پالتیکو:

اسرائیل عامل نصب دستگاه‌های جاسوسی نزدیک کاخ سفید است

یک نشریه آمریکایی به نقل از مقامات پیشین دولت این کشور خبر داد که رژیم صهیونیستی عامل نصب دستگاه‌های جاسوسی نزدیک کاخ سفید است.
کد خبر: ۳۶۱۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴ - 12September 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به داشتن روابط بسیار نزدیک و دوستانه با رژیم صهیونیستی افتخار می‌کند، اما اکنون گفته می‌شود که تل‌آویو در حال جاسوسی از واشنگتن بوده است.

سه مقام ارشد پیشین دولت آمریکا می‌گویند واشنگتن به این جمع‌بندی رسیده که اسرائیل در پس نصب دستگاه‌های جاسوسی از تلفن‌های همراه در نزدیکی کاخ سفید و دیگر مکان‌های حساس در پایتخت ایالات متحده بوده است.

به نوشته نشریه «پالتیکو» به نقل از این منابع که نامشان را ذکر نکرد، برخلاف تمام موارد قبلی از افشا شدن جاسوسی دولت‌های خارجی در خاک آمریکا، اما این بار دولت ترامپ نه تنها از تل‌آویو انتقاد نکرد بلکه هیچ تنبیهی نیز برای اسرائیلی‌ها در نظر نگرفت.

بر این اساس طی دو سال قبل و در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، دستگاه‌های جاسوسی کوچکی که اصطلاحا به آن‌ها «استینگ‌رِی» (لقمه‌ماهی) گفته می‌شود در نزدیکی کاخ سفید و دیگر ساختمان‌های دولتی مهم در واشنگتن نصب شده بودند و نحوه عملکرد آن‌ها بدین شکل است که خود را به‌عنوان فرستنده مخابراتی جا زده و مکان تلفن‌های همراه و اطلاعات شناسایی آن‌ها را استخراج می‌کنند.

این دستگاه‌ها که از نظر صنعتی نام «گیرنده‌های هویت مشترکان تلفن‌های همراه بین‌المللی» یا IMSI-catchers به آن‌ها اتلاق می‌گردد، قادر هستند محتوای تماس‌ها و داده‌های اینترنتی مصرف‌شده را دریافت کنند.

یک مقام پیشین آمریکایی می‌گوید احتمالا این دستگاه‌ها را برای جاسوسی از ترامپ، مشاوران ارشدش و دیگر دستیاران نزدیک وی نصب کرده بودند و علی‌رغم ادعای کاخ سفید هنوز هم مشخص نیست این اقدام اسرائیلی‌ها تا چه حد ناموفق بوده است.

پالتیکو با بیان اینکه از نظر کارشناسان مختلف، ترامپ نسبت به پروتکل‌های امنیتی کاخ سفید بی‌خیال و سهل‌انگار است، نوشت: «در می ۲۰۱۸ گزارش داده بودیم که رئیس‌جمهور [ترامپ] معمولا از تلفن‌های همراهی که امن نبودند برای تماس با دوستان و معتمدانش استفاده می‌کند».

بر این اساس، مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا که در سال ۲۰۱۸ دستگاه‌های جاسوسی را در مناطق مختلفی از واشنگتن کشف کرده بودند، بعد از تحقیقات فراوان و همکاری با اف. بی. آی و دیگر سازمان‌های امنیتی قانع شدند که ماموران اسرائیلی این دستگاه‌ها را نصب کرده بودند.

سخنگو‌های دولت ترامپ، اف‌بی‌آی، وزارت امنیت داخلی و سرویس مخفی آمریکا از اظهار نظر درباره گزارش پالتیکو و افشاگری مقامات پیشین امتناع کردند.

یک مقام ارشد پیشین در دستگاه امنیتی آمریکا با انتقاد از سهل‌انگاری دولت ترامپ در قبال این مسئله مهم می‌گوید حتی بعد از اینکه پلیس فدرال و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی جمع‌بندی کردند که اسرائیلی‌ها این دستگاه‌ها را در کاخ سفید نصب کردند، اما باز هم ترامپ هیچ اقدامی برای تنبیه تل‌آویو – چه علنی و چه در خفا – انجام نداد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار