نقش سودان در جنگ یمن؛ پای دلارهای سعودی در میان است

سودان در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی مشارکت خود در ائتلاف متجاوز به یمن تحت فرماندهی عربستان را اعلام کرد.
کد خبر: ۳۵۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷ - 10August 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «تسنیم»، ارتش سودان آن زمان در بیانیه‌ای، هدف از این مشارکت را به زعم خود «مسئولیت پذیری اسلامی برای پاسداری از سرزمین حرمین شریفین و دین و عقاید» خواند.

ائتلاف متجاوز به یمن در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۱۳۹۴) حملات همه جانبه خود به این کشور را آغاز کرد و یمن را تحت محاصره زمینی و هوایی و دریایی قرار داد و با نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد جنگ شد.

مشارکت سودان در جنگ یمن درحالی انجام شد که اساسا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تهدیدی برای امنیت سودان یا منافع ملی آن به شمار نمی‌رفت و پیش از این نیز هیچ گروهی در یمن وجود نداشت که علیه سودان اقدام کند یا به این کشور حمله‌ای کرده باشد.

شهروندان سودانی نیز از جانب به قدرت رسیدن جنبش انصارالله در صنعا یا سایر بخش‌های یمن احساس نگرانی نمی‌کردند.

مشارکت نیرو‌های سودانی در یمن دستکم باعث اختلاف نظر در داخل این کشور شد. شمار زیادی از نیرو‌های سیاسی سودانی نظیر حزب الامه، کنگره سودان و جریان کمونیست و کنگره مردمی مخالفت خود را با شرکت سودان در این جنگ ابراز داشتند.

اما سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای تامین نیروی زمینی به دنبال آوردن نیرو‌های خبره نظامی از منطقه دارفور و سایر مناطق سودان بودند.

آمار دقیق نظامیان سودانی در جنگ علیه ملت یمن

با وجود اینکه تا چندی پیش شمار دقیق نیرو‌ها و مزدوران سودانی در یمن مشخص نبود، اما در آغاز مشارکت سودان در جنگ علیه یمن، برخی منابع شمار این نیرو‌ها و مزدوران را بین هشت تا ۱۴ هزار نفر برآورد می‌کردند. خود عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع سودان نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی به طور تقریبی شمار نیرو‌های سودانی شرکت کننده در جنگ یمن را ۱۰ هزار نفر تخمین زد.

نقش سودان در جنگ یمن؛ پای دلارهای سعودی در میان است

اما سرلشکر «محمد حمدان حمیدتی» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان که با سرنگونی رژیم البشیر روی کار آمد، در ژوئن گذشته برای اولین بار شمار دقیق نیرو‌ها و مزدوران سودانی در ائتلاف متجاوز به یمن را فاش کرد و گفت که این نیرو‌ها ۳۰ هزار نفر هستند و سودان بیشترین مشارکت را از نظر تعداد نیرو در ائتلاف دارد.

به گفته برخی منابع، نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله در بین نیرو‌ها و مزدوران سودانی در یمن حضور دارند.

مشارکت سودان در ائتلاف متجاوز به یمن حول و حوش پول دور می‌زد و مزدوران سودانی به خاطر مشکلات شدید اقتصادی در داخل سودان و نیاز به کسب درآمد، در یمن می‌جنگند و این ائتلاف ماهیانه در مقابل مشارکت در نبرد تا ۱۰ هزار دلار پول به هر نظامی و مزدور سودانی پرداخت می‌کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ۴۰ درصد این نیرو‌ها و مزدوران را نوجوانانی تشکیل می‌دهند که در مناطق مرزی عربستان آموزش دیده و به یگان‌های ۵۰۰ و ۷۰۰ تقسیم می‌شوند. هر نیروی مبتدیِ ۱۴ ساله ماهیانه ۴۸۰ دلار و هر افسر خبره "جنجوید" ۵۳۰ دلار در ماه حقوق می‌گیرد. هر نیرو بعد از گذشت شش ماه از آغاز کار خود، ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کند.

عربستان برای هر نظامی سودانی کشته شده در یمن بین ۱۶ تا ۱۸.۶۲ هزار دلار و برای هر افسر سودانی کشته شده ۴۰ هزار دلار پرداخت می‌کند.

نکته جالب توجه این است که اکثر این نیرو‌ها و مزدوران سودانی نیز از گروه جنجاوید‌ها هستند. این‌ها در اصل شبه نظامیانی هستند که رژیم عمر البشیر سال‌ها از آن‌ها به عنوان نیرو‌های همدست محلی خود علیه مردم منطقه دارفور این کشور و گروه‌های مسلحی که خواهان آزادی و برابری و توجه دولت سودان به این منطقه بودند، استفاده می‌کرد. جنجاوید‌ها جنایت‌های جنگی، نسل کشی و جنایت‌های ضد بشری در دارفور مرتکب شدند و پرونده البشیر به خاطر همین جنایت‌ها در دادگاه کیفری بین المللی مطرح و حکم بازداشت وی صادر شد.

سیاست استفاده از نیرو‌ها و مزدوران خارجی به ویژه سودانی باعث شد که شمار کشته‌های سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن در مقایسه با صد‌ها سودانی که کشته شدند، تقریبا ناچیز باشد.

یک افسر سودانی با نام اختصاری "هـ. س" درباره ماموریت نیرو‌های سودانی در جنگ یمن به شبکه الجزیره گفت: نظامیان وابسته به ارتش سودان (مزدوران شبه نظامی) مامور پاسداری از مرز‌های جنوبی عربستان به مدت یک سال می‌شوند، اما نیرو‌های واکنش سریع سودانی مامور نبرد شش ماهه در داخل یمن می‌شوند.

آمار تلفات نظامیان سودان در جنگ یمن

با آنکه شمار دقیق کشته‌های سودان در جنگ یمن فاش نشده است، اما یک منبع سودانی در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی برآورد کرد که ۵۵۰ نظامی و افسر سودانی در یمن کشته شده‌اند. یک منبع دولتی سودان نیز در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی شمار کشته‌های سودانی را ۸۵۰ نظامی و سرباز برآورد کرده بود.

این درحالی است که تنها عدد رسمی اعلام شده را تاکنون سرتیپ حمیدتی فرمانده نیرو‌های واکنش سریع وقت ارتش سودان در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد و گفت: از آغاز جنگ تا این لحظه، ۴۱۲ نیروی سودانی از جمله ۱۴ افسر در جنگ یمن کشته شده‌اند.

تصمیم البشیر برای باقی ماندن سودان در ائتلاف متجاوز در کنار خشم مردمی ناشی از فساد و فقر و بیکاری از عواملی بود که پایان رژیم او را بعد از سه دهه حکمرانی در ماه آوریل گذشته رقم زد، اما مشارکت سودان در این جنگ همچنان منبع اختلاف برانگیز در جریان دوره شکننده انتقالی این کشور باقی ماند.

نقش سودان در جنگ یمن؛ پای دلارهای سعودی در میان است

برخی تحلیلگران معتقدند که تصمیم شورای نظامی سودان برای تداوم مشارکت در ائتلاف متجاوز به یمن و تجاوزگری علیه این کشور بدین دلیل است که این امر باعث خواهد شد تا عربستان و امارات از این شورا و نظامیان حمایت بیشتری در برابر جامعه مدنی انجام دهند.

در حالی که چندی پیش «وضاح الدبیش» سخنگوی نیرو‌های مشترک در جبهه ساحل غربی اعلام کرده بود که نیرو‌های سودانی شرکت کننده در این جبهه، از سه منطقه محل حضور خود عقب‌نشینی کرده‌اند، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرد که نیرو‌های نظامی سودانی براساس توافق با ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی در یمن باقی خواهند ماند.

البرهان با ردّ گزارش‌ها مبنی بر این‌که نیرو‌های سودانی خلأ ناشی از عقب‌نشینی نیرو‌های اماراتی در یمن را پر می‌کنند، گفت: «امارات از یمن عقب‌نشینی نکرده است و طرح استقرار مجدد در حال اجرا شدن است.»

وی افزود که نیرو‌های سودانی از ساحل غربی یمن عقب‌نشینی نکرده‌اند.

تاکید بر ادامه حضور نیرو‌های سودانی در یمن درحالی صورت می‌گیرد که سرلشکر محمد بشیر عضو سابق ستاد فرماندهی ارتش سوریه در ژوئیه سال ۲۰۱۸ میلادی تصمیم مشارکت در جنگ یمن را «تهدیدی برای امنیت ملی سودان» از جنبه نظامی دانسته بود، زیرا به گفته او، ماهیت کوهستانی و صعب العبور یمن نیاز به نیرو‌ها و تجهیزات خاص و آموزشی ویژه‌ای دارد.

وی اذعان کرده بود که جنگ یمن پایانی ندارد و ارزیابی درستی از میزان توان نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وجود نداشته است، زیرا ورود نیرو‌های سودانی در جنگ نه تنها باعث تامین امنیت در منطقه نشده بلکه برعکس، عربستان به هدف هر ساعته موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تبدیل شده است.

این سرلشکر تصریح کرد: امنیت سودان اکنون از جانب ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تهدید می‌شود، زیرا سودان را تهدید کرده‌اند که موشک‌های آن‌ها می‌تواند این کشور را هدف قرار دهد. این امر می‌تواند بر تجارت دریایی سودان در دریای سرخ نیز تاثیر منفی بگذارد، زیرا اکثر تجارت سودان با کشور‌های جنوب شرق آسیا است.

وی گفت: جهان جنگ یمن را نقض حقوق بشر می‌داند و انتظار می‌رود که سودان کشوری بی طرف باشد و برای برقراری صلح و امنیت در کشور‌های همجوار تلاش کند؛ به جای اینکه طرفی در تشدید درگیری داخلی در هر کشوری باشد.

ابوالقاسم برطم نماینده فراکسیون مستقل التغییر در پارلمان سودان نیز در ژوئن سال گذشته خواهان خروج سودان از جنگ علیه یمن شده بود.

دیگر نیرو‌های سودانی نیز سال گذشته میلادی خواهان بازگشت نیرو‌های سودانی از یمن در پی از بین رفتن ماهیت وجودی این نیرو‌ها و کشته شدن شماری از آن‌ها شده بودند.

گروه «ائتلاف صف بندی ملی» از جمله این نیرو‌ها بودند که یادداشتی را به دولت و پارلمان درباره این درخواست دادند. پیش از این نیز حزب کنگره مردمی به رهبری علی الحاج همین خواسته را مطرح کرده بود.

در همین راستا، جنبش انصارالله یمن نیز خواهان بازنگری سودان در تصمیم خود در جنگ علیه یمن شده و کشته‌های ارتش سودان را «قربانی تصمیم خارطوم برای شرکت در ائتلاف» متجاوز دانسته است.

این جنبش تاکید کرده است که کشته و اسرای سودانی قربانیان ارتزاق رژیم سودان در جنگی ظالمانه و غیرقابل توجیه هستند.

جنبش انصارالله گفته است که رژیم سودان به خاطر موضع خصمانه خود علیه یمن جز ضرر و زیان چیز دیگری درو نخواهد کرد.

این جنبش بر احترام خود به ملت سودان تاکید کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرده است که رژیم سودان از این موضع بیهوده خود دست بردارد.

جنبش انصارالله از مردم سودان که رژیم البشیر را سرنگون کردند، خواسته است تا برای خروج نیرو‌های سودانی از یمن فشار بیاورند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها