گام دوم/ محسن بغلانی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

لزوم ارتقاء بخش ادبیات کودک و نوجوان در «گام دوم انقلاب»

مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه قدرولایت گفت: در گام جدید مؤسسه که با گام دوم انقلاب نیز همراه شده، ما برای رفع نقاط ضعف اولاً با ایجاد واحد مستقل «گل آبی» ویژه آثار کودک ونوجوان، سعی در ارتقاء جایگاه مؤسسه در ادبیات کودک و نوجوان داریم.
کد خبر: ۳۶۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ - 23September 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، شاید در نگاه اول، دادن یک تعریف از ادبیات کودک با توجه به ماهیت آن آسان به نظر برسد. ولی وقتی وارد بحث و یا پژوهش حول این پدیده می‌شویم به سرعت می‌بینیم که اصلا تعریف خود ادبیات بسیار مشکل است؛ حال اگر به ادبیات پسوندی هم اضافه کنیم و آن را به ادبیات کودک و نوجوان بدل کنیم، کار مشکل‌تر می‌شود.

ادبیات و ادبیات کودک و نوجوان کارکردهای مختلفی دارد. گاهی سرگرم کننده، گاهی تاثیرگذار در زیبایی‌شناسی روی ذهن کودک، گاهی ایجاد حس خیال‌پردازی در ذهن کودک را برعهده دارد و...

موسسه فرهنگی، هنری قدرولایت در طول نزدیک سه دهه فعالیت خود، آثار متنوع و گسترده‌ای در حوزه کودک و نوجوان منتشر نموده است. برای آگاهی بیشتر از رویکرد، آثار منتشر شده و برنامه‌های آینده مؤسسه در این حوزه، پای صحبت «محسن بغلانی» مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه قدرولایت نشسته‌ایم.

دفاع‌پرس: آقای بغلانی لطفا کمی از خودتان به ما بگوئید؟ چند وقت است در این حوزه مشغول فعالیت و نوشتن هستید؟ تاکنون چند اثر از شما منتشر شده است؟

محسن بغلانی متولد 1343 شمسی در تهران، متاهل و دارای سه فرزند هستم. در رشته تکنولوژی پرتو شناسی تشخیصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم. در سال 61 یک دوره بازیگری تئاتر را زیر نظر آقایان محرم زینال زاده و حسین قاسمی جامی گذراندم. از سال 80 به صورت رسمی فعالیت فرهنگی خود را آغاز کردم.

حدود 50 عنوان کتاب به عنوان نویسنده، تولید یک مجموعه مستند 15 قسمتی به نام فرزندان تاریکی و دو مستند محبت اهلبیت و فتوا به عنوان مستندساز برای سازمان رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام و مؤسسه مستند حقیقت، تولید 20 قسمت انیمیشن داستان قطر به عنوان تهیه کننده، انتشار 17 عنوان کتاب به عنوان ناشر و شش سال مدیر مسئولی خبرگزاری هنر «آرتنا» به صاحب امتیازی استاد «بهروز قزلباش» و سردبیری «داود یاراحمدی» و عضویت در شورای سیاستگذاری مجلات زیارت،نسیم صبح، یادگاران ماندگار و راه میانه، خلاصه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی من در این 19 سال است.

لزوم ارتقاء بخش ادبیات کودک و نوجوان در «گام دوم انقلاب»

دفاع‌پرس: موسسه فرهنگی هنری قدرولایت بر اساس چه ضرورتی به این حوزه گرایش پیدا کرد؟ رویکرد و نگاه موسسه در انتشار آثار برای مخاطبان کودک و نوجوان چیست؟

ضرورت حضور مؤسسه در حوزه کودک ونوجوان به اصل آغاز فعالیت این مؤسسه یعنی اجرای منویات مقام معظم رهبری و پاسخ به دغدغه‌های معظم له در حوزه فرهنگ مربوط می‌شود. طبیعی است هرکجا که مسئولین سازمانی و دولتی حوزه فرهنگ دارای قصور در انجام وظایف خویش باشند باید در پاسخ به ندای هل من ناصر پرچمدار انقلاب هرکس که در خود توان پاسخ‌گویی می‌بیند به‌پا خاسته، لبیک گفته و زینب وار وارد عرصه شود.

در واقع مؤسسه بیش از بیست سال است که علیرغم ناملایمات زمانه، آتش به اختیار عمل می‌کند. رویکرد مؤسسه در آثار کودک و نوجوان آشنا کردن این عزیزان با شرع مقدس اسلام، انقلاب اسلامی، تاریخ ایران و اسلام، بیان نظرات امامین انقلاب و آموزش سبک زندگی اسلامی و معرفی سیره شهدای گرانقدر نهضت اسلامی در قالب داستان‌ها، اشعار و بازی‌های کودکانه است.

دفاع‌پرس: در رابطه با آثار منتشر شده در موسسه برای مخاطبین کودک و نوجوان صحبت کنید؟ چه تعداد آثار و در چه موضوعاتی تاکنون در موسسه منتشر شده است؟

آثاری که توسط مؤسسه منتشر شده بالغ بر 150 عنوان کتاب می باشد. موضوعاتی را که در این آثار به آنها پرداخته شده است را در سؤال قبل توضیح دادم.

دفاع‌پرس: رویکرد و برنامه‌های آینده موسسه را تشریح فرمائید؟

برنامه‌های آتی مؤسسه در این حوزه کاهش تنوع موضوعی و تمرکز بیشتر برموضوعاتی است که بر اساس نیاز سنجی‌ها به دست آمده است. برای ایجاد تنوع و ارتقاء کیفی آثار، استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان در حوزه کتاب کودک و نوجوان، هم در نگارش و هم درگرافیک و تصویرگری کتاب کودک، استفاده از اعضای جدید به عنوان نویسنده، شاعر و تصویرگر را مد نظر قرار داده‌ایم.

لزوم ارتقاء بخش ادبیات کودک و نوجوان در «گام دوم انقلاب»

دفاع‌پرس: آیا در موسسه فهرستی از سوژه‌ها و ایده‌های تولیدی جهت انتشار آثار برای کودک و نوجوان دارید؟ چگونه نویسندگان و تصویرگران می‌توانند همکاری خودشان را با موسسه شروع کنند؟

قطعاً اینگونه است. ما در مؤسسه پنج محور را به عنوان محورهای اصلی تولید آثار کودک و نوجوان مد نظر قرار داده‌ایم. این محورها عبارتند از:
1-تاریخ (معاصر - اسلام و ایران)
2-فلسفه برای کودک و نوجوان
3-احکام برای کودک و نوجوان
4-آداب اجتماعی و سبک زندگی
5-مسائل روز ایران و جهان

نویسندگان این حوزه در صورتی که صاحب اثر در یک یا چند محور فوق باشند می توانند اثر خود را برای مؤسسه ارسال نمایند. پس ازبررسی کارشناسان مؤسسه می‌توانند با ما همکاری داشته باشند. در مورد تصویرگران نیز به همین روال عمل خواهیم کرد. ضمنا از سوی انجمن های ادبی و ناشران نیز می توانند با ما ارتباط بگیرند مانند مجمع ناشران انقلاب اسلامی،مجمع ناشران دفاع مقدس و انجمن قلم ایران و انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان.

دفاع‌پرس: مباحث، مسائل و مشکلات موسسه قدرولایت در مسیر انتشار آثار برای این گروه حساس و خاص را بیان فرمائید؟ چرا تاکنون ادبیات کودک و نوجوان به رشد و بالندگی خود در موسسه نرسیده است؟

مسائل و مشکلات در تمام حوزه‌های نشر وجود دارد و خاص حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیست. استفاده از اصطلاح نرسیدن به رشد و بالندگی مؤسسه در این حوزه را نیز صحیح نمی بینم. نگاهی به آثار متنوع منتشره توسط مؤسسه در حوزه ادبیات کودک ونوجوان از ابتدای آغاز تا کنون، رشد صعودی و محسوسی را نشان می‌دهد.

ایجاد واحد مستقلی در مؤسسه به عنوان «گل آبی» از انتشارات عمومی قدر ولایت و تجدید چاپ بسیاری از کتب کودک در دورهای بعدی، خود بیانگر رشد و بالندگی مؤسسه در این حوزه است. اما با کند بودن این روند موافقم. علل آن را در چند چیز می دانم. اولاً تنوع زیاد در انتخاب موضوعات.

در گذشته ما تعداد زیادی موضوع را برای تولید آثار انتخاب می‌کردیم. همین موضع باعث شد میز آثار ما گسترش پیدا کند و آثار کیفیت لازم را پیدا نکنند. از سوی دیگر توجه و پرداختن بیشتر به حوزه بزرگسال، بر تولید آثار کودک سایه انداخته و بیشتر توجه وسرمایه را به خود اختصاص می داد. عدم ارتباط قوی با متخصصان و کارشناسان صاحب نظر در زمینه ادبیات و گرافیک آثار کودک و نوجوان یکی دیگر از نقاط ضعف مؤسسه بود.

دفاع‌پرس: تدابیر و برنامه‌های موسسه برای ارتقاء سطح کمی و کیفی آثار چیست؟

در گام جدید مؤسسه که با گام دوم انقلاب نیز همراه شده است ما برای رفع نقاط ضعف اولاً با ایجاد واحد مستقل «گل آبی» ویژه آثار کودک ونوجوان، ثانیاً با کاهش موضوع و تمرکز برمحورهای تعیین شده و ثالثاً بهره گیری از نظرات متخصصین فن، سعی در ارتقاء جایگاه مؤسسه در ادبیات کودک و نوجوان داریم. همچنین سعی داریم تا با افزودن نویسندگان و تصویرگران موجبات تنوع قلم و فرم و تصویر را فراهم آوریم.

دفاع‌پرس: ارزیابی شما و مسئولین موسسه از آثار منتشر شده چیست؟ چقدر مطالعه این آثار را برای نسل جدید ضروری می‌بینید؟ مهم‌ترین پیام‌های آثار منتشره موسسه در این حوزه چیست؟

اینکه از کسی بخواهیم خود را نقد کرده و نسبت به عملکرد خویش و آثارش که در حکم فرزندان او هستند نظر بدهد کمی سخت است. ولی اگر بخواهیم منصفانه به قضاوت بنشینیم باید بگویم، شاید آثار مؤسسه به اصطلاح آثار جشنواره‌ای نیستند و اصلاً ما هیچ سعی و تلاش و کوششی برای حضور در آنها نداشته ایم -که نقدهای فراوانی به این جشنواره ها وجود دارد- ولی آثار ما به دلیل اینکه همه آثار تألیفی است و نه ترجمه و به دلیل آنکه بر اساس فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی کشور به نگارش در آمده است، اگر نگوییم بی نظیرند قطعا آثار خوبی هستند و این از موضوعاتی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه به آن معترفند.

مطالعه این آثار را برای نسل جدید با توجه به گسترش فرهنگ منحط غربی در سال‌های اخیر اولاً به دلیل عدم توجه مسئولین بر فضای مجازی، ثانیاً به دلیل وجود فرهنگ غربگرا در میان مسئولین فرهنگی ثالثاً به دلیل تهاجم بی‌سابقه و شبیخون قدرتمند فرهنگی، بسیار ضروری میدانم. مهمترین پیام آثار مؤسسه در این حوزه گسترش فرهنگ جهاد و شهادت، آشنایی با سیره شهیدان، آشنایی با سیره امام خمینی«ره»، آشنایی با سیره بزرگان دین و آموزش احکام و بیان تاریخ اسلام و ایران برای نسل جدید انقلاب است.

دفاع‌پرس: در پایان در رابطه با آثار خودتان در موسسه بفرمایید؟

بیش از سی عنوان کتاب در مؤسسه داشته ام. از این تعداد می توانم به این آثار اشاره کنم:
در حوزه کتب نوجوان: مجموعه قصه های شنیدنی از بچه های خوب در 10 جلد با موضوع سیره شهیدان در دوران نوجوانی، مجموعه شهیدان زنده اند در هفت جلد که معرفی تعدادی از شهیدان دوران دفاع مقدس به نوجوانان است. مجموعه قصه‌های شنیدنی از دختران خوب که در چهار جلد شامل 20 داستان از دختران و بانوان شهیده در انقلاب اسلامی و محور مقاومت به نگارش درآمده است.

کتاب های چراغ هدایت با موضوع اهل‌بیت، گلهای محمدی و علمدار با موضوع دفاع مقدس برای نوجوانان تدوین شده است. در حوزه کتاب کودک نیز: مجموعه خانواده دانی که تاکنون دو جلد آن منتشر شده است با موضوع سبک زندگی، کتاب فرزند خورشید با موضوع کربلا، رویای علی کوچولو با موضوع دفاع مقدس، دوستی با دشمن با موضوع دشمن شناسی، فرشته‌های باران با موضوع شکر نعمت های الهی که تا کنون به نگارش درآمده و منتشر شده اند.

در حال حاضر سه مجموعه را در دست تألیف دارم. مجموعه «قهرمان من» با موضوع دفاع مقدس، «کاروانیان» با موضوع کربلا، مجموعه «در سایه سار سرو» که ممکن است تغییر نام داشته باشد با موضوع کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال در سیره شهدا همه در حوزه کتاب نوجوان هستند. همچنین مدتها قبل یک رمان کودک و نوجوان نوشته ام که در حال تکمیل و بازنویسی آن هستم. در بحث تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ نیز دو کتاب مأموریت ویژه و ریجاب را برای مرکز اسناد دفاع مقدس در دست تألیف دارم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها