وزیر کشور در دیدار با کمیسر عالی سازمان ملل:

کمک‎ها باید در مسیر تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان باشد

رئیس شورای امنیت کشورمان با بیان اینکه نباید شرایط به گونه‌ای باشد که تروریست‌ها از وضعیت پناهندگی سوء استفاده کنند، به گروهک‌هایی اشاره کرد که تعداد زیادی را در ایران به شهادت رساندند.
کد خبر: ۳۶۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹ - 08October 2019

کمک‎ها باید در مسیر تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان باشدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که در ژنو به سر می‌برد در حاشیه هفتادمین نشست اکسکام، در دیدار با فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، با اشاره به مشکلات ایران در طول چهل سال میزبانی از پناهندگان افغانستانی اظهار داشت: شرایط منطقه به گونه‌ای است که اگر توجه کافی نشود مسئله پناهندگان حل نخواهد شد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه کشورها بایستی مسئولیت مشترک بین المللی خود را انجام دهند، گفت: ما از شما برای خودمان کمک نمی خواهیم، بلکه موضوع، ضرورت کمک به پناهندگان است.

وی افزود: برای رسیدگی به مسائل پناهندگان، تامین معشیت به تنهایی کافی نیست، با این حال کل کمکهای بین المللی، حتی در زمینه معیشت پناهندگان نیز، به شش درصد هزینه های پرداختی از سوی ایران نمی‌رسد.

وی گفت: کمکهای جوامع بین المللی باید در مسیر تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان باشد؛ از جمله تأمین هزینه برای حوزه های سلامت، آموزش، اشتغال و معیشت پناهندگان بسیار مهم است و اگر افراد آموزش ببینند می‌توانند معیشت خود را تامین کنند.

رحمانی فضلی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در این مسیر، دولت افغانستان نیز باید موظف به پایبندی به تعهدات خود باشد، اشاره کرد: دولت افغانستان باید از مهاجرت غیر قانونی افغانستانی ها جلوگیری کند و این درحالی است که در این راستا اقدامات مناسبی انجام نمی شود.

وزیر کشور با بیان اینکه علاوه بر دخالت های بیگانگان، فقر، ناامنی و جهل موجب است که موجب بروز چنین شرایطی در منطقه شده است، گفت: پناهندگی با مسائلی چون مواد مخدر، تروریسم و بزهکاری در هم تنیده است و اگر سازمانهای بین المللی و کشورها به مسئولیت خود عمل نکنند، موج بزرگی از مهاجرت و پناهندگی در منطقه رخ خواهد داد.

رحمانی فضلی ضمن مرور چهار دهه خدمات جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان، به دستور مقام معظم رهبری و قانون جدید در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستور، برای ۱۳۰ هزار نفر دانش آموزان پناهندگان افغانستانی، امکان تحصیل در مدارس ایران ایجاد شد.

وزیر کشور در ادامه به آثار ضد انسانی تحریم های ظالمانه علیه ایران اشاره کرد و گفت: تحریم ها موجب شد بسیاری از پناهندگان نیز تحت تاثیر قرار گیرند و مشاغل خود را از دست بدهند.

رئیس شورای امنیت کشورمان، در دیدار با گرندی، با اظهار اینکه؛ نباید شرایط به گونه ای باشد که تروریست ها از وضعیت پناهندگی سوء استفاده کنند، به گروهک هایی اشاره کرد که تعداد زیادی از مقامات و مردم عادی را در ایران به شهادت رساندند و با وجود همه این جنایت ها، با حمایت های برخی کشورهای مدعی حقوق بشر، همچنان اقدامات غیر انسانی خود را دنبال می کنند.

در این دیدار، فیلیپو گرندی؛ کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکا، گفت: در این میان، دشواری های مسائل پناهندگان افغانستانی متأثر از تحریم ها، به طور مضاعف بر ایران، تحمیل شده است.

وی به مسئله صلح افغانستان اشاره کرد و گفت: فرایند صلح در افغانستان نباید متوقف شود تا از این طریق زمینه بازگشت پناهندگان به کشورشان فراهم شود.

گرندی با اشاره به برگزاری نشست مجمع عالی پناهندگان در آذر گفت: این نشست به دنبال این است که سازوکاری جهانی برای کمک های بین المللی ایجاد کند تا از این طریق شاهد بهبود شرایط برای کشورهای میزبان و همچنین در افغانستان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: می دانیم که اقداماتی که ما در صدد انجام آن هستیم، در مقابل خدمات شما بسیار کوچک است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها