منصوری:

ایران در دوران پهلوی مقر آمریکایی‌ها برای هدایت خاورمیانه بود

جواد منصوری گفت: آمریکایی‌ها حضور خود را در ایران تنها با کمرنگ کردن اسلام ممکن می‌دانستند، لذا پس از کودتا، ایران بعنوان مرکز فرماندهی آمریکا در خاورمیانه شد و تمام سفرای آمریکا در منطقه کارهایشان را با سفیر آمریکا درتهران هماهنگ می‌کردند.
کد خبر: ۳۵۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ - 20August 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، جواد منصوری در مصاحبه با برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیوگفت‌وگو اظهار داشت: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ باعث شد که نهضت ضداستمعاری مردم ایران سرکوب شود، به طوری که وقوع این کودتا باعث شد پس از آن سانسور شدیدی بر جامعه حاکم شود، حکومت نظامی شکل بگیرد و پس از چندی سازمان ساواک تاسیس شد. ضمن اینکه نفت ایران که ملی اعلام شد، با بستن کنسرسیوم دوباره در دست قدرت‌های بیگانه درآمد. حالا اوضاع کشور به سمتی می‌رفت که دیگر بر کسی پوشیده نبود، حکومت به قدرت‌های بیگانه وابسته است و منافع ملی ایران در دست قدرت‌های بیگانه انگلیس و آمریکاست.

وی افزود: همچنین اسلام‌ستیزی شدیدی از سوی آمریکا در کشور به راه افتاد و هنوز یک هفته از کودتا نگذشته بود که پنج افسر عضو سازمان سیا به ایران آمدند، افسرانی که متخصص کار فرهنگی بودند. اگرچه همه نگاه‌ها متمرکز به نفت شده بود، اما ورود این افسران و برنامه‌ای که در پیش داشتند، بسیار مهم بود، این افسران در ۱۲ رشته کار فرهنگی انجام می‌دهند که بودجه بسیار زیادی به کار آن‌ها اختصاص داده شده بود، کار این افسران به شکلی ادامه پیدا می‌کند که یک هفته پس از بهمن ۵۷ رئیس سازمان سیا درباره پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید آنچه که در ایران اتفاق افتاد، یک واقعه مهم و فوق‌العاده نیست، بلکه یک واقعه عجیب و باورنکردنی است، زیرا ما ایران را به گونه‌ای ساخته بودیم که قرار بود برای همیشه در ایران باشیم!

پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: نگاهی به سخنان رئیس سازمان سیا آمریکا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که تنها مساله نفت ایران برای آمریکا مهم نبوده است، بلکه مساله اسلام‌زدایی و برنامه طولانی مدت حضور آمریکایی‌ها در ایران است که تنها با کمرنگ کردن اسلام این حضور ممکن بود، ضمن اینکه پس از کودتای ۲۸ مرداد ایران به عنوان مرکز فرماندهی آمریکا در خاورمیانه بود و تمام سفرای آمریکا در منطقه باید کارهایشان را با سفیر آمریکا در تهران هماهنگ می‌کردند.

جواد منصوری گفت: یکی از عواقب کودتای ۲۸ مرداد، پیروزی انقلاب اسلامی است. خود آمریکایی‌ها به این مساله اذعان دارند که پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۹۷۹ نتیجه کاری بود که آن‌ها در سال ۱۹۵۳ انجام دادند و شرایط را در ایران به شکلی پیش بردند که مردم مسلمان ایران با برنامه‌ریزی خاصی به رهبری امام خمینی به سمت حذف دخالت بیگانگان از کشور و برپایی حکومت اسلامی حرکت کردند.

وی افزود: معتقدم اتفاقات سال ۳۲ تنها به کودتا ختم نشد، بلکه پس از آن کشور با یک خفقان جدی مواجه شد و هر نوع مخالفت و حرکت سیاسی به بدترین شکل ممکن خاموش شد. شرایطی که کودتاگران به نوعی در پدید آوردن آن شریک بودند، نقش آن‌ها در شکل‌گیری خفقان و سرکوب در کشور نکته بسیار حائز اهمیتی است؛ لذا باید به گذشته با دیده عبرت نگاه کرد، مسئولان امروز ما باید ببینند که نتیجه اعتماد به آمریکا چه شد، چه شرایط برای کشور رقم زده شد، اما مردم ما از واقعه کودتای ۲۸ مرداد یک بهره بسیار مهم بردند و آن بهره هوشیاری مردم برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی و تسلط مجدد بود، مردم دریافتند برای حفظ کشور از نفوذ بیگانگان باید مومن و متحد تحت رهبری روحانیت باشند که این اتفاق در انقلاب اسلامی و تداوم آن تحت رهبری ولایت فقیه روی داد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها