رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت:

ناب‌ترین جلوه‌های دینی در دوران دفاع مقدس شکل گرفت

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی گفت: ناب‌ترین جلوه‌های دینی و فرهنگی ما شاید بعد از زمان ائمه معصومین در دوران دفاع مقدس شکل گرفته است.
کد خبر: ۳۶۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵ - 09October 2019

ناب‌ترین جلوه‌های دینی در دوران دفاع مقدس قابل مشاهده است  /// اتونشر///«علی‌اصغر قنبری» رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در بیرجند، انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: این انقلاب هم با اهداف دینی شکل گرفت و هم به پیروزی رسید.

وی افزود: الان هم که دشمنان انقلاب اسلامی اینقدر فشار بر ما می‌آورند بیشتر به خاطر این است که ما از صبغه دینی و فرهنگی انقلاب عقب‌نشینی کنیم که آنها بتوانند همانند قبل از انقلاب که در ابعاد مختلف از جمله فرهنگی بر جامعه ما مسلط بودند این تسلط خودشان را ادامه دهند.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی ادامه داد: در هشت سال جنگ، در اصل دشمنان می‌خواستند ما دست از این اهداف فرهنگی مذهبی خودمان برداریم و آنها می‌خواستند انقلاب را تبدیل کنند به یک انقلاب عادی، بی‌محتوا و عاری از همه اهداف دینی و مذهبی ولی ما معتقد هستیم این انقلاب ادامه دهنده راه انبیا و ائمه و تداوم حرکت غدیر و راه پرنور سیدالشهدا(ع) است.

قنبری تصریح کرد: در دین ما ارزش‌های دینی از قبیل عزت، آزادگی و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی، ایثار و شهادت، حجاب و عفاف وجود دارد و الگوهای دینی ما پیامبر(ص)، ائمه اطهار و شهدا و بزرگان دینی هستند.

وی یادآور شد: جوانان ما اعم از رزمندگان و شهدا در دوران دفاع مقدس برای این ارزش‌ها جان خودشان را فدا کردند.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که می‌فرمایند فرهنگ آن چیزی هست که من حاضرم جانم را فدای آن کنم، گفت: اگر ما مباحث فرهنگی را از دید حضرت آقا رصد کنیم ایشان از ابتدای رهبری‌شان تاکنون بارها در باب مسائل فرهنگی و تهاجات فرهنگی سخنانی داشته‌اند.

قنبری افزود: ایشان سال‌ها قبل از واژه تهدید فرهنگی استفاده کردند، بعد ایشان حساسیت بیشتری نشان دادند و از واژه هجوم فرهنگی، بعد از ناتوی فرهنگی و بعد هم شبیخون فرهنگی را بیان کردند تا همین اواخر که در روز بزرگداشت روز معلم در محضر حضرت آقا بودیم و ایشان بحث آرایش جنگی دشمن را علیه ما بیان کردند که این آرایش جنگی می‌تواند جنگ رسانه‌ها و جنگ اقتصادی باشد.

وی خاطرنشان کرد: دشمن مرحله به مرحله جلو ‌آمده و در هر محله روی تهدیدات فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کند تا انقلاب ما را به لحاظ فرهنگی از درون تهی کند و همین موضوع اهمیت حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را برای ما روشن می‌کند لذا با توجه به این اهمیت فرهنگ، ما نشر فرهنگ دفاع مقدس را که جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس با اعتقاد قلبی به آن دست یافتند را مورد توجه قرار دادیم.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی گفت: ناب‌ترین جلوه‌های دینی و فرهنگی ما شاید بعد از زمان ائمه معصومین در دوران دفاع مقدس شکل گرفته است.

قنبری بیان داشت: ما باید این جلوه‌های ناب دفاع مقدس را به جامعه و جوانان عصر کنونی و حتی نسل آینده معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و آسبیب‌های اجتماعی که امروز درگیرش هستیم باشد و به عینه دیدیم که هر کجا انقلاب اسلامی راه دفاع را الگوی خود قرار داده در آن مسیر موفق بوده و به پیروزی رسیده است.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی یادآور شد: امروز حضور در صحنه‌های فرهنگی شاید فقط این نباشد که بخواهیم در نماز جمعه شرکت کنیم، امروز علاوه بر حضور در این صحنه که بسیار هم با ارزش است بیان خاطرات آن زمان و انتشار آن در بین مردم است و از طرفی هم همکاری با موسساتی است که متولی بحث ایثار و شهادت هستند.

قنبری به آغاز به کار موسسه مردمی آیه‌های استقامت در استان اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش تاسیس این موسسه را شروع کردیم و در اساسنامه آن چهار هدف را پیش بینی کردیم که مهم‌ترین هدف آن نشر فرهنگ دفاع و شهادت است و این هدف را برای مخاطب جوان‌مان می‌خواهیم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که می‌فرمایند تنها راه مقابله با طراحی‌های فرهنگی بدخواهان تولید فرهنگی و استفاده از ثروت غنی و سرچشمه قوی دوران دفاع مقدس در همه عرصه‌ها است، افزود: شهدا برای ما آیه‌های استقامت، ایثار، ایمان بودند و درست که آنها رفتند ولی راه شهدا همچنان باقی است و راه مقابله با آرایش جنگی دشمن همین پیمودن راه شهداست.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی اضافه کرد: همه کسانی که دغدغه فراموشی فرهنگ دفاع مقدس را دارند بیایند و با این موسسات مردمی همکاری کنند، حتی خود رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس هم بیایند این موسسات را تشکیل دهند و بازوی تحقیقاتی و اجرایی برای متولیان این امر باشند.

قنبری یادآور شد: ما این موسسه را با کمک پیشکسوتان بسیجی، سپاهی، جهادی و ارتشی تشکیل دادیم و معتقد بودیم در اجرای فرمان آتش به اختیار حضرت آقا و تاکید ایشان در مباحث فرهنگی با این کار می‌توانیم کارهای برزمین مانده در نشر ارزش‌های دفاع مقدس را انجام دهیم.

وی گفت: از عمر این موسسه دو سال می‌گذرد و مقیاس کار ما در سطح استانی است و در شهرهای مختلف نماینده‌هایی را انتخاب کرده و برنامه‌هایی را اجرا کرده‌ایم.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی ادامه داد: برای اینکه به هدف کلی خود که نشر فرهنگ جهاد و شهادت است جامعه عمل بپوشانیم روش‌های را مشخص کردیم که یک مورد آن همفکری با صاحب نظران و پیشکسوتان دفاع مقدس است و تاکنون هم توانستیم ارتباط خوبی با این بزرگواران بگیریم چه در جهت گرفتن ایده و چه برنامه‌های مختلف و چه دریافت خاطرات آنان که تاکنون کتاب‌هایی را هم در این زمنیه تهیه شده است.

قنبری افزود: یکی دیگر از روش‌ها نکوداشت عملیات‌های مختلف بوده که برای اولین‌بار در استان مطرح کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و همکاری‌های خوبی با سپاه و بنیاد شهید در این خصوص داشتیم و جلساتی را برگزار کردیم تا افرادی که در عملیات شرکت داشتند خاطرات خود را بیان کنند و از نتایج آن عملیات بگویند و تاثیری که آن عملیات در آن زمان داشته و تاثیری که در زمان کنونی در وضعیت فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی ما دارد.

وی روش دیگر را نهضت خاطره‌گویی عنوان کرد و گفت: رهبری خیلی روی خاطره‌گویی تاکید دارند و چندین جلسه نیز در محضر ایشان برگزار شده است.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند خاطراتی که در سینه رزمندگان دفاع مقدس است مربوط به خودشان نیست و باید بیایند این خاطرات را مطرح کنند تا به عنوان هویت انقلاب باقی بماند.

قنبری اضافه کرد: روش دیگر جمع‌آوری کتاب شهدا است و موسسه ما بازوی تحقیقاتی برای متولیان فرهنگی و متولیانی است که این دغدغه را دارند است.

وی یادآور شد: روش دیگر ارتباط با خود خانواده‌های رزمندگان و ایثارگران و خانواده شهدا و همچنین  ارتباط با مساجد و مراکز فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی به تعدادی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده توسط این موسسه در دو سال فعالیت آن اشاره کرد و ابراز داشت: همایش بزرگداشت شهدای ادوات و توپخانه را با همکاری و پشتیبانی سپاه قاین برگزار کردیم که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.

این مسئول تعیین و فعال کردن نمایندگان موسسه در همه شهرستان‌ها را یکی دیگر از اقدامات برشمرد و افزود: ما نماینده موسسه را انتخاب و به امام جمعه و فرمانده سپاه شهرستان‌ها معرفی کردیم و مشخص کردیم که این افراد باید در جمع‌آوری خاطرات شهدا کار کنند و این افراد در تهیه کتاب‌های کنگره دو هزار شهید استان بیشترین کار را بر عهده داشتند.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی یکی دیگر از کارهای این موسسه مردمی را تهیه پروژه‌های کوچک با موضوع دفاع مقدس در مقیاس استانی برشمرد و تصریح کرد: پروژه‌های تحقیاتی مانند نقش خراسان جنوبی در دفاع مقدس که ما البته خیلی اجمالی به آن پرداختیم و آمار و اطلاعات تمام شهدا، سرداران، رزمندگان و آزادگان را درآوردیم بعلاوه اینکه نیروهای استان ما در چه عمیلات‌هایی شرکت کردند و چه فعالیت‌هایی داشتند.

قنبری یکی دیگر فعالیت‌های موسسه را تهیه الگوی تحقیقاتی تحت عنوان الگوهای تحقیقاتی از خانواده شهدا، رزمندگان، ایثارگران، آزادگان معرفی کرد و افزود: این الگو متناسب با نیاز فعلی جامعه با یک رویکرد جدید فرهنگی است که با این رویکرد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را بتوانیم کاهش دهیم.

وی سرکشی از خانواده شهدا با همکاری سپاه و اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان، همکاری با بسیج اساتید در فعالیت‌های با موضوع دفاع مقدس، همچنین ارتباط مداوم با معاونت اجتماعی استانداری و ارائه چند طرح تحقیقاتی به این معاونت و پیگیری اجرایی شدن آن را از دیگر فعالیت‌‌‌‌های موسسه آیه‌های استقامت استان برشمرد. ‌

این مسئول یکی دیگر از کارهای این موسسه را تدوین چندین کتاب در حوزه کودک و نوجوان با همکاری موسسه امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: با تاکیدی که فرمانده سپاه استان داشتند مبنی بر تهیه کتاب‌هایی برای دانش‌آموزان، ما این کار را شروع کردیم و حدود شش کتاب در دست تالیف داریم که تا آخر امسال تالیف آنها به پایان خواهد رسید تا ان‌شاء‌الله سال آینده این کتاب‌ها در بین دانش‌آموزان توزیع شود.

قنبری کار مهم موسسه را تدوین کتاب‌های شهدا و ایثارگران در جریان کنگره 2 هزار شهید استان برشمرد و عنوان کرد: چیزی که پیش‌بینی کردیم تالیف هشتاد تا صد عنوان کتاب بود ولی در طول کنگره با یک کار جهادی تیم موسسه و نویسندگان یک کار پرحجمی را انجام دادند و در طول هفت ماه درگیری این پروژه توانستیم کار جمع‌آوری و تدوین هفتاد کتاب را انجام دهیم و همه این کتاب‌ها آماده چاپ انبوده است و از این به بعد باید مسئولان امر همتی کنند تا این کتاب‌ها به چاپ انبوه برسند و در اختیار مردم و به ویژه مخاطبان جوان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: کار دیگری که موسسه انجام داده است جمع‌آوری فیلم‌ها و عکس‌های رزمندگان دفاع مقدس استان ما در سایر استان‌ها بود، چون خیلی از فیلم و کلیپ‌های دفاع مقدس در اختیار متولیان خراسان بزرگ بود و بعد از تقسیم استان این مستندات در اختیار ما قرار نگرفته بود ولی با تلاش‌هایی که از سوی موسسه انجام شد این فیلم‌ها و کلیپ‌ها جمع‌آوری شد و در اختیار اداره کل حفظ آثار خراسان جنوبی و سپاه قرار گرفت.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی با انتقاد از عدم دغدغه مسئولان استانی در برگزاری اردوهای راهیان نور گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیتی که نشر فرهنگ دفاع مقدس دارد و با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی به راه‌اندازی کاروان‌های راهیان نور دارند ولی این دغدغه در بین متولیان فرهنگی استان ما دیده نمی‌شود، البته اداره حفظ آثار دفاع مقدس و سپاه و بنیاد شهید در این زمینه کم نگذاشتند و منظور ما سایر مسئولان استانی است.

قنبری ادامه داد: در این زمینه موسسه تا حالا چندین جلسه با ادارات مختلف برگزار کرده و به آنها طرح داده‌ایم ولی می‌بینیم که جواب نداده است.

وی به همکاری با مساجد در سطح شهر بوده که برنامه هایی که مساجد در جهت برگزاری یادواره ‌های شهدا خاطره‌گویی و از این دست برنامه‌ها داشتند ما با آنها همکاری کردیم.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی در مورد فعالیت‌های جاری و چشم‌انداز موسسه گفت: بخشی از کتاب‌های کنگره شهدا هنوز باقی مانده که قرار است این پروژه‌ها را با همکاری سپاه به اتمام برسانیم.

قنبری ارتباط با پیشکسوتان دفاع مقدس برای تدوین خاطرات آنان را نیز یکی دیگر از برنامه‌های آینده این موسسه نام برد و تصریح کرد: در برنامه داریم تا کتاب‌های از خاطرات این بزرگواران تهیه کنیم.

وی جمع‌آوری خاطرات شهدای قهستان را یکی دیگر از کارهای در دست اقدام این موسسه نام برد و افزود: یک بخش کار مردمی انجام شده و بعد از آشنایی دست‌اندکاران با موسسه آیه‌های استقامت قرار بر همکاری شد که هماهنگی‌های اولیه را انجام دادیم و جلد اول را شروع به تنظیم کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم شش تا هفت جلد کتاب را بتوانیم تهیه می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره موسسه مردمی آیه‌های استقامت خراسان جنوبی به تدوین کتاب سردار رحیمی با همکاری سازمان تامین اجتماعی استان اشاره کرد و افزود: موسسه آیه‌های استقامت در این زمینه همکاری خواهد داشت.

قنبری یکی دیگر از کارهای در دست اقدام را پیگیری برای چاپ انبوه کتاب‌های کنگره شهدای استان اعلام کرد و متذکر شد: قرار است آستان قدس رضوی کتاب‌هایی که از محتوای بیشتری و بهتری برخوردار هستند چاپ کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها