروهی که دسته آلمانی‌ها نام گرفته بودند، تلاش کردند در زمان عملیات‌ها در مناطق حضور داشته باشند لذا در عملیات‌های فتح المبین،‌ام الحسین، غرب کشور (پاوه) و گیلان غرب، بدر، خیبر، عملیات برون مرزی کربلای ۴، والفجر ۱۰، بمباران شیمیایی حلبچه توسط دشمن بعثی و عملیات مرصاد، حضور و روایت‌هایی را بیان می‌کند.

از تجهیزات خاص منافقین در عملیات مرصاد، گشت‌های اطلاعات عملیات که داشته‌اند و اینکه پس از قبول قطعنامه بدلیل عدم عضویت رسمی در سپاه به در کارخانه ماشین‌سازی اراک مشغول خدمت می‌شوند.

تاریخ شفاهی «محمدتقی رجایی»

تاریخ شفاهی محمدتقی رجایی توسط «اداره کل بنیاد گلستان» با نظارت «سازمان اسناد و مدارک کشور» که توسط حسین یاقوتی مصاحبه و حسین عبدی تدوین شده در تیراژ هزار نسخه و در قطع رقعی منتشر کرده است.

راوی متولد بهشهر مازندران بوده و پس از تکمیل اندوخته‌های خود در حوادث انقلاب اسلامی با شروع جنگ تحمیلی به جبهه اعزام و در عملیات‌های رمضان، محرم و الفجر مقدماتی با دشمن بعثی می‌جنگد.

از ورود آزادگان عراقی به کشورمان ایران و مشکلاتی که بر آن‌ها توسط دشمن بعثی تحمیل شده تا اسکان آن‌ها در مناطق مرزی و سپس انتقال به سمت مرکز کشور، همچنین خدمت در نهاد مقدس جهاد سازندگی در تهران مطالبی ارائه شده که مطالعه آن‌ها مفید خواهد بود.

تاریخ شفاهی «عباس پیکار»

«اداره کل بنیاد چهار محال و بختیاری با نظارت «سازمان اسناد» تاریخ شفاهی «عباس پیکار» را با مصاحبه ربابه کیانی و توسط ابراهیم رحیمی و افسانه صادقی تدوین و در تیراژ هزار نسخه در قطع رقعی منتشر کرده است.

راوی کتاب (عباس پیکار) متولد بروجن در استان چهار محال و بختیاری است دوران کودکی و فعالیت‌های ایام پیروزی انقلاب اسلامی را تا شروع جنگ تحمیلی بیان می‌کند آنگاه اعزام به جبهه و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را که با حضور در عملیات‌های بیت المقدس، والفجر ۱ و ۴، خیبر، بدر، کربلای چهار و پنج و نهایتا عملیات والفجر ۱۰ را تشریح می‌کند. ناکامی منافقین و دشمن بعثی در عملیات مرصاد واکاوی و مطالبی ارائه شده است.

تاریخ شفاهی «محسن پویا»

«اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس استان خوزستان» با نظارت «سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس» تاریخ شفاهی «محسن پویا» رزمنده دفاع مقدس را که توسط غلامرضا جهانی مقدم تدوین شده در ۴۴۱ صفحه و هزار نسخه منتشر کرده است.

دغدغه ماندگار کردن لحظه‌های دفاع مقدس عاملی برای ثبت تاریخ شفاهی راوی شد و از آنجایی که نامبرده متولد اهواز است و از حافظه قابل تحسینی برخوردار است مطالب در ۱۶ فصل تنظیم و با اشرافیت به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان از حضور در عملیات‌های فتح المبین بیت المقدس رمضان والفجر مقدماتی و ۸، بدر، خیبر، کربلا ۴ و ۵ و حوادث قبل و آغازین جنگ مطالب ارائه شده است.

علاوه بر آن جنبه‌ها مختلف دوران دفاع مقدس از جمله نحوه آموزش نظامی انتقال اموال تدارکاتی حال و هوای خانواده‌ها در هنگام اعزام به حبهه و شرایط شهر اهواز در دوران دفاع مقدس اشاره شده است.

تاریخ شفاهی «محمدرضا چائیده»

تدوین تاریخ شفاهی رزمنده دفاع مقدس محمدرضا چائیده (اکرام فر) است که با نظارت «سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس» و توسط «ادره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان» به کوشش «سیدحسن موسوی طیب» و در هزار نسخه منتشر شده است.

راوی کتاب متولد شهر دزفول است لذا بر جغرافیای استان خوزستان که ناجوانمردانه مورد هجوم دشمن بعثی قرار گرفت مسلط است. در فصول مختلف کتاب نحوه شکل گیری شخصیت راوی از تولد تا تثبیت انقلاب اسلامی و در ادامه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل همچنین خدمات اجتماعی نامبرده در عرصه فرهنگ و شعار مذهبی بیان شده است.

حضور در عملیات‌های طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، محرم، و الفجر مقدماتی و یک و ۸ و ۱۰ خیبر، بدر، فاو، کربلای ۴ و ۵ تجارب ارزنده‌ای را به راوی داده تا با نگرش متفاوت دفاع مقدس را روایت کند، با فرماندهان عالی رتبه دفاع مقدس سرلشکر رضایی و سرلشکر صیاد شیرازی هم‌رزم بوده و از مدیریت مطالبی بیان داشته‌اند.

تاریخ شفاهی «مجتبی عقیلی»

توسط «اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری» و با نظارت «سازمان اسناد کشور» تاریخ شفاهی «مجتبی عقیلی» «به همت ابراهیم رحیمی» مصاحبه، تدوین و در قطع رقعی سه هزار نسخه منتشر شده است.

راوی با حضور در جلسات سخنرانی «آیت الله خادمی اصفهانی»، «مرحوم آیت الله حائری» و «مرحوم استاد پرورش» با وقایع انقلاب آشنا و همزمان با تحصیل در دانشگاه به انقلابیون پیوست

با وقوع جنگ تحمیلی به جبهه اعزام و، چون با فنون نظامی آشنایی داشت (دوره خدمت سربازی را طی کرده بوده) در پشت جبهه و مناطق جنگی قبل از شروع عملیات‌ها به نیرو‌های بسیجی و سربازان آموزش‌های نظامی ارائه می‌دادند، نحوه و مدت آموزش قابل توجه و مطالب ارزنده‌ای ارائه می‌شود

خدمت در مشاغل فرماندهی بعد از پذیرش قطعنامه در سپاه‌های استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در کارنامه است.

تاریخ شفاهی «محسن میربهرنی»

«اداره کل بنیاد استان کرمان» با نظارت «سازمان اسناد»، تاریخ شفاهی «محسن میربهرنی» را که با همت «منصور ایران پور» مصاحبه و تدوین شده در هزار نسخه در قطع رقعی منتشر کرده است.

راوی متولد خرمشهر است ولیکن بدلیل مهاجرت از این شهر برای حضور در جنگ تحمیلی با نیرو‌های رزمنده سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان که لشکر ثار الله را تشکیل میدادند همراه می‌شود.

اِشرافیت به جغرافیای خوزستان و حضور در مناطق عملیاتی از ابتدا تا پایان جنگ تحمیلی، هم‌رزمی با سرداران حاج قاسم سلیمانی، دکتر قالیباف، خدمت در ناجا، سپاه قدس و مدافع حرم، شرح عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ و یک، خیبر، بیت المقدس ۷ و تحرکات مذبوحانه دشمن بعثی پس از قبول قطعنامه به ارزش کتاب افزوده است.

تاریخ شفاهی «دو هزار روز جنگ»

کتاب به روایت محمدرضا ایرانمنش با مصاحبه و تدوین «محمدرضا مولائی کرمانی» با کمک و همکاری «اداره کل بنیاد استان کرمان» در هزار نسخه به رشته درآمده است.

نامبرده متولد شهرستان کرمان بوده و دوران کودکی و نوجوانی را در آنجا سپری کرده و پس از اخذ مدرک دیپلم بعد از پیروزی انقلاب به عنوان نیروی گروه ضربت وارد تشکیلات سپاه میشوند و خاطراتی را از آن دوران بیان میکنند. اولین حضور در مناطق عملیاتی دیوان دره کردستان بوده و در عملیات‌هایی همچون بیت المقدس، والفجر مقدماتی، ۸ و ۱۰ و کربلای ۴ و ۵ و سقوط فاو-شلمچه حضور داشته‌اند.

در متن کتاب خاطراتی را از طول این ۶۰ ماه حضور خود در مناطق عملیاتی و عملیات‌های انجام شده که حضور داشته است بیان نموده است.

تاریخ شفاهی «غلامرضا احمدی»

«اداره کل بنیاد استان گلستان» تاریخ شفاهی «غلامرضا احمدی» را با مصاحبه گری «حسین یاقوتی» و با تدوین گری سرکار خانم «سمیه خزایی» در سال ۱۳۹۷ در قطع رقعی به تعداد هزار نسخه ثبت می‌نماید.

میر احمدی ۱۳۳۸ در یکی از روستا‌های توابع استان گلستان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده و بزرگ شده است. پس از اخذ مدرک دیپلم سال ۱۳۵۷ وارد نیروی دریایی ارتش می‌شود.

مختصری در خصوص غائله گنبد توضیح داده و بعد از گرفتن درجه گروهبان دومی برای انجام خدمت به بندرعباس منتقل شده و بروی ناو نیروی دریایی مشغول می‌شوند و مواردی را در خصوص ناو‌ها و ماموریت‌های آن‌ها بازگو می‌کنند تا به آمادگاه موشکی بوشهر منتقل می‌شوند.

در مورد پرواز ۶۵۵ ایران ایر و حمله ناجوانمردانه ناو جنگی وینسنس آمریکا به این پرواز نحوه به میان می‌آید نامبرده در ناو‌های تنب و سبلان هم خدمت کرده است و نهایتا پس از انتقال به تیپ تفنگداران امام حسین (ع) در سال ۱۳۸۷ به بازنشستگی مفتخر می‌شوند.

تاریخ شفاهی «کریم کریم‌پور»

«اداره کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدست استان خوزستان» با نظارت «سازمان اسناد و مدارک کشور» تاریخ شفاهی «کریم کریم پور» را که به همت «سید حسین هاشم پور» مصاحبه و تدوین شده و در هزار نسخه منتشر کرده است.

راوی که متولد مسجد سلیمان است در کتاب نحوه پذیرش و اعزام به خدمت سربازی و فراز و نشیب آنرا در رژیم گذشته شرح داده و از حضور در جبهه و عملیات‌های زیر در جنوب و غرب کشور که خود حضور داشته مطالبی بیان می‌نماید.

فتح الفتوح عملیات‌ها فتح المبین (شکست حصر سوسنگرد)، والفجر مقدماتی و ۸ و ۱۰ و عملیات مرصاد، نصر ۴ و فتح خرمشهر همچنین چگونگی تشکیل بسیج و سپاه و فرماندهان آن تا زمان دوره محسن رضایی و نهایتا کودتا‌های نظامی و... که در کشور می‌خواسته صورت بگیرد، ولی به لطف خدا شناسایی و از بین می‌روند.

تاریخ شفاهی «غلامرضا کوکلانی»

«اداره کل بنیاد حفظ آثار و ارش‌های دفاع مقدس گلستان» با نظارت «سازمان اسناد و مدارک کشور» تاریخ شفاهی «غلامرضا کوکلانی» را که به همت «اعظم السادات حسینی» مصاحبه و «حسین عبدی» تدوین شده در هزار نسخه منتشر کرده است.

راوی کتاب بدلیل تحصیل در دانشسرا و دانشگاه مطالب جامعی در مورد شرایط و فضای سیاسی قبل از انقلاب بر جامعه بیان کرده و فعالیت‌های خود در شروع انقلاب اسلامی و تهاجم دشمن به میهن اسلامی و نهایتا حضور در جبهه و شرکت در عملیات‌های زی را تشریح میکنند.

فتح المبین، محرم، والفجر ۴ و ۸، بدر و خیبر و کربلا‌های ۱ و ۴ و ۵ و ۱۰ و زمین گیر شدن منافقین و دشمنان در عملیات مرصاد و خدمات انجام شده تا سال ۸۸ که از سپاه بازنشسته شدند را در کتاب روایت می‌کنند.

تاریخ شفاهی «غلامرضا عسگری»

تاریخ شفاهی «غلامرضا عسگری» توسط «اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گلستان» با نظارت «سازمان اسناد و مدارک کشور» که توسط «حسین یاقوتی» مصاحبه و «مریم یوسفی پور» تدوین شده در هزار نسخه منتشر کرده است.

راوی کتاب طی چند مرحله تاریخ شفاهی خود را شامل از کودکی تا سال ۱۳۵۷ و سپس دوران خدمت سربازی و شروع جنگ تحمیلی و حضور در جبهه‌های نبرد را بیان میکند.

کوموله‌ها و نا امنی‌هایی که در شمالغرب کشور موجب میشدند مفقودالاثر شدن برادرش، جانبازی خود، کردستان، فاو، شلمچه، کربلای ۴، خدمت در حرم حضرت امام رضا (ع) و دستگیری توسط عوامل ضد انقلاب در غرب کشور در این کتاب روایت شده است.

تاریخ شفاهی «علی‌اکبر حیدری»

«اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ازرش‌های دفاع مقدس» استان کرمان با نظارت «سازمان اسناد و مدارک کشور» تاریخ شفاهی «علی اکبر حیدری» را که را که به همت علی محمدی نسب مصاحبه و تدوین شده در هزار نسخه و قطع وزیری منتشر کرده است.

نام کتاب از خاک متبرک کربلا که پدر راوی بهمراه آورده بوده و در اعزام راوی به جبهه همراه وی بوده گرفته شده است.

راوی با حضور عملیات‌های والفجر مقدماتی و یک، خیبر، بدر، والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵ از رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس روایت می‌کند

نقش پزشکان تبعه هندوستان در معالجه رزمندگان در بیمارستان‌های ایران و نحوه مجروحیت و سیر درمان در کتاب شرح داده شده است.

نقش سپاه در رزم و پشتیبانی از جنگ نیز روایت شده است.

تاریخ شفاهی «علی زادخوش»

تاریخ شفاهی «علی زادخوش» به همت «اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان» و با نظارت «سازمان اسناد و مدارک کشور» توسط «منصور ایرانپور» مصاحبه و تدوین و در هزار نسخه منتشر شده است.

راوی متولد خانوک کرمان است و همزمان با تحصیل در کنار پدر برای کمک به تهیه معاش خانواده کار می‌کرده است.

در حوادث منجر به انقلاب اسلامی در کرمان اعم از راهپیمایی ها، پخش اعلامیه و... شرکت و آمادگی لازم برای حوادث سخت آینده یعنی جنگ را پیدا می‌کند.

در مناطق غرب کشور و کردستان، مرصاد و جنوب کشور در عملیات‌های والفجر ۴، حماسه سابله، فتح ناو، کربلای ۵ و بیت المقدس ۷ حضور فعال داشته است.

مهمترین ارزش مطالب کتاب، پرداختن راوی به نقش ترابری در جنگ است که شاید کمتر به آن پرداخته شده، فرمانده ترابری لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس بوده‌اند و مطالب ارزنده‌ای در این خصوص بیان داشته‌اند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار