محمدرضا سرشار مطرح کرد؛

کتاب‌ام سال‌ها ممنوعه بود/ ماجرای رمانی که سوژه فیلم «بهرام بیضایی» شد

نویسنده مطرح کشورمان به ممنوعه شدن کتاب «مهاجر کوچک» اشاره کرد و گفت: «بهرام بیضایی» در یک حرکت غیر قانونی از این کتاب «مهاجر کوچک»، فیلم «باشو، غریبه کوچک» را ساخت.
کد خبر: ۳۵۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ - 07August 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست نقد و بررسی کتاب داستان «مهاجر کوچک» نوشته محمدرضا سرشار با حضور نویسنده اثر و احمد شاکری نویسنده و منتقد ادبی در حوزه هنری برگزار شد.

احمد شاکری نویسنده و منتقد در ابتدای این نشست به ویژگی‌های سرشار اشاره کرد و اظهار داشت: محمدرضا سرشار در حوزه ادبیات شخصیتی ذوالوجوه است که این چند وجهی بودن موجب موفقیت و مطرح شدن ایشان شده است. او در ادبیات خلاقه، نویسندگی برای نوجوانان و بزرگسالان و حتی در نقد ادبی و حوزه پژوهش خدمات شایسته‌ای داشته‌اند و شاگردان مطرحی را تربیت کرده‌اند.

محمدرضا سرشار نویسنده مطرح انقلاب اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: من نقد را با نقد آثار نویسندگان شبه‌روشنفکر شروع کردم و خیلی از دوستان من را تشویق کردند اما وقتی جریان نقد را به سمت آثار همان دوستان کشاندم، برخورد خیلی تندی با من کردند و در مصاحبه‌های مطبوعاتی به من اهانت کردند و در نهایت به من توصیه شد که وارد نقد بچه‌های خودی نشوم درحالی که نقد خدمت به نویسنده است.

این نویسنده با تاکید براینکه نباید نویسنده از نقد اثر خود ترس داشته باشد، افزود: نقد هنوز در کشورمان جا نیفتاده و تاثیری بر شمارگان آثار ندارد لذا نباید نویسندگان از نقد بترسند.

وی ادامه داد: ما در نقد آثار شبه روشنفکری دچار اشتباه شدیم چراکه با نقد آن‌ها، این کتاب‌ها را پر فروش کردیم و موجب مطرح شدن نویسندگان گمنامی شدیم که هیچ‌گاه دیده نمی‌شدند.

سرشار گفت: من کتاب «مهاجر کوچک» را در 28 سالگی نوشتم و با بی مهری‌ها روبرو شد درحالی که از همان سال 1360 مورد استقبال قرار گرفت شد اما از طرف امور تربیتی این کتاب ممنوعه اعلام شد و از تمام مراکز و کتابخانه‌ها جمع‌آوری شد. تا سال‌های سال این کتاب ضد جنگ تلقی می‌شد اما در سال 1368 در اولین جشنواره داستان انقلاب، برگزیده شد و به عنوان برترین اثر ده سال دفاع مقدس شناخته شد.

این نویسنده افزود: چاپ اول «مهاجر کوچک» 33 هزار و چاپ دوم آن با 25 هزار شماره منتشر شد و امروز به چاپ 13 رسیده است و 184 هزار نسخه آن عرضه شده است. سال‌ها پیش «بهرام بیضایی» در یک حرکت غیر قانونی از این کتاب مهاجر کوچک، فیلم «باشو، غریبه کوچک» را ساخت که مورد اعتراض من قرار گرفت و خودش اذعان کرد که شباهت‌هایی بین کتاب و فیلم وجود دارد اما از کتاب بهره نگرفته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار