بخش اول/ رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دشمنی با انقلاب اسلامی، ریشه وقوع جنگ تحمیلی/ تهاجم عراق علیه ایران یک جنگ استعماری بود

سردار «غلامرضا علاماتی» گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و برهم خوردن معادلات قدرت‌های جهانی که به خروج ایران از سلطه «غرب» منجر شد، دسیسه‌های قدرت‌ها نسبت به ما افزایش یافت و در یک دوره تقریبا ۲۰ ماهه، با همکاری عناصر داخلی خود، هر آن‌چه توانستند علیه انقلاب توطئه کردند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را ساقط کنند، لذا پس از شکست‌های پیاپی، جنگ را بر ما تحمیل کردند.
کد خبر: ۳۶۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶ - 30September 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، صحنه دفاع مقدس به‌عبارتی، تمثیل کوچکی از صحنه عاشوراست؛ صحنه‌ای که انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از همه بشارت‌ها، ایثارها، گذشت‌ها و فداکاری‌های آن الگو گرفته است.

در دوران هشت سال دفاع مقدس، چند میلیون رزمنده، حدود ۲۳۰ هزار شهید به تأسی از شهدای کربلا و بیش از ۵۰۰ هزار جانباز به تأسی از جانباز کربلا، در مسیر حادثه عاشورا حرکت کردند تا ایستادگی در مقابل ظلم و ستم که مرام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود را به منصه ظهور رسانده و در مقابل دنیای استکبار که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) «دست آمریکا از آستین صدام درآمده است» ایستادگی کرده و پیروز شوند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و برهم خوردن معادلات قدرت‌های جهانی که به خروج ایران از سلطه «غرب» منجر شد، دسیسه‌های قدرت‌ها علیه ایران افزایش یافت و از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ تا زمان شروع جنگ تحمیلی یعنی ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، در یک دوره تقریبا ۲۰ ماهه، با همکاری عناصر داخلی خود، هر آن‌چه توانستند علیه انقلاب اسلامی توطئه کردند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را ساقط کنند؛ اما علی‌رغم این موضوع، ملت ایران توانستند انقلاب خود را مستحکم کنند؛ لذا پس از شکست‌های پیاپی، جنگ را بر ما تحمیل کردند.

امروز ۳۹ سال از آغاز تجاوز همه‌جانبه رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی می‌گذرد و خطر فراموشی و تحریف، رشادت‌ها و حماسه‌های مردم این مرز و بوم در دوران دفاع مقدس را روزبه‌روز بیش از پیش مورد تهدید قرار می‌دهد؛ به‌خصوص این‌که تفکر نسل‌های جدید تحت تأثیر تکنولوژی‌های رسانه‌ای روز اعم از تصویری و فضای مجازی که ساختار آن در اختیار کشور‌های غربی قرار دارد، هستند.

در همین راستا به مناسبت هفته دفاع مقدس، خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در گفت‌وگو با سردار سرتیپ «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، به بررسی دلایل تحمیل جنگی نابرابر هشت ساله که با پشتیبانی کشور‌های غربی توسط رژیم بعثی عراق علیه ملت ایران صورت گرفت، پرداخته است تا گوشه‌ای از واقعیات جنگ برای نسل‌های جدید تشریح شود.

سردار «علاماتی» دارای مدرک دکترای مدیریت راهبردی است که سابقه فرماندهی یگان‌های مختلف در دوران دفاع مقدس را دارد و تاکنون 15 عنوان کتاب با موضوعات مختلف از جمله «جنگ ایران و عراق»، «بن‌بست در استراتژی توقف در تهاجم»، «الگوهای ساماندهی اسناد دفاع مقدس»، «طرح‌ریزی عملیاتی دفاع در جنگ ناهمتراز» و... را تألیف و به چاپ رسانده است.

در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: ریشه وقوع جنگ تحمیلی را شما در کجا می‌دانید؟

ریشه وقوع جنگ تحمیلی در انقلاب اسلامی است؛ چراکه انقلاب اسلامی تمام معادلات جهانی و منطقه‌ای را بر هم زد و یک شکل نوینی در جهان ایجاد کرد که باعث شد تا اجزای قدرت در جهان که آن موقع به شرق و غرب تقسیم‌بندی می‌شد، برهم بخورد و تمام پیمان‌هایی که قبل از پیروزی انقلاب میان شرق و غرب بسته شده بود، دستخوش تغییر و تحول شود و در حقیقت باعث شد تا یک کشور که تحت سلطه غرب بود، ندای «نه شرقی، نه غربی» سر دهد.

با پیدایش انقلاب اسلامی و برهم خوردن معادلات قدرت‌های جهانی و خروج ایران از سلطه «غرب»، دسیسه‌های قدرت‌ها نسبت به ما افزایش یافت و از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ تا زمان شروع جنگ تحمیلی یعنی ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، در یک دوره تقریبا ۲۰ ماهه، با همکاری عناصر داخلی خود، هر آن‌چه توانستند علیه انقلاب اسلامی توطئه کردند و در این راه غائله‌های مختلفی نظیر «ترکمن‌صحرا»، «کردستان»، «خلق عرب»، «مجاهدین خلق» را راه انداخته و کودتا‌های مختلف، حمله نظامی مستقیم و... را انجام دادند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را ساقط کنند؛ اما علی‌رغم این موضوع، ما توانستیم انقلاب اسلامی خود را مستحکم کنیم؛ لذا پس از شکست‌های پیاپی، جنگ را بر ما تحمیل کردند و در واقع هدف اولیه عراق و حامیانش از جنگ تحمیلی، این بود که نظام جمهوری اسلامی ایران که با منافع آن‌ها در تضاد است را از سر راه بردارند.

انقلاب اسلامی، ریشه وقوع جنگ تحمیلی/ تهاجم عراق علیه ایران یک جنگ استعماری بود

دفاع‌پرس: قدرت‌های جهانی چگونه زمینه‌ساز شروع جنگ تحمیلی شدند؟

برای تحمیل جنگ، شرق و غرب با همدیگر متحد شده و «صدام» را به‌عنوان حکومتی که استعداد جنگ با ایران را دارد تجهیز کرده و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را هم با وی همراه کردند که جنگ را علیه ما آغاز کند و بتوانند نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند؛ رژیم بعث در این جنگ به تنهایی مقابل ما قرار نداشت، بلکه ۳۶ کشور آن را حمایت می‌کردند و «صدام» از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان‌های بین‌المللی برای تهاجم به ایران برخوردار بود؛ بنابراین تهاجم رژیم بعث علیه ایران یک جنگ استعماری بود.

از سویی دیگر، تجهیزات مدرن نظامی دنیا در اختیار «صدام» قرار گرفت تا جایی که یک‌بار ارتش وی نوسازی شد؛ شوروی بر اساس پیمان ۱۵ ساله حدود ۱.۲ میلیارد دلار تجهیزات به عراق فروخت، آمریکایی‌ها نیز در حدود همین رقم به عراق تجهیزات دادند و کویت نیز حدود ۶۰ میلیارد دلار به عراق کمک کرد و کشور‌های منطقه‌ای هم همین‌طور عمل کردند.

همچنین، «صدام» به خیال این‌که دسیسه‌های مختلفی در نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و هرکدام از احزاب، مشکلات و گرفتاری‌های متعددی را برای آن ایجاد کرده‌اند و این نظام ضعیف شده است، خیال کرد که با حمایت قدرت‌ها می‌تواند آن را براندازی و سرنگون کند.

دفاع‌پرس: ایران و عراق در طول تاریخ با همدیگر اختلافاتی داشته‌اند، آیا این اختلافات نقشی در زمینه‌سازی جنگ تحمیلی داشت؟

«عراق» سال ۱۹۲۰ و بعد از انحلال عثمانی تشکیل شد که از زمان عثمانی‌ها، تقابل در مرز‌های غربی ما وجود داشت و ۱۴ قرارداد نیز در این راستا میان ایران و امپراطوری عثمانی منعقد شده بود؛ اولین قرارداد مربوط می‌شود به سال ۹۳۴ هجری شمسی و آخرین آن قرارداد «الجزایر» است که در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی منعقد شده است.

صدام چند روز قبل از تهاجم به ایران، قرارداد «الجزایر» را فسخ و اعلام کرد زمانی که ما این قرار داد را امضا کردیم در موضع ضعف قرار داشتیم اما امروز قدرت داریم که حق خود را پس بگیریم.

از سویی دیگر، در واقع حامیان صدام به وی لقب «رهبر جهان عرب» را داده بودند و او را «سردار قادسیه» نامیدند و وی را با این بهانه که ایران پس از تحولات انقلاب اسلامی ضعیف شده است، جلو انداختند.

انقلاب اسلامی، ریشه وقوع جنگ تحمیلی/ تهاجم عراق علیه ایران یک جنگ استعماری بود

دفاع‌پرس: چرا ایران این‌قدر برای قدرت‌های جهانی و صدام ارزش داشت؟

ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی در چهارراه جهانی قرار دارد. همچنین از لحاظ انرژی نیز «منبع انرژی» بوده و بین دو منبع انرژی خلیج فارس و دریای خزر قرار گرفته است. از سویی دیگر ۶۵ درصد منابع فسیلی جهان در خلیج فارس و تنگه هرمز است که یکی از ۱۶ نقطه حساس و استراتژیک جهان به شمار می‌رود و ایران در طول همین خلیج فارس و دریای عمان، بالغ‌بر دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل دارد؛ اما عراق به‌طور کلی، راه دریایی‌اش از طریق «اروندرود» و «خور عبدالله» است؛ بنابراین تنگنای ژئوپلتیکی، صدام را به‌گونه‌ای اغوا کرد که فکر می‌کرد، می‌تواند بعد از سقوط رژیم پهلوی، با اشغال ایران مشکل تنگنا‌های ژئوپلتیکی خود را حل کند و علاوه بر این موضوعات، منابع نفتی ما در استان‌های هم‌مرز با عراق خصوصا در استان خوزستان نیز موجب اغوای «صدام» شد.

این خواب خوش صدام درحالی بود که شرایط ایران نسبت به ۲۰۰ سال قبل و دوره قاجار و پهلوی کاملا متفاوت شده بود؛ مثلا در ابتدای دوره قاجار وسعت کشور ما دو میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع بود؛ اما در آخر دوره پهلوی، این وسعت حدود یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع شد که این نشان می‌دهد ما در این ۲۰۰ سال گذشته، نزدیک به یک میلیون کیلومتر مربع از سرزمین‌های خود را در جنگ‌ها و معاهده‌های مختلف از دست داده‌ایم و هر موقع بیگانگان اراده کردند، یک تکته از سرزمین ما را جدا ساختند؛ از سویی نیز حاکمان ما نیز، حاکمان لایقی نبودند که بتوانند از کشور خود دفاع کنند؛ اما وقتی امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران را پایه‌گذاری کرد، شرایط به‌طور کلی تغییر کرده و در طول دوران دفاع مقدس از یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور، کسی حتی یک وجب از آن را نمی‌تواند اشغال کند؛ به دلیل این‌که حاکمیت کشور، حاکمیت دینی و تحت زعامت ولایت فقیه بود.

ادامه دارد...

113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار