اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» که توسط نیروی هوافضای سپاه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا شده است، به بازدیدکنندگان ثابت می‌کند که «ما می‌توانیم»؛ همان‌گونه که در حوزه‌های دیگری نظیر لیزر، هسته‌ای، موشکی، سلول‌های بنیادی، فناوری نانو و... نیز «ما توانستیم».
کد خبر: ۳۶۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳ - 06October 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: بزرگراه «شهید مدرس» تهران را که به سمت شمال می‌رویم، پرچم بزرگ سه‌رنگ ایران را می‌بینیم که بر فراز شهر خودنمایی می‌کند و صحنه غرورآمیزی را برای آسمان شهر مقابل دیدگان شهروندان خلق می‌کند؛ همچنین در کنار آن پل بزرگی قرار دارد که با معماری خاص خود، به محلی برای تفریح مردم و یکی از نماد‌های شهر تهران تبدیل شده است.

بوستان «طالقانی»، بوستان «آب و آتش» و پل «طبیعت»، هر روز میزبان مردمی هستند که لحظاتی را در آرامش و امنیت و به دور از هیاهوی شهر، در کنار خانواده یا دوستان خود، زیر آسمانی امن سپری می‌کنند که برای امنیت آن، سربازان و امنیت‌آفرینان گمنامی، شبانه‌روز به صورت دقیق آن را رصد کرده و به دفع تهدید‌ها از آن می‌پردازند.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

این روز‌ها کمی آن طرف‌تر، یعنی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که روایت‌گر سرگذشت پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی ایران و حماسه‌های مردان و زنان این مرز و بوم است، نمایشگاهی برپا و در آن حاصل تلاش‌های امنیت‌آفرینان آسمان ایران به نمایش گذاشته شده است؛ از سامانه پیشرفته ایرانی به‌نام «سوم خرداد» گرفته تا لاشه پهپاد ۲۱۱ میلیون دلاری آمریکایی (MQ - 4C) که توسط همین سامانه بومی ساقط شد، پهپاد پیشرفته RQ-170 که توسط متخصصان ایرانی به زمین نشانده شد و دیگر کرکس‌های ریز و درشتی که توسط امنیت‌آفرینان این مرز و بوم شکار شده است.

وقتی سخن از تکنولوژی‌های پیشرفته ساخت ایران به میان می‌آید، شاید در ذهن برخی از اقشار جامعه محصولاتی نظیر خودرو‌های غیر استاندارد و... تداعی شود؛ محصولات بی‌کیفیتی که حاصل تفکر «ما نمی‌توانیم» است؛ تفکری که معتقد است «ما به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی، در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم» و باید برای حل مشکلات مردم، نگاه برون‌گرا داشته باشیم؛ اما نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» که توسط نیروی هوافضای سپاه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا شده است، تمام این تفکرات را زیر سوال برده و به بازدیدکنندگان ثابت می‌کند که «ما می‌توانیم»؛ همان‌گونه که در حوزه‌های دیگری نظیر لیزر، هسته‌ای، موشکی، سلول‌های بنیادی، فناوری نانو و... نیز «ما توانستیم».

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» به مردم ثابت می‌کند؛ اگرچه درک برخی مسئولان از توانایی‌های جوانان ما، در حد پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی است؛ اما همین جوانان با ساخت سامانه‌های پدافندی بومی نظیر «سوم خرداد» و «باور ۳۷۳»، چنان آشی برای دشمن پخته‌اند که در صورت ناامن‌کردن آسمان کشور ما، مزه آن را خواهند چشید و هیچ‌گاه آن را فراموش نخواهد کرد؛ همان‌طور که چند ماه قبل مقدار بسیار کمی از این آش را مزه کرده و پیشرفته‌ترین پهپادشان با نام «گلوبال هاوک» به تکه آهن‌قراضه‌هایی تبدیل شد که صیادان بوشهری مانند ماهی، آن را از آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس صید کردند.

نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» روایت‌گر اقتدار امنیت‌آفرینانی است که اجازه نمی‌دهند تا سایه نحس کرکس‌های دشمن بر روی سر ملت ایران بیفتد؛ بنابراین یا آن‌ها را شکار کرده و یا سالم به زمین می‌نشانند، تا عظمت دانش و توانایی‌های ملت ایران را به رخ دشمنان بکشند.

در ابتدای نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»، سامانه پدافندی «سوم خرداد» به نمایش گذاشته شده است؛ همان شمشیر برّانی که پهپاد پیشرفته آمریکا به‌نام «گلوبال هاوک» را قطعه‌قطعه کرد.

سامانه پدافندی «سوم خرداد»

این سامانه کاملا بومی که به دست جوانان غیور این مرز و بوم در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ساخته شده است، دقیقاً در مرز تکنولوژی دنیا قرار دارد و دارای بخش‌های، ژنراتور، اتاق فرمان، لانچر موشک، رادار و راننده است و با توجه به اینکه یکی از اصول پدافند هوایی «تحرک‌پذیری» یا «Fire And Forget» یعنی آتش و ترک‌کردن محل استقرار است، تجمیع این امکانات به صورت واحد در یک خودرو، این امکان را تسهیل و تسریع کرده است.

قاتل «گلوبال هاوک» و لاشه‌های کرکس‌ها

«سوم خرداد» ابتدا با برد موشکی ۹۰ کیلومتر رونمایی شد؛ اما در گذر زمان، موشک نصب شده بر روی آن ارتقاء پیدا کرد و برد آن به ۱۲۰ کیلومتر و تا ارتفاع ۷۵ کیلومتر رسید؛ لذا آمریکایی که فکر می‌کردند که برد موشک‌های ما به پهپادهای‌شان نمی‌رسد، در محاسبات خود دچار اشتباه شدند و وقتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) به آن‌ها اخطار داد که پهپاد خود را از حریم هوایی ایران خارج کنند، ارتفاع پروازی آن را افزایش دادند؛ اما غافل از این‌ بودند که موشک‌های سامانه «سوم خرداد» ارتقاء پیدا کرده و برد آن‌ها افزایش یافته است و با شلیک اولین موشک از این سامانه، کرکس ۲۱۱ میلیون دلاری آمریکایی که برابر با قیمت ۷۰ هزار خودروی «پراید» است در آسمان ایران متلاشی شد.

رادار سامانه «سوم خرداد» با ابعاد یک متر در دو متر از نوع «آرایه فازی»، به اندازه یک‌هزار و ۷۰۰ آنتن بشقابی قدیمی قدرت و قابلیت دارد و همین رادار تولید داخل بود که پهپاد رادارگریز و فوق پیشرفته آمریکایی را که به آخرین تکنولوژی روز دنیا مجهز است، به‌راحتی شناسایی کرد و با اولین شلیک موشک، این پهپاد جاسوسی در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری منهدم شد. این در حالی است که آمریکایی‌ها مدعی بودند هیچ راداری نمی‌تواند پهپادشان را شناسایی کند.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

موشک مستقر بر روی سامانه پدافندی «سوم خرداد»

رادار سامانه «سوم خرداد» همچنین می‌تواند همزمان تا ۱۸۰ کیلومتر و در ۱۰۰ درجه، چهار هدف را شناسایی و رهگیری کند و برای هر هدف، دو موشک را به صورت همزمان شلیک کرده و تا لحظه اصابت، آن را هدایت و کنترل کند و با توجه به این‌که روی هر سامانه سه موشک مستقر است، در این صورت به سامانه‌های دیگر اطلاع داده شده و بقیه هدف‌ها را سامانه‌های دیگر که با محاسبات دقیق در کنار هم چیده شده‌اند، منهدم کنند؛ بنابراین اگر حمله گسترده‌ای نیز به آسمان کشور صورت بگیرد، با چیدمانی که به‌صورت حساب‌شده و گسترده انجام شده است، همه هدف‌ها منهدم خواهند شد؛ در واقع با چیدمان منطقی که وجود دارد، از تنوع و تعدد سلاح به بهترین شکل بهره گرفته شده است.

لاشه‌های کرکس‌ها

نمایش سامانه «سوم خرداد» تنها بخشی از نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» است و موضوعی که در نمایشگاه بیشتر قابل مشاهده است، همان‌گونه که از نام نمایشگاه نیز مشخص است، لاشه‌های پهپادهای منهدم شده توسط نیروی هوافضای سپاه است.

پهپادهایی که در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» به نمایش گذاشته شده‌اند، عبارتند از:

۱ - «گلوبال هاوک» (MQ - 4C)

اولین لاشه کرکس در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»، لاشه همان پهپاد ۲۱۱ میلیون دلاری است که با نام گلوبال هاوک (MQ - 4C) شناخته می‌شود. این پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی که ۳۰ خرداد سال جاری توسط سامانه «سوم خرداد» منهدم شد، از پیشرفته‌ترین پهپاد‌های آمریکاست که برای جمع‌آوری اطلاعات، می‌تواند در ارتفاع‌های بالا، تا ۶۰ هزار پا (معادل بیش از ۱۸.۲ کیلومتر) یعنی تقریباً دو برابر هواپیما‌های مسافربری، با برد عملیاتی بیش از ۲۲ هزار کیلومتر پرواز کند.

این پهپاد آمریکایی که با هدف تصویربرداری از مناطق وسیع، به دوربین‌ها و سنسور‌های پیشرفته مجهز شده و قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر را در یک روز اسکن کند.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۲ - «RQ - 170»

پهپاد RQ - 170، یکی دیگر از پهپاد‌های نمایش داده شده در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» است که ۱۳ آذر سال ۱۳۹۰ در مرز‌های شمال شرقی کشور، در حالی که مشغول انجام ماموریت شناسایی بود، به دام رزمندگان پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه افتاد و به صورت سالم در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

از خصوصیات این پهپاد آمریکایی می‌توان به موتور این پهپاد اشاره کرد که اختلاف دما با محیط ایجاد نمی‌کند و به همین خاطر با حسگر حرارتی قابل ردگیری نیست. همچنین صدای موتور آن از مسافتی خاص به بعد، قابل شنیدن نیست و ابرِ سفید نیز به جا نمی‌گذارد. همچنین رنگ پهپاد نیز به‌گونه‌ای است که از فاصله‌ای خاص به بعد قابل رؤیت نیست؛ اما با این حال این کرکس آمریکایی نیز در چنگال رزمندگان نیروی هوافضا سپاه قرار گرفت و بعد از رمزگشایی اطلاعات آن و مهندسی معکوس، نمونه ایرانی آن ساخته شد.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۳ - «MQ - 1B»

پهپاد MQ - 1B را نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت سالم غنمیت گرفته، اما جزئیاتی از آن را منتشر نکرده است. این پهپاد عضو خانواده پهپاد‌های پردیتور (Predator) است و متخصصان ایرانی نیز توانسته‌اند با استفاده از دانش کسب شده از این پهپاد، جمهوری اسلامی ایران را صاحب یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های رزمی خود یعنی «شاهد ۱۲۹» کنند.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۴ - «RQ -7A»

پهپاد «RQ -۷A» ساخت کشور آمریکاست که با اهداف مراقبتی مسطح، رله مخابراتی و جنگ الکترونیکی به کار می‌رود. این پهپاد که جزو پهپاد‌های شکار شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، تا ۱۵ هزار پا ارتفاع پرواز و تا ۸۸۰ کیلومتر به مدت ۵.۵ مداومت پروازی دارد.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۵ - «Desert Hawek 183»

پهپاد «Desert Hawek ۱۸۳» با کاربرد مراقبتی، ساخت کشور آمریکاست؛ این پهپاد کوچک دست‌پرتاب که ۱۵۰ متر از سطح زمین و هفت هزار و ۵۰۰ پا از سطح دریا ارتفاع پرواز و یک تا ۱.۵ ساعت مداومت پرواز و ۹۰ تا ۱۳۵ کیلومتر برد پروازی دارد، توسط رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار شده است.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۶ - «RQ -11A Raven»

پهپاد «RQ -11A Raven» نیز با کاربرد مراقبتی، ساخت کشور آمریکاست؛ این پهپاد کوچک که برای برخاستن توسط دست، پرتاب می‌شود، ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر از سطح زمین و ۷۵۰۰ پا از سطح دریا ارتفاع پرواز، ۱.۵ ساعت مداومت پرواز و ۱۰۰ کیلومتر برد پروازی دارد و توسط رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار شده است.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۷ - «Aero SO nd»

«Aero SO nd» نیز یکی دیگر از کرکس‌های شکار شده توسط پاسداران انقلاب اسلامی است که در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» به نمایش گذاشته شده است. این پهپاد که از نوع چندمنظوره (مراقبتی، رله مخابراتی و جنگ الکترونیک) است، با سقف عملیاتی ۱۵ هزار پا، مداومت پروازی ۱۴ ساعت و برد پروازی هزار و ۴۰۰ کیلومتر، عملیاتی شده است.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۸ - «ScanEagle»

پهپاد «ScanEagle» توسط آمریکا به منظور انجام رله مخابراتی و جنگ الکترونیک ساخته شده است. ارتفاع پروازی این پهپاد ۱۶ هزار پا، مداومت پروازی آن ۱۵ ساعت و برد پروازی آن یک‌هزار و ۳۵۰ کیلومتر است که توسط دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار و در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها» به نمایش گذاشته شده است.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۹ - «Phonix»

پهپاد «Phonix» را کشور انگلیس با مأموریت مراقبتی ساخته است که با ارتفاع پرواز هشت هزار پا، مداومت پروازی ۴.۵ ساعت و برد پروازی ۶۰۰ کیلومتر به کار می‌رود.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

۱۰ - «Hermes 200»

پهپاد «Hermes 200» متعلق به رژیم صهیونیستی است که سال ۹۳ توسط رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار شد. این پهپاد با ارتفاع پروازی ۱۵ هزار پا، مداومت پروازی ۱۲ ساعت و برد پروازی یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر جهت انجام مأموریت‌های شناسایی پنهان‌کار تاکتیکی به‌کار می‌رود.

اثبات «ما توانستیم» در نمایشگاه «شکار کرکس‌ها»/ شکارچی «گلوبال هاوک» را بشناسید + تصاویر

سپاه یکی از پرافتخارترین مجموعه‌های کشور است

با توجه به آنچه درباره توان پدافندی کشور بیان شد و با نگاهی گذار به کارنامه سراسر افتخار سپاه پاسداران، این نهاد یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های انقلاب است که با تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون مأموریت‌های خود را در تأمین امنیت کشور به بهترین شکل انجام داده و راه خود را با موفقیت طی کرده است.

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ۱۰ مهرماه سال جاری در دیدار با اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه، فرمودند: «یک معیار سنجش وضعیت برای هر سازمانی، برای هر مجموعه‌ای، این است که ما موفقیت‌های آن مجموعه را با ناکامی‌های آن مجموعه بسنجیم، مقایسه کنیم، ببینیم در مواجهه با مأ‌موریت‌هایی که داشته است، موفقیت‌هایش چقدر است، ناکامی‌هایش چقدر است؛ اگر این را معیار محاسبه قرار دهیم، به نظر بنده سپاه یکی از پرافتخارترین مجموعه‌هاست؛ در این محاسبه، با این ملاک، با این معیار که موفقیت‌ها و کامیابی‌هایش بیشتر بوده است یا ناکامی‌هایش؛ سپاه خیلی پرافتخار است».

گزارش از محمدجواد میرخانی

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار