یمن ۵ سال پس از تجاوز نظامی ائتلاف «غربی - عربی - صهیونیستی» + نقشه میدانی و عکس

جنگ علیه ملت یمن وارد پنجمین سال متوالی شده است و حالا این سوال مطرح است که چه مناطقی در اشغال نیروهای ائتلاف است؟
کد خبر: ۳۵۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ - 13August 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «مشرق»، آمریکایی‌ها، شماری از کشور‌های اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان و...)، صهیونیست‌ها و رژیم‌های مرتجع تحت فرمان آنان در منطقه از جمله سعودی و امارات پنج سال است که در قالب ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی علیه ملت یمن وارد جنگ شده‌اند.

اگرچه کشور‌های غربی حاضر در ائتلاف در سال‌های گذشته چند میلیارد دلار سلاح به سعودی‌ها و اماراتی‌ها فروختند و سود قابل توجهی به دست آوردند، اما در مجموع این سوال مطرح می‌شود آنان در میدان نبرد چه دستاوردی داشتند؟

ائتلاف در روز‌های ابتدایی تجاوز نظامی (فروردین ماه ۹۴) مدعی بود که کمتر از دو ماه به پایتخت خواهد رسید و کار نیرو‌های ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت انصارالله را تمام خواهد کرد، اما ۵ سال از آن زمان گذشته و رسیدن به شهر صنعاء برای آنان به یک آرزو تبدیل شده است.

نباید فراموش کرد ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در ۳ سال ابتدایی جنگ (فروردین سال ۹۴ تا زمستان سال ۹۶) با وجود امکانات فراوان نظامی و مالی به پیروزی میدانی مشهودی دست نیافت و فقط در چند استان پیشروی کرد و در ادامه نیز به واسطه خیانت علی عبدالله صالح (رئیس جمهور اسبق یمن) توانست افتضاح به بار آمده را تا حدوی جمع کند.

به گزارش مشرق، نیرو‌های علی عبدالله صالح در اواخر سال ۹۶ با افشای اطلاعات، ایجاد آشوب و درگیری، تخلیه مواضع تحت کنترل و در نهایت پیوستن به ائتلاف، وضعیت میدانی را تا حدودی برای نیرو‌های یمنی دشوار کردند و نتیجه آن سقوط چند منطقه در نیمه نخست سال ۹۷ بود.

یمن ۵ سال پس از تجاوز نظامی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی + نقشه میدانی و عکس

تحولات میدانی یمن در سال ۹۶

خیانت نیرو‌های عبدالله صالح باعث شد موازنه قدرت به خصوص در نوار ساحلی جنوب غرب یمن تا حدود زیادی تغییر کند و نیرو‌های ائتلاف غربی - عربی- صهیونیستی در خط ساحلی استان‌های تعز و الحدیده پیشروی کنند.

نیرو‌های ائتلاف با توجه به خلأ به وجود آمده در سال گذشته موفق شدند جنوب، جنوب غرب و بخش‌هایی از غرب استان تعز را از کنترل نیرو‌های یمنی خارج کنند و مساحت تحت اشغال را از حدود ۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش دهند.

سه راهی راهبردی «الوازعیه»، پایگاه نظامی «خالد»، مناطق «الریبت، وعره، موشیج، الخریب، دارناجی و...» و بخش‌هایی از شهر تعز، نقاطی به شمار می‌آیند که سال گذشته در استان تعز به اشغال نیرو‌های ائتلاف درآمدند.

خیانت نیرو‌های عبدالله صالح راه را برای پیشروی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در نوار ساحلی استان الحدیده (محور جنوب و جنوب غرب) باز کرد و مناطق مهمی از جمله «الخوخه و حیس» از کنترل نیرو‌های یمنی خارج شدند.

یمن ۵ سال پس از تجاوز نظامی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی + نقشه میدانی و عکس

نیرو‌های ائتلاف در ادامه به پیشروی‌ها در نوار ساحلی ادامه دادند و با اشغال شهر‌های مهمی از جمله «رآس جشه، قاره، جاح، تحیتا، طائف، نخیله» موفق شدند غرب استان الحدیده را به سیطره دربیاورند و خود را به یک قدیمی شهر الحدیده (مرکز استان) برسانند.

اگرچه نیرو‌های ائتلاف به ورودی‌های شهر و فرودگاه الحدیده رسیدند، اما نیرو‌های ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت پس از درگیری‌های سنگین و نفس گیر توانستند آنان را عقب برانند و کنترل وضعیت را در دست گیرند.

ائتلاف غربی - عربی -صهیونیستی درصدد بود با اشغال شهر و بندر الحدیده ارتباط نیرو‌های یمنی را با دنیای خارج قطع کند، اما ناکام ماند؛ در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از مساحت استان الحدیده در اشغال نیرو‌های ائتلاف است.

از سویی دیگر، سال گذشته نیرو‌های ائتلاف تلاش کردند از فرصت به وجود آمده برای تصرف کامل استان لحج در جنوب یمن استفاده کنند، اما نتوانستند به این هدف دست یابند؛ قابل ذکر است بیش از ۹۰ درصد از مساحت این استان در سال‌های ابتدایی جنگ به اشغال درآمد.

نیرو‌های ائتلاف سال گذشته فقط بخش‌هایی از شمال استان لحج از جمله «طور الباحه، کرش و الحویمی» را به اشغال درآوردند و نیرو‌های یمنی با وجود حملات سنگین مانع از پیشروی آنان در مناطق مهمی مانند «المسیمیر، قبیطه، الحصن و...» شدند.

یمن ۵ سال پس از تجاوز نظامی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی + نقشه میدانی و عکس

اعلام الحربی

بخش‌های محدودی از شرق استان البیضاء در مرکز یمن نیز سال گذشته به اشغال نیرو‌های ائتلاف درآمد، اما در ماه‌های اخیر نیرو‌های ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت موفق شدند ابتکار عمل را در این استان در دست گیرند و تمامی حملات را به طور کامل دفع کنند.

در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد مساحت استان البیضاء شامل مناطق جنوبی، مرکزی، غربی، شمالی و شرقی از جمله «شهر البیضاء، الرداع، ملاحم، واسط، قزن عطا، خیران، العقله، ناطع، حمره، سوادیه، ذی نائم، میکراس و ...» در کنترل نیرو‌های ارتش و رزمندگان انصارالله یمن است.

با وجود خیانت نیرو‌های عبدالله صالح، ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در استان ضالع نیز نتوانست به پیروزی میدانی دست یابد و در ضد حملات نیرو‌های یمنی بیش از ۲ هزار کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را از دست داد و متحمل خسارت‌های سنگینی شد.

رسیدن به پشت دروازه‌های شهر راهبردی «قطعبه» یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های قابل توجه و مشهود نیرو‌های یمنی در استان ضالع محسوب می‌شود و نیرو‌های تحت فرمان ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی را به شدت نگران کرده است.

به گزارش مشرق، نیرو‌های ائتلاف در سال‌های گذشته حدود ۴۵ درصد از مساحت استان ضالع را به اشغال درآوردند و ۵۵ درصدد از خاک این استان همچنان در کنترل رزمندگان انصارالله و نیرو‌های ارتش یمن است.

یمن ۵ سال پس از تجاوز نظامی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی + نقشه میدانی و عکس

تحولات میدانی در استان مآرب در یک سال گذشته تغییر خاصی نکرد و نیرو‌های ائتلاف فقط بخش‌های محدودی از جنوب غرب این استان را به اشغال درآوردند و نیرو‌های یمنی با وجود امکانات کم و حداقلی، اما فداکار‌های کم نظیر توانستند مناطق غربی از جمله صرواح را حفظ کنند.

منطقه راهبردی «صرواح» دروازه شرقی برای ورود به استان صنعاء (پایتخت) محسوب می‌شود و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است؛ در حال حاضر ۷ درصد از مساحت استان مآرب در کنترل نیرو‌های یمنی است.

قابل ذکر است بیش از ۹۰ درصد مساحت این استان در سال‌های ابتدایی جنگ به اشغال درآمد و نیرو‌های ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی از خلأ به وجود آمده در سال گذشته نتوانستند استفاده کنند.

یمن ۵ سال پس از تجاوز نظامی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی + نقشه میدانی و عکس

اعلام الحربی

خیانت نیرو‌های عبدالله صالح تاثیر زیادی بر روند تحولات میدانی در استان صعده نداشت چرا که آنان در این محور حضور چشمگیری نداشتند، اما مزدوران رژیم سعودی در ۱۲ ماه گذشته عملیات‌هایی را علیه رزمندگان یمنی در این استان ترتیب دادند.

نیرو‌های مزدور خاندان آل سعود که اغلب چند ملیتی هستند با حملات گسترده موفق شدند ۳۰ درصد از مساحت بخش «کتاف و البقع» و مناطقی از بخش «باقم» را در شمال شرق و شمال استان صعده به اشغال دربیاورند.

استان صعده در شمال یمن واقع شده و با استان‌های نجران، جیزان و عسیر عربستان هم مرز است و مهم‌ترین پایگاه نیرو‌های جبهه مقاومت انصارالله به شمار می‌آید و در حال حاضر ۸۵ درصد از مساحت آن در کنترل نیرو‌های ارتش و انصارالله است.

در استان حجه در شمال غرب یمن نیز نیرو‌های ائتلاف در یک سال گذشته فقط مناطقی از بخش‌های «حرض، حیران و میدی» را به اشغال درآوردند و در مجموع فقط ۱۰ درصد از مساحت این استان را تحت سیطره دارند.

یمن ۵ سال پس از تجاوز نظامی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی + نقشه میدانی و عکس

آخرین تحولات میدانی یمن

استان حجه از محور غربی با دریای سرخ، از شمال با استان جیزان عربستان از محور جنوبی با استان الحدیده و المحویت و از محور شرقی با استان عمران هم مرز است و انتقال نیرو و تجهیزات از صعده به الحدیده از این استان انجام می‌شود.

تحولات میدانی در سایر استان‌های یمن در یک سال گذشته تغییر قابل توجهی نداشت و نیرو‌های ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت موفق شدند تمامی حملات را به طور کامل دفع کنند و ابتکار عمل را در این محور در دست داشت باشند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها