پیام سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی توسط انصارالله چیست؟

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن رعب و وحشت را در میان آمریکایی‌ها و همچنین ائتلاف سعودی- اماراتی ایجاد می‌کند؛ چرا که آن حاوی پیامی بسیار پراهمیت برای آنهاست با این مضمون که، یمن دیگر امن نیست و جنگنده‌ها نمی‌توانند در آن آزادانه عمل کنند.
کد خبر: ۳۵۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ - 22August 2019

پیام سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی توسط انصارالله چیست؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: غافلگیری‌های تکان‌دهنده و ناخوشایند برای ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در شبه‌جزیره عربی و منطقه خلیج‌فارس، بعد از وارد کردن تلفات به شش نفت‌کش، توقیف یک نفت‌کش انگلیسی، حملات پهپاد‌های انتحاری به میدان نفتی «الشیبه» در منطقه «الربع الخالی» و اختلال در پرواز‌های فرودگاه‌های «أبها»، «جیزان» و «نجران»، ادامه دارد. دولت آمریکا به موفقیت پدافند هوایی ارتش یمن در ساقط کردن یک پهپاد آمریکایی از نوع «ام کیو ۹» یا یک موشک پیشرفته در آسمان‌های استان «ذمار» در جنوب شرق صنعا اذعان کرده است.

آقای «یحیی سریع» سخنگوی رسمی وزارت دفاع یمن تأکید کرد، موشک استفاده شده در ساقط کردن این پهپاد پیشرفته آمریکایی (دومین پهپادی که در آسمان یمن از ماه ژوئن گذشته منهدم شده است) بومی بوده است که به زودی طی کنفرانسی مطبوعاتی از آن رونمایی خواهد شد.

این یک تحول تا حدودی بسیار زیادی خطرناک است و رعب و وحشت را نه تنها در میان آمریکایی‌ها بلکه همچنین در میان ائتلاف سعودی- اماراتی ایجاد خواهد کرد؛ چرا که آن حاوی پیامی بسیار پراهمیت برای نخستین بار به تمامی این طرف‌ها است با این مضمون که، آسمان یمن دیگر امن نیست و جنگنده‌ها نمی‌توانند مثل سابق همان‌گونه که می‌خواستند، در آن پرواز کنند.

افزون بر ۱۰ سال پیش، هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا با آزادی در آسمان یمن گشت‌زنی می‌کردند و یمنی‌های بی‌گناه را به بهانه مبارزه با گروه القاعده می‌کشتند، ولی این گروه غالبا در استان‌های جنوبی یمن حضور دارد، پس برای چه دلیلی این هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی در آسمان استان ذمار، که نزدیک به پایتخت (صنعا) است، حضور دارند.

حضور این هواپیمای آمریکایی، با هر توجیهی که باشد، نقض حاکمیت یمن تلقی می‌شود و اقدام آن به اجرای ماموریت‌های جاسوسی هیچ رابطه‌ای با جنگ علیه القاعده ندارد و بلکه با هدف جمع‌آوری اطلاعاتی درباره ارتش یمن وابسته به جنبش انصارالله و به نفع ائتلاف سعودی- اماراتی انجام می‌گیرد که به بهانه بازگرداندن مشروعیتی، که دیگر مشروعیت نیست، وارد جنگ علیه یمن شده است.

فراموش نمی‌کنم که یک راننده یمنی از اهالی استان أبین در نامه‌ای از من خواست که تضمین‌هایی از کنگره یا دولت آمریکا برای او بگیرم که مثل دیگر همکارانش با موشک‌های پهپاد‌ها کشته نمی‌شود. او تأکید می‌کند که عضو القاعده یا هیچ گروهی نیست و تمام تلاشش این است که لقمه نانی برای کودکانش تامین کند. ولی متاسفانه نتوانسته‌ام درخواست او را عملی کنم.

فرمانده مرکزی آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و در آن ایران را تهدید کرد و مدعی شد که اقدامات ایران در حمایت از جنبش انصارالله تهدیدی علیه ثبات در منطقه است. آیا آمریکا می‌تواند کاری بیشتر از ائتلاف سعودی اماراتی انجام دهد که به هیچ یک از اهداف خود در یمن دست نیافته است؟ آن‌ها حتی از ساقط کردن موشکی، که ایران به سمت پهپاد آن‌ها شلیک کرده بود، عاجر بودند و حتی نتوانستند از نفت‌کش همپیمان انگلیسی‌اش محافظت کنند و جلوی توقیف آن توسط ایران و یا انتقالش به بندرعباس را بگیرند؟

تهدید‌های آمریکا چه در یمن یا منطقه خلیج‌فارس دیگر هیچ‌کسی را نمی‌ترساند افزون بر این، این تهدید‌ها نگرانی و وحشت و عدم توانایی برای کنترل اوضاع و تحولات آن بازتاب می‌دهد. همچنین «ایران هراسی» که دولت آمریکا از آن به عنوان بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن به سیاست‌های باج‌خواهانه و ارعاب‌آور خود در منطقه و نیز برای توجیه تنش و اقدامات تحریک‌آمیز استفاده می‌کند، دیگر ثمربخش نیست.

به طور خلاصه، آمریکا دیگر هیچ‌کسی را به استثنای متحدانش در منطقه خلیج‌فارس نمی‌ترساند، ولی دشمنان آمریکا نه تنها از آن نمی‌ترسند بلکه تهدیدی علیه آن به‌وجود می‌آورند و هواپیما‌های بدون سرنشین و گران‌قیمت آن (بیش از ۲۰۰ میلیون دلار) را با موشک‌هایی که ارزش چند هزار دلاری دارند، ساقط می‌کنند، امری که ضربه‌ای شدید به صنایع نظامی آمریکا ایجاد می‌کند و افت کارآمدی و اثربخشی آن‌ها را برملا می‌سازد.

آقای سریع از غافلگیری‌های بعدی سخن می‌گوید که قطعا برای آمریکا و همپیمانانش در یمن و چه بسا در منطقه خلیج‌فارس و نیز در دریای سرخ «ناخوشایند» است. حوثی‌ها اگر سخنی بگویند آن را عملی می‌کنند و اگر تهدیدی کنند آن را اجرا می‌کنند؛ حمله به میدان نفتی الشیبه و قبل از آن به خط لوله‌های نفتی شرق- غرب در عربستان سعودی و همچنین ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در صبح روز چهارشنبه یکی از بارزترین شواهد است و چه بسا بزرگ‌ترین شاهد، پنهان باشد.

یک مثل عربی هست که می‌گوید: «اگر در یک سرزمین باران ببارد، به سرزمین‌های دیگر هم مژده باران دهید». بعید نیست که موشک‌های انصارالله، که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، به جنبش‌های حماس و جهاد در نوار غزه و حزب‌الله در جنوب لبنان و حشد الشعبی در عراق هم برسد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها