سردار مومنی مطرح کرد؛

افزایش لابراتوارهای تولید شیشه در افغانستان/ اجماع سه قوه برای اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش کشفیات «شیشه» خبر داد و گفت: این موضوع، ناشی از افزایش لابراتوارهای گسترده‌ای است که در افغانستان ایجاد شده است.
کد خبر: ۳۶۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ - 14September 2019

افزایش لابراتوارهای تولید شیشه در افغانستان/ اجماع سه قوه برای اصلاح قانون مبارزه با موادمخدربه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز (شنبه) در همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور با اشاره به بررسی‌ها و شرایط منطقه‌ای و جهانی اظهار داشت: در کنار کشوری هستیم که مرکز تولید مواد مخدر در دنیاست و در ۲۰ سال گذشته، میزان تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۵۰ درصد شده است.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان ملل، کل کشفیات تولیدات مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۰۱ حدود ۲۰۰ تن بود که در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۹ هزار تن رسید؛ بنابراین باید رویکردهایمان را متناسب با واقعیت‌های موجود اتخاذ کنیم.

مومنی با بیان اینکه در کنار درمان و کاهش آسیب چند اولویت را در نظر داریم که یکی از آن ساماندهی معتادان متجاهر در کوتاه‌مدت است، گفت: در راستای مصوبات ستاد، موضوع ساماندهی معتادان متجاهر در اولویت قرار دارد که در سال اول باید بیش از ۵۰ درصد ساماندهی شوند، در این زمینه موضوع ظرفیت مطرح است. ظرفیت‌های زیادی برای نگهداری معتادان در کشور ایجاد شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ما ظرفیت‌های خفته زیادی در کشور داریم که که اگر تعامل داشته باشیم این ظرفیت‌ها احصاء خواهند شد.

به گفته مومنی، سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه ظرفیت پنج هزار نفری در زندان فشافویه در اختیار قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری نیروی انتظامی، سپاه، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در کار مشترکی ظرفیت برای نگهداری کل معتادان متجاهر آماده شده است. همچنین بخش دیگر آن و تا پایان سال برای کل معتادان ظرفیت لازم ایجاد خواهد شد و بعد ساماندهی لازم به عمل می آید.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به موضوع پیشگیری و صیانت گفت: با توجه به شرایط موجود منطقه‌ای و بین المللی راهی نداریم جز اینکه اولویت را بر پیشگیری و صیانت قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت طرح یاریگران زندگی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: درمان بیماری اعتیاد بسیار سخت است. بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

مومنی در بخش دیگری افزود: مهمترین تقاضا، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر است. بهترین قانون باز هم در مرور زمان نیاز به روزآمدی دارد به ویژه حوزه مواد مخدر که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. هر سه قوه خوشبختانه اجماع دارند که قانون اصلاح شود و تقاضا دارم که در این زمینه تسریع شود.

وی در ادامه به ارائه گزارش اقدامات پنج ماهه امسال پرداخت و گفت: در این مدت حدود ۴۰۰ تن مواد مخدر کشف شد و تمام شاخص‌ها بهبود خوبی یافته‌اند؛ همچنین تعداد خودروهای توقیفی و سلاح‌ها افزایش یافته است. تعداد شهدا نیز نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش یافته است. همچنین کشفیات شیشه افزایش یافت که این موضوع ناشی از افزایش لابراتوارهای گسترده‌ای که در افغانستان ایجاد شده است؛ زیرا به طور ناگهانی کشور با حجم بالای ورود مواجه شد که این منجر شد میزان کشفیات افزایش و قیمت آن کاهش یابد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها