کلهر:

بریتانیا بعد از توقیف نفتکش فهمید واکنش جمهوری اسلامی بسیار جدی است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بریتانیا بعد از توقیف نفتکش خود توسط نیرو‌های سپاه فهمید واکنش ایران بسیار جدی خواهدبود، گفت: با اخباری که بدست ما رسیده، بریتانیا قصد جدی داشت تا سریعا موضوع نفتکش را حل و فصل کند.
کد خبر: ۳۵۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳ - 13August 2019

بریتانیا بعد از توقیف نفتکش فهمید واکنش جمهوری اسلامی بسیار جدی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «رضا کلهر» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برخی اخبار منتشره مبنی بر آزادی نفتکش ایرانی اظهار داشت: در خصوص این خبر اطلاع جدیدی در دست نیست و نمی‌توان تحلیلی تازه ارائه کرد.

وی افزود: احتمالا تغییراتی در حوزه سیاست‌ها برای توقیف این نفتکش صورت گرفته است.

کلهر با بیان اینکه گمان می‌کنم پشت پرده سیاست خارجی انگلیس تغییراتی رخ داده است، ادامه داد: از منظر قانونی اگر آزادی نفتکش صورت گرفته باشد باید با اجازه توقیف‌کننده‌ها باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تغیراتی در سیاست خارجی رخ داده باشد.

این کارشناس روابط بین الملل گفت: حق پیگیری موضوع برای ایران محفوظ است و حق واکنش متقابل برای جمهوری اسلامی نیز محفوظ است و در هر دو صورت باید منتظر بمانیم تا سیاست گذاران در این خصوص اظهار نظر کنند.

کلهر با بیان اینکه احتمالا وزارت خارجه ما نیز موضوع گیری خواهد کرد، افزود: وضعیت تغییر سیاست گذاری در این زمینه باید دقیقا روشن شود تا متوجه شویم آیا آزادی مشروط بوده یا کامل اتفاق افتاده است!

وی تصریح کرد: با اخباری که اکنون بدست ما رسیده، بریتانیا قصد جدی داشت تا سریعا این موضوع را حل و فصل کند و به نظر می‌رسد این مسئله در همین راستا باشد.

کلهر گفت: شاید این تصمیم با عذرخواهی رسمی همراه نباشد، ولی باید منتظر بمانیم تا تغییر جدی در این خصوص رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی و سایر کشور‌ها باید به سمتی حرکت کنند تا این چنین اصطکاک‌هایی به وجود نیاید. به نظر می‌رسد می‌توان به توافقات نوشته یا نانوشته دست یافت و دست کم می‌توان گفت: کشور‌هایی با احتمال اصطکاک در این زمینه بتوانند به توافقات پشت پرده برسند.

کلهر با اشاره به اینکه بریتانیا بعد از توقیف نفتکش خود توسط نیرو‌های سپاه فهمید واکنش‌های ایران جدی‌تر از این خواهد بود، تصریح کرد: می توان از تفسیر‌های جدید جلوگیری کرد تا کشور‌ها دست به چنین حرکت‌هایی نزنند و گمان می‌کنم بریتانیا نیز به چنین دستاوردی رسیده باشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها