«منوچهر اکبرلو» در نشست آینده‌پژوهی تئاتر دفاع مقدس:

نگاه اقتصادی به تئاتر دفاع مقدس سبب ارتقای آن خواهد شد

منتقد و پژوهش‌گر تئاتر گفت: داشتن نگاه تجاری به تئاتر دفاع مقدس و تئاتر کودک سبب رشد و ارتقای آن خواهد شد و می‌تواند هنرمندان بسیاری را وارد این حیطه کند.
کد خبر: ۳۶۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ - 30September 2019

نگاه اقتصادی به تئاتر دفاع مقدس سبب ارتقای آن خواهد شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست تخصصی آینده‌پژوهی تئاتر دفاع مقدس صبح امروز (دوشنبه) با حضور «کریم اکبری‌مبارکه» بازیگر و کارگردان، «منوچهر اکبرلو» منتقد و نویسنده تئاتر و «ایرج افشاری اصل» نمایشنامه‌نویس در سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس برگزار شد.

منوچهر اکبرلو در این نشست در خصوص اهمیت تئاتر کودک و دفاع مقدس اظهار داشت: برای کودکان قبل از هر چیز باید ابزار تعلیمی باشد؛ چرا که آنها به دلیل اقتضای سنی حق انتخاب ندارند. در هر حال هدف نهایی آموزش کودکان برای آینده است. همه کالاهای فرهنگی یک ابزار تربیتی است. نکته دیگر اینکه وجه سرگرمی در تئاتر مقوله مهمی است؛ زیرا انسانی که در مواجهه با آثار هنری به شادی برسد، بهتر مفاهیم مورد نظر را درک می‌کند. ما برای بزرگ‌سال شرط سنی تعیین نمی‌کنیم؛ اما برای کودکان تعیین گروه سنی مهم است تا با توجه به آن متن نوشته شود.

وی با اشاره به کارکرد تولید محتوا برای کودکان گفت: باید ببینیم که تئاتر مقاومت چه کارکردی برای کودکان می‌تواند داشته باشد. ایجاد اعتماد به نفس، تقویت روحیه امید، درک چرایی وقوع رویدادها، ارائه الگوهای مناسب، بروز احساسات، اطمینان به توانایی خود، ارضای حس سازندگی، شناخت ضعف و قدرت‌ها، شناخت تقابل خیر و شر از ویژگی‌های مهمی است که تئاتر دفاع مقدس باید داشته باشد و آنها را در کودکان نهادینه کند.

این پژوهش‌گر تئاتر در ادامه افزود: در بحث مضامینی که به دفاع مقدس ارتباط داشتند باید دقت شود. سلحشوری و اتحاد دو مفهوم مهمی بود که در طول دفاع مقدس در مردم نهادینه شد و در بحث تئاتر نیز از مضامین قابل توجه است. بعد از جنگ این مضامین کمی تغییر می‌کند و شکل عمیق‌تری به خود می‌گیرد. البته بسیاری از این مضامین برای کودک و نوجوان قابل طرح نیست. برای کودکی چگونه می‌توان از مفهوم ایثار سخن گفت تا او به‌خوبی با این مفاهیم آشنا شود.

منتقد و نویسنده هنرهای نمایشی درباره فقر محتوا در تئاتر کودک بیان داشت: در غرب مفهوم نبود پدر که به‌واسطه جنگ کشته شده به‌خوبی در رمان‌ها انعکاس داده شده است؛ اما در ادبیات نمایشی ما این مساله که کودکی پدرش شهید شده و چگونه باید با این مساله کنار بیاید، حتی اشاره هم نشده است. البته در ادبیات داستانی مواردی وجود دارد اما در تئاتر این مورد را نداریم که باید در این حوزه نیز ورود کنیم. ما مفاهیم ذهنی را باید عینی کنیم تا آن مساله برای کودک ملموس شود. ما نتوانستیم این موارد را به‌صورت نظری تدوین کنیم و در اختیار هنرمندان قرار دهیم. این جوانان جنگ تحمیلی را درک نکرده‌اند و یا صرفا شعاری می‌نویسند یا ضد جنگ.

وی در ادامه توضیح داد: این که در اغلب جشنواره‌ها بخش تئاتر کودک ایجاد شده، که فی‌نفسه اقدام مثبتی است در حالی که برخی مدیران با اختصاص بخشی به‌عنوان تئاتر کودک رویکرد مثبتی نداشتند. از طرفی اختصاص یک سالن به تئاتر دفاع مقدس اقدام مثبتی است که به هر حال یک مکان را دارای هویت می‌کند. در تئاتر باید به این نکته توجه شود که هنرمند باید اثری را خلق کند که دیده شود.

اکبرلو در ادامه گفت: البته در برخی موارد اتفاقی افتاده و روند رو به رشدی را طی کرده‌ایم. باید گفت که در مسائل فرهنگی باید حوصله به خرج دهیم و آثار موفق را رصد کنیم و در گفت‌وگوها با منتقدان و صاحب‌نظران این روند را کنترل کنیم. نگاه مناسبتی به مساله دفاع مقدس سبب می‌شود که هنرمندان خود را از این فضا بیرون بکشند تا بتوانند کارهای بیشتری را روی صحنه ببرند. نکته دیگر این است در بحث سفارشی‌سازی باید به این نکته توجه شود که سازمان‌ها فقط به هدف خود برسند نه اینکه فقط برای بیلان کاری اثری تولید کنند.

مدرس و تحلیل‌گر حوزه تئاتر در بحث آینده‌پژوهی تئاتر کودک گفت: من به آینده تئاتر کودک در حوزه دفاع مقدس خوش‌بین هستم. بخشی از جوانان ما که ذات تئاتر برای‌شان جدی است و بعد از جنگ تحمیلی متولد شده‌اند به این عرصه وارد شده‌اند و با همه مشقت‌ها کار خود روی صحنه می‌برند. این ظرفیت‌ها باید حفظ شود. استفاده از فرهنگ‌سراها و سرای محله‌ها ظرفیت مناسبی است تا تئاتر کودک با مضامین مقاومت روی صحنه برود. از طرفی باید با نگاه اقتصادی به مساله نگاه کرد تا سبب رشد و ارتقای این گونه تئاتری شود. باید سعی شود نگاه تجاری به تئاتر کودک شود که متاسفانه نگاه غلط برخی مدیران فرهنگی سبب شده تا تئاتر کودک به جایگاهی که انتظار داریم، محقق نشود. نباید منتظر شد تا یک نهاد مشخص به هنرمند پول بدهد بلکه این هنرمند است که باید بازاری برای دیده شدن اثر خود ایجاد کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار