رحمانی فضلی:

جامعه جهانی باید به مسئولیت خود در قبال پناهندگان عمل کند

وزیر کشور گفت: جامعه جهانی باید به مسئولیت بین‌المللی خود در قبال پناهندگان عمل کند.
کد خبر: ۳۶۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ - 09October 2019

جامعه جهانی باید به مسئولیت خود در قبال پناهندگان عمل کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، در نشست چهار جانبه که با حضور وزیر کشور ایران و وزرای افغانستان و پاکستان و کمیساریا،  در ژنو برگزار شد، علاوه بر پیگیری اهداف تعیین شده از سال‌های گذشته، مقرر شد برای مجمع جهانی پناهندگان که در آذرماه در ژنو برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی شود.

رحمانی فضلی وزیر کشور در این نشست چهارجانبه اظهار داشت: باید مسئله پناهندگان آسیب‌شناسی شود، ریشه‌های مشکلات بررسی شود و بعد براساس جمع‌آوری اطلاعات، کمیته‌ای تشکیل شود که برنامه، شرح وظایف و تعهدات کشورهای مختلف را تهیه کند تا در یک زمان مشخص اجرا شود.

وی افزود: باید نقش، نظرات و دیدگاه‌های کشورهای منطقه مدنظر گرفته شود و در صورتی که ارزیابی صحیح از کل منطقه وجود نداشته باشد، سیل پناهندگی و مهاجران جدید به سمت سایر کشورها ادامه خواهد داشت.

وزیر کشور یادآور شد: صرفاً برگزاری نشست بدون نتیجه و برنامه و اقدام عملیاتی مورد نیاز منطقه به نتیجه‌ای نخواهد رسید و جامعه جهانی باید به مسئولیت بین‌المللی خود در قبال پناهندگان عمل کند، به طور مثال کل کمک‌های جامعه جهانی به ایران در امور پناهندگان شش درصد هزینه‌های جاری هم نمی‌شود.

بنا بر این گزارش، سه کشور حاضر در این نشست اعلام کردند که نظرات کشورهای منطقه باید در نحوه ارائه کمک‌ها، برنامه‌ها و اقدامات دخیل شود و براساس موقعیت‌ها و واقعیت‌های منطقه، اقدامات،  تعریف، کمک‌ها جذب و هزینه‌ها مدیریت شود.

همچنین باتوجه به اینکه اولین نشست مجمع جهانی پناهندگان برگزار و کشورهای متعددی در آن شرکت خواهند کرد، مقرر شد که وضعیت منطقه بررسی شود و برنامه کاری تدوین شود و چهار عضو این کمیته چهار جانبه واقعیت‌های منطقه و پناهندگان را برای جامعه جهانی توصیف کنند.

قرار است در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان از تمامی کشورها دعوت شود تا ضمن بررسی وضعیت جهانی پناهندگان، کمک‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای بازگشت داوطلبانه آنان به کشورشان انجام دهند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها