حفظ فرهنگ بومی با فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در روستا‌ها

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد روستا، فرهنگ بومی ما را حفظ می‌کند.
کد خبر: ۳۶۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱ - 07October 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» با گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) در این باره اظهار داشت: امام راحل (ره) در جایی فرموده‌اند «روستا مادر شهر است؛ چرا که مادر موّلد و تربیت‌کننده است» درست است که پدر نقش مهمی در خانواده دارد اما نقش مادر بسیار حیاتی و تاثیرگذارتر است و روستا نقش مادری دارد.

مشاور وزیر و دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر در وزارت ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما خرده فرهنگ‌های زیادی در ایران داریم‌ که باید به آنها بپردازیم رهبر معظم انقلاب نیز بر احیای این خرده فرهنگ‌ها تاکید دارند. امروز مساجد تنها پایگاه فرهنگی در روستاها هستند و فعالیت‌های فرهنگی هنری در دل مساجد روستا می‌تواند به معرفی فرهنگ بومی کمک‌ کند. اگر جوانان ما فرهنگ خود را به درستی بشناسند به سراغ فرهنگ بیگانه و غربی نمی‌روند و اجتماع کوچک روستا می تواند بستر این شناخت باشد.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به گستردگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اقصی نقاط کشور حتی در روستاهای دورافتاده، گفت: هیچ شبکه‌ای با این گستردگی در کشور و تمرکز در روستاها مانند کانون‌های مساجد نیست به گونه‌ای که این شبکه امروز بیش از ۵۰ درصد روستاها را پوشش می‌دهد و در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ باب کانون روستایی، بیش از ۲هزار و ۸۰۰ کتابخانه مخزن دار و ۳هزار و ۱۱۶ کتابخانه باز در روستاهای کشور فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نقش زیادی در معرفی الگوهای موفق فرهنگ و هنر روستا دارند. شبکه‌سازی، توانمندسازی و انتقال تجربیات، بررسی و ارائه راهکارهای پیشرفت و تعالی فرهنگ روستا و عشایر و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و شناسایی ظرفیت‌های عمومی مناطق روستایی از جمله محور هایی است که در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد به آن توجه شده است.

ارزانی در ادامه به طرح هیئت دولت برای ساماندهی و ارتقای خدمات فرهنگی به جامعه روستایی کشور اشاره کرد و افزود: این طرح با مشارکت دستگاه های اجرایی دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور و همچنین دستگاه های فرهنگی خارج از قوه مجربه تنظیم شده است.

وی تاکید کرد: طرح ساماندهی و ارتقای خدمات فرهنگی به جامعه روستایی‌ از لحاظ توجه دادن نظام برنامه‌ریزی کشور به لزوم توزیع عادلانه خدمات دولتی بخصوص خدمات فرهنگی میان شهر و روستا، مسائل فرهنگی روستاهای کشور و ایجاد وحدت رویه میان دستگاه‌های اجرایی بخصوص دستگاه‌های بخش دولتی، غیر دولتی و حاکمیتی در ارائه خدمات فرهنگی به روستاهای کشور حائز اهمیت است.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمامی زمینه‌های مادی و معنوی، توجه به فرهنگ و هنر روستا به منظور بالا بردن سطح فرهنگی در روستاها و همچنین تقویت خلاقیت های اصیل و با ارزش روستایی، تقویت مولفه‌های هویت بخش ملی، ایرانی، اسلامی، انقلابی و ارتقای وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی به بویژه در میان مرز نشینان، برنامه‌ریزی برای تقویت فرهنگ و سبک زندگی اصیل روستایی متناسب با مقتضیات و سبک زندگی اسلامی-ایرانی از مهمترین اهداف طرح ارائه شده به شمار می‌آید.

مشاور وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: تقویت فرهنگ خود اتکایی و تولید محوری روستاها و اصلاح نگرش جامعه به روستا و زندگی روستایی، انسجام بخشی، ساماندهی و اجرای خدمات فرهنگی برای روستاییان با شناسایی وظایف و خدمات قابل ارائه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، ایجاد انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی کشور برای انجام خدمات مناسب با مشارکت و هم افزایی دستگاه‌های ذیربط حوزه های فرهنگی بخش‌های دیگری از اهداف این طرح هستند.

دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از اقدامات و فعالیت های این شورا اشاره کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌های سراسری در حوزه نشریات و رسانه‌های مجازی، فیلم کوتاه، هنرهای تجسمی، بازی‌های بومی محلی و هنرهای سنتی، جشنواره سراسری آواها و نغمه‌های روستا و عشایر در سطح ۵ استان کشور، برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های روستا و عشایر در گستره منطقه‌ای در استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، هرمزگان، گلستان و قزوین،برپایی جشن انقلاب در مناطق روستایی و عشایری در آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر و خراسان جنوبی بخشی از اقدامات این شورا در سال گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات برگزاری دوره‌های آموزشی کارآفرینی ویژه فعالان روستا و عشایر در سطح منطقه‌ای در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، هرمزگان و همدان و حمایت از ۱۰ طرح ابتکاری ایده‌ها و تجربیات موفق روستا و عشایر کشور از جمله برنامه و فعالیت های ما در سال گذشته بوده است.

حجت‌الاسلام ارزانی تاکید کرد: مشارکت و همکاری با معاونت روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور را نیز باید به این اقدامات افزود.

پایان پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار