شرح ۲۴۰ سال اسارت رزمندگان صنعت نفت؛

«مسافران وطن» رونمایی شد

مدیر منابع انسانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان‌اینکه همه مسوولین ما در صنعت نفت وظیفه دارند خاطرات دفاع مقدس را ثبت و ضبط کنند، گفت: کتاب «مسافران وطن» حاصل ۲۴۰ سال اسارت رزمندگان صنعت نفت است که به نگارش درآمده است.
کد خبر: ۳۶۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ - 21September 2019

۲۴۰ سال اسارت رزمندگان صنعت نفت در «مسافران وطن» رونمایی شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی کتاب «مسافران وطن» مجموعه خاطرات آزادگان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نوشته سعید علامیان، عصر امروز با حضور «محسن مومنی‌شریف» رئیس حوزه هنری، سردار «فتح‌الله جعفری» از فرماندهان دوران دفاع مقدس، «عبدالحمید قره‌داغی» مدیر عامل انتشارات سوره مهر و جمعی از مسوولیت وزارت نفت رونمایی شد.

«قاسم عرب یارمحمدی» مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ابتدای این مراسم اظهار داشت: در جریان جنگ تحمیلی با توجه به تأثیر لوله‌های نفت و همچنین خطوط مخابرات در اقتصاد، این خطوط همیشه مورد توجه دشمن بوده است.

وی گفت: تنها در یک مرکز نفتی ما، دشمن بیش از ۳۲ بار بمب‌باران مؤثر انجام داد که منجر به شهادت ده‌ها نفر از همکاران ما در شرکت ملی نفت شد.

در ادامه این مراسم «ناصر خالقی» مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران نیز گفت: رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس هیچ‌گاه کم‌کاری نکردند.

وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دوران اسارت در زندان‌های رژیم بعثی پرداخت و گفت: آزادگان هرکدام مجموعه‌ای از خاطرات و افتخارات را در سینه دارند. شهدا و جانبازان همگی مظلوم هستند، اما اسیران مظلومیت دیگری دارند؛ چراکه آینده نامعلومی داشتند و کسی سرنوشت خودش را نمی‌دانست.

مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران تصریح کرد: اعتقاد و ایمان موجب مقاومت رزمندگان ما در اسارت بود؛ کمبود غذا و بهداشت همواره در اسارت وجود داشت، اما رزمندگان ما در اسارت همواره دغدغه جبهه و کشور را داشتند. بعد از پایان جنگ و بازگشت آزادگان، لبخند بر لبان مردم نقش بست و از بازگشت ایثارگران خوشحال شدند، ولی این اسارت مطالعه نشد. خاطراتی نوشته شد و در محافلی صحبت شد و از نقش‌آفرینی آزادگان سخن به میان آمد، اما فلسفه اسارت و مشکلات آن تحلیل نشد. درحالی که در دنیای غرب پس از جنگ‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های زیادی تهیه می‌شود؛ ولی ما برای سرمایه‌های عظیم خودمان کاری نکرده‌ایم.

خالقی تاکید کرد: لازم است اهالی دانشگاه و علم، دوران دفاع مقدس و اسارت را تحلیل کنند. تحلیل و تفسیر فلسفه اسارت اتفاق لازمی است که باید توسط مراکز پژوهشی و دانشگاهی انجام شود.

«علی‌اصغر سالمی» مدیر منابع انسانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در ادامه این مراسم گفت: اولین کتابی که از دفاع مقدس در مرکز نفتی نوشته شد در سال ۱۳۸۴ با مصاحبه از خانواده ۲۴ شهید نگاشته شد.

وی گفت: کتابی که امروز رونمایی خواهد شد، تلاشی بود که با همکاری مهندس سعید علامیان انجام شد. آقای علامیان در گذشته خاطراتی از شهید باقری نوشته بود که بسیار زیبا بود و ما به خاطر کار‌های گذشته از ایشان برای همکاری دعوت کردیم.

این مقام مسوول در وزارت نفت تأکید کرد: همه مسوولین ما در صنعت نفت وظیفه دارند خاطرات دفاع مقدس را ثبت و ضبط کنند. لازم است جوانانی که امور کشور را به دست می‌گیرند، زحمات گذشتگان ما را مطالعه کنند. این کتاب نیز به اسوه شهیدان صنعت نفت، «شهید تندگویان» تقدیم شده است. عزیزانی که خاطراتشان را در این کتاب بیان کرده‌اند، جمعا ۲۴۰ سال اسارت داشته‌اند؛ عمری که می‌توانست در راستای آبادانی کشور به کار گرفته شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها