فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش تاکید کرد؛

ترویج خاطرات شهدا به عنوان بزرگترین گنجینه تاریخ کشور

فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش گفت: خاطرات شهدا به عنوان بزرگترین گنجینه در تاریخ کشور، باید بیان و ترویج شوند.
کد خبر: ۳۶۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰ - 05October 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرمان، امیر «مهدی معمارباشی» فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش و هیات همراه امروز شنبه با حضور در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان از نزدیک با فعالیت‌های این اداره کل آشنا شد.

فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش در این دیدار صمیمانه با بیان اینکه خاطرات شهدا به عنوان بزرگترین گنجینه در تاریخ کشور باید بیان و ترویج شوند، اظهار داشت: موزه دفاع مقدس کرمان به عنوان اولین موزه در حوزه دفاع مقدس در کشور می‌باشد که این حرکت فرهنگی ارزشمند، خوشبختانه در استان‎های دیگر نیز در حال راه اندازی می‌باشد.

وی ضمن تشکر از فعالیت‌ها و خدمات اداره کل حفظ آثار استان کرمان در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: برنامه‌هایی که در طول سال انجام می‌شود از جمله یادواره‌های شهدا، اعزام راوی، اردوهای راهیان نور، تربیت راویان جنگ و... نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند و جوانان باید بدانند چه ایثارها و تلاش‌هایی در جهت حفظ این انقلاب و نظام انجام شده است و این حرکت‌های فرهنگی در این عرصه بسیار کمک می کنند.

ترویج خاطرات شهدا به عنوان بزرگترین گنجینه تاریخ کشور/// در حال ویرایش

امیر معمار باشی ادامه داد: اگر به مرور خاطرات مردم بستان و سوسنگرد که در دوران جنگ در این مناطق حضور داشتند، بپردازیم شاهد بیان اتفاقات و وقایع تلخی می‌شویم که حتی به زبان آوردن آن‌ها بسیار دردناک است و ما باید در جهت ترویج این دلاوری‌ها تلاش کنیم و جوانان بدانند کشور ما در جنگ تحمیلی با وجود این مسائل سخت به پیروزی رسیده است.

وی با اشاره به نقش گردان‌های ژاندارمری درجنگ که بسیار شجاعت‌ها و ایثارگری‌ها ازخود نشان دادند و بسیار مظلوم واقع شدند، گفت: در جهت جمع آوری و ثبت خاطرات شهدا و رزمندگان در ارتش همکاری خواهیم کرد.

فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش تصریح کرد: نیروهای مسلح در کنار یکدیگر و تحت فرماندهی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به عنوان فرمانده کل قوا که اشرافیت کامل بر نیروهای مسلح دارند، در انجام ماموریت خود که حفاظت و حراست از امنیت کشور است، با اقتدار عمل خواهد کرد.

وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای پیرامون اشغال کویت توسط عراق پرداخت و گفت: زمان حمله عراق به کویت، ظرف مدت کوتاهی، کویت اشغال شد و من در مرزبانی حضور داشتم که شاهد ورود یک خانواده 5 نفری به ایران بودم و آنها عنوان کردند «ما ایرانی هستیم و در کویت زندگی می‌کردیم و الان قصد داریم به شهرمان اهواز برگردیم و در راه یک سرگرد عراقی از ما سئوال کرد؟ شما به کجا می‌روید و من گفتم ایرانی هستیم و به ایران می‌رویم.

امیر معمارباشی افزود: سرگرد عراقی عنوان کرد «شما که به ایران می‌روید به رزمندگان ایرانی سلام من را برسانید و عنوان کنید که شما در طول هشت سال جنگ یک وجب از خاکتان را از دست ندادید و مقاومت کردید و حال که ما در کویت هستیم و ظرف مدت کوتاهی کویت را اشغال کردیم و مردم کویت هیچ مقاومتی از خود نشان ندادند.»

همچنین در ادامه این دیدار «محمد مهدی ابوالحسنی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: موزه دفاع مقدس کرمان سال 1376 تا 1377 با محوریت و حضور مستقیم سردار «قاسم سلیمانی» تاسیس شد و همچنین استان کرمان با تاسیس مرکز حفظ آثار جنگ در سال 68 در کشور پیشرو است.

وی ادامه داد: اداره کل حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، افتخار خادمی شهدای گمنام را دارد و در 99 مکان، 286 شهید در استان تدفین و خاکسپاری شده است و تمامی امورات مربوط به این عزیزان را از زمان تشیع تا ساخت یادمان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی طول سال، با همکاری هیات امنای حرم مطهر شهدای گمنام مدیریت می‌شود.

سرهنگ ابوالحسنی با اشاره به تدوین تاریخ نامه دفاع مقدس استان کرمان افزود: تعداد قابل توجهی از رزمندگان، دوران دفاع مقدس در پادگان 05 کرمان آموزش دیدند که در جهت تدوین نقش این پادگان باید اقدام کنیم و در این زمینه از مرکز حفظ آثار ارتش می‌خواهیم که با ما همکاری داشته باشد.

وی در پایان گفت: استان کرمان بیش از 120 هزار رزمنده دارد که تاکنون بیش از 15 هزار ساعت در حوزه تاریخ شفاهی مصاحبه و ثبت خاطرات با رزمندگان ارتش، سپاه، ناجا، بسیج ، جهاد و ... صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار