ترامپ: ایران و چین می‌خواهند با ما توافق کنند

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) در جمع هواداران خود در شهر منچستر ایالت نیوهمپشایر مدعی شد که ایران و چین به دنبال توافق با او هستند.
کد خبر: ۳۵۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ - 16August 2019

ترامپ: ایران و چین می‌خواهند با ما توافق کنندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (۲۵ مرداد/۱۶ اوت) در یک سخنرانی در «منچستر»، بزرگترین شهر ایالت «نیوهمپشایر» بار دیگر ادعا‌های غیردقیقی که قبلاً درباره ایران مطرح کرده را تکرار کرد.

ترامپ در بخشی از سخنان خود مدعی شد که ایران و چین خواستار توافق با او هستند. وی اظهار داشت: «من هیچ وقت نگفتم مسئله چین مسئله راحتی خواهد بود، ولی سخت هم نیست. آن‌ها می‌خواهند توافق کنند. همین دیروز با او (رئیس‌جمهور چین) گفت‎وگو کردیم. می‌خواهند توافق کنند. مجبورند توافق کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در قسمت دیگری از این سخنرانی یکبار دیگر این ادعا که دولت آمریکا به موجب برجام به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار پول داده است را تکرار کرد و مدعی شد که واشنگتن ما به ازای این پول، چیزی به دست نیاورده است.

وی گفت: «ما به فاجعه توافق هسته‌ای ایران خاتمه دادیم. نظرتان درباره اینکه ما به آن‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار پول و ۱.۸ میلیارد پول نقد دادیم چیست؟ پول نقد، پول نقد، پول نقد، پول نقد! ما هیچ چیز به دست نیاوردیم. آن‌ها هم می‌خواهند توافق کنند. چین می‌خواهد توافق کند و بگذارید به شما بگویم که ایران هم می‌خواهد توافق کند، چون تحریم‌های برای آن‌ها خوب نیست و از این مسئله خشنود نیستند. باید ببینیم کار چطور پیش می‌رود، ولی کار دست کاردان است.»

ادعا‌های ترامپ درباره تمایل ایران برای توافق با آمریکا یا انتفاع ۱۵۰ میلیارد دلاری تهران از توافق هسته‌ای برجام مواردی هستند که همواره از سوی رسانه‌هایی که سخنان او را صحت‌سنجی می‌کنند در دسته ادعا‌های غیردقیق و نادرست قرار می‌گیرند. به گفته این رسانه‌ها، علی‌رغم ادعا‌های ترامپ هیچ نشانه‌ای از قصد یا تمایل ایران برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به عنوان مثال هشت مرداد گزارش داده بود ترامپ در یک هفته قبل‌تر ۷۸ ادعای نادرست مطرح کرده بود که بخشی از این ادعا‌ها به ایران مربوط می‌شدند.

یکی از ادعا‌های ترامپ که سی‌ان‌ان به صحت‌سنجی آن پرداخته بود ادعای انتفاع ۱۵۰ میلیارد دلاری ایران از برجام بود.

سی‌ان‌ان این اظهارات ترامپ را خلاف واقع توصیف کرده و نوشته آمریکا در نتیجه توافق هسته‌ای به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار نداد. طبق برجام، بخشی از دارایی‌های مصادره‌شده ایران در خارج از کشور آزاد شد که رقم آن بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که ترامپ ادعا می‌کند.

به نوشته رسانه آمریکایی، «جک لو»، مقام سابق خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۵ میزان دارایی‌های آزادشده ایران را ۵۶ میلیارد دلار برآورد کرد. پایگاه پولیتیکفکت آن را ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

ترامپ در سخنرانی خود در منچستر از اینکه ایران کشتی‌های آمریکا را در تنگه هرمز توقیف نکرده ابراز خشنودی کرد. او گفت: «آن‌ها به کشتی‌های ما کاری ندارند، ولی کشتی‌های این کشور و آن کشور را می‌گیرند.»

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها