به وقت اربعین- 2/ یادداشت

بایکوت رسانه‌ای حماسه اربعین از نشانه‌های عناد غرب است

یکی از نمودهای عناد غرب این است که در رسانه‌های خود راه‌پیمایی چند میلیونی اربعین را بایکوت می‌کنند و با جنجال رسانه‌ای، مختصر اعتراضات مردم عراق را به اغتشاش و ناآرامی تعبیر می‌کنند تا به این وسیله از جلوه‌های حماسه اربعین بکاهند.
کد خبر: ۳۶۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰ - 08October 2019

بایکوت رسانه‌ای حماسه اربعین از نشانه‌های عناد غرب استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سیاست استبدادی و استعماری غرب همواره بر اصل تفرقه‌افکنی استوار بوده و یکی از برنامه‌های قدرت‌های معاند تضعیف دولت‌ها، اختلاف ملت‌ها و تجزیه و کوچک کردن کشورهاست. سیاستی که نتیجه آن از دست رفتن بخش بزرگی از شهرهای ایران در ادوار مختلف است. آخرین خاطره تلخ این سیاست تحمیلی علیه ایران جدایی بحرین در عصر پهلوی بود. با روی کار آمدن انقلاب و استقرار حکومت اسلامی این هدف تفرقه‌افکن با شکست مطلق روبه‌رو شد که اوج آن را در شکست تجزیه‌طلبان کردستان شاهد بودیم. پیروزی ملت ایران به رهبری امام‌خمینی (ره) و تدبیر و ایثارگری‌های رزمندگان زیر پرچم وحدت نشان داد هیمنه پوشالی غرب شکننده‌تر از آنی است که تا قبل از آن تصور می‌شد.

دشمنان قسم‌خورده‌ای که سیاست‌شان در تجزیه ایران اسلامی و اختلاف‌افکنی میان قومیت‌ها با شکست مواجه شد، برنامه‌های خود را روی آتش‌افروزی میان کشورهای اسلامی متمرکز کردند. آتش جنگی که میان عراق و ایران روشن شد، یکی از نتایج سیاست خصمانه غرب است که رژیم بعث عراق پرچم‌دار آن بود و هزینه سنگین آن را ملت ایران و عراق دادند. با سرنگونی رژیم بعث و آغاز مراودات ایران و عراق به‌عنوان دو کشور اسلامی و مهم در منطقه پایه‌های اتحاد دو کشور مستحکم‌ و زمینه برای ارتباط دوسویه فرهنگی و دینی هموار شد. نظیر این ارتباط را در میان هیچ کشوری نمی‌بینیم.

غرب نیز به‌درستی دریافته است که ارتباط ایران و عراق چیزی فراتر از رابطه معمول دیپلماتیک صرف است. اگر بتوان با ابزارهایی رابطه سیاسی دو دولت را محدود یا منقطع کرد، اما با هیچ ابزاری نمی‌توان رابطه فرهنگی و دینی مردم دو کشور را مورد هجمه قرار داد.

رهبر انقلاب اسلامی با توجه دادن به مسئله اتحاد و برادری مردم ایران و عراق و تأکید بر افزایش صمیمت و همدلی دو ملت، در دیدار رییس جمهوری عراق با ایشان در 26 آبان 1397 فرمودند: «ارتباطات دو ملت بی‌نظیر است که نمونه‌ بارز آن، پیاده‌روی بزرگ اربعین است. دل‌های همه‌ی زائران ایرانی بعد از بازگشت، مملو از تشکر از میهمان‌نوازی مردم عراق بود و این نشانگر بزرگواری حداکثری عراقی‌ها در میزبانی از زائران ایرانی است و این میهمان‌نوازی و ارتباط همراه با مهر و محبت میان دو ملت جز با زبان هنر قابل بیان نیست. اکنون که ملت عراق بعد از دوران‌های استبدادی، صاحب کشور است و استقلال و حق رأی و انتخاب دارد، برخی دولت‌ها و کشورهای بدخواه به دنبال آن هستند تا مردم عراق طعم این پیروزی و دستاورد بزرگ را نچشند و عراق و منطقه، روی آرامش را نبینند.»

چنانکه معظم‌له در بیانات‌شان تأکید دارند استفاده از زبان هنر در تحکیم وحدت ایرانی‌ها و عراقی‌ها و بازنمود آن با زبان هنر یکی از اساسی‌ترین وظیفه هنرمندان است. استفاده از مدیوم‌های متنوع و بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری و شنیداری و استفاده از فضای مجازی باید از اولویت‌های دو دولت ایران و عراق قرار بگیرد. یکی از نمودهای عناد غرب این است که در رسانه‌های خود و هم‌پیمانان‌شان راه‌پیمایی چند میلیونی اربعین را بایکوت می‌کنند و با جنجال رسانه‌ای، مختصر اعتراضات مردم عراق را ضریب داده و آن را به اغتشاش و ناآرامی تعبیر می‌کنند.

در چنین شرایطی وظیفه اصحاب هنر و رسانه آن است که با همه ظرفیت‌ها و توان و انرژی خود به ثبت این رویداد عظیم جهانی بپردازند و آن را به هر شکل ممکن در سطح جهان منعکس و منتشر کنند. بدون شک دشمن بیش از هر سلاحی از این اتحاد و انتشار جلوه‌های آن هراس دارد و با بایکوت راهپیمایی اربعین بر ترس خود سرپوش می‌گذارد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها