بیش از ۱۰۰۰عروسک «وُداد» مهمان دل‌ کودکان اربعینی

عروسک‌های «وداد» به دست گروه‌های مردمی و جهادی در میان کودکان خادم و زائر عراقی، اروپایی و ایرانی در مسیر راهپیمایی اربعین توزیع می‌شود.
کد خبر: ۳۶۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ - 09October 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «تسنیم»، گروه فرهنگی و جهادی «عهد» شش سال پیش طی یک حرکت خودجوش فرهنگی، طرح ساخت و توزیع عروسک‌های وُداد را برای هدیه به کودکانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند، کلید زد. کلمه عربی «وُداد» به‌معنی دوستی و از اسامی شخصیت‌های کتاب درسی بچه‌های عراقی انتخاب شده است. هدیه دادن به کودکان حاضر در اربعین همانند معنی نام وُداد ایجاد الفت و دوستی در ملیت‌های مختلف شیعه برقرار و زمینه اتحاد بیشتر را برای فرهنگ‌ها ایجاد می‌کند.

عروسک‌های وداد به دست گروه‌های مردمی و جهادی در میان کودکان خادم و زائر عراقی، اروپایی، ایرانی و ... در مسیر پیاده روی اربعین توزیع می‌شود. سال اول که وداد طراحی و ساخته شد، حدود 200 تا 300 عروسک توزیع شد. اما امسال با کسب تحربیات موفق سال‌های گذشته تعداد عروسک‌ها به 1400 رسیده است.  ایناس جمیلی طراح عروسک وُداد و مسئول گروه فرهنگی عهد در گفتگو با تسنیم در رابطه با این حرکت جهادی بانوان تهرانی می‌گوید: ششمین سالی است که جهادگران گروه فرهنگی عهد برای ساخت عروسک‌های اربعین دست به کار شدند و از تیرماه برنامه دوخت و تهیه عروسک وداد را آغاز کردند.

بیش از ۱۰۰۰عروسک «وُداد» مهمان دل‌ کودکان اربعینی

با وجود گرانی‌ها اخیر و اوضاع سخت اقتصادی مردم اما استقبال مردمی از دوخت این عروسک‌ها به نسبت سال‌های گذشته بهتر بیشتر بوده است. جمیلی می‌گوید: این بار تعداد نیروهای اجرایی بیشتر از پارسال بود و به علت تبلیغات وداد در فضای مجازی و اطلاع رسانی هایی که در شبکه های اجتماعی صورت گرفت، تعداد خیاط‌هایمان برای دوخت عروسک‌ها بیشتر شد. از طرفی کمک‌های مردمی نظیر نذورات و هدایایی که برای اربعین در نظر گرفته بودند، بیشتر به دستمان رسید و همین‌ها باعث شد بتوانیم دو برابر سال گذشته عروسک وداد بسازیم و راهی کربلا کنیم. سال گذشته 700 عروسک وداد تهیه شد و امسال تعدادآن‌ها به 1400 عروسک رسیده است.

طرح اصلی وداد تغییری نخواهد کرد. فقط شاید تغییراتی جزئی در جذاب کردن آن رخ دهد. طراح عروسک وداد در این باره می‌گوید: هرچند کلیت طرح عروسک وداد هیچ تغییری به نسبت سال‌های گذشته نکرده است اما تنوع رنگ آن بیشتر شده و یک طرح وداد پسرانه که پیشتر طراحی شده بود نیز دوخته و تولید شده و به سایر عروسک‌ها اضافه شد تا پسر بچه‌های عراقی هم از داشتن وداد بی نصیب نمانند. ساخت وداد امسال بیش از سه ماه طول کشید و نهایتا بسته بندی و آمادگی بسته‌های آن تا نیمه مهرماه ادامه داشت. 

بیش از ۱۰۰۰عروسک «وُداد» مهمان دل‌ کودکان اربعینی

بیش از ۱۰۰۰عروسک «وُداد» مهمان دل‌ کودکان اربعینی

بیش از ۱۰۰۰عروسک «وُداد» مهمان دل‌ کودکان اربعینی

جمیلی از ارتباط گرفتن وداد با کودکان عرب زبان می‌گوید و ادامه می‌دهد: هرچند عروسک‌های وداد به نیت هدیه به کودکان عراقی که در راهپیمایی اربعین شرکت و در موکب‌ها در کنار خانواده‌هایشان حضور دارند، تهیه شده اما بچه‌های زائر اربعین که از کشورهای مختلف در این حماسه عظیم حضور پیدا می‌کنند نیز وداد را دریافت خواهند کرد. معرفی عروسک وداد به دو زبان فارسی و عربی در کنار عروسک‌ها تعبیه شده و نوشته شده است: «اسم من وداد است. من دوست ایرانی همه بچه‌هایی هستم که امام حسین(ع) را دوست دارند.»

مسئول گروه فرهنگی عهد از بازتاب این حرکت فرهنگی در میان کودکان اربعینی خاطرات شیرینی به یاد دارد. او می‌گوید: استقبال کودکان در مسیر پیاده روی اربعین از عروسک وداد خیلی خوب بوده است و خاطرات دلنشینی برای بچه‌های جهادی که این عروسک‌ها را توزیع می‌کنند، به جا گذاشته است. گاهی کودکانی که از خستگی و گرما در این مسیر خسته می‌شوند و گریه می‌کنند، با دریافت یک عروسک خستگی‌ها را فراموش می‌کنند و سرگرم بازی با وداد می‌شوند. هدف ما هم همین است اگر بتوانیم گریه چند کودک را قطع کرده و به جای اشک لبخند بر لبان‌شان بنشانیم، یعنی موفق عمل کرده‌ایم. ضمنا دیگر بعد از گذشت شش سال خیلی از عرب‌های عراقی و موکب داران ما را می‌شناسند و از دیدن دوباره عروسک‌های وداد اظهار محبت می‌کنند و این آشنایی دو ملت برایمان شیرین و خاطره انگیز است.

بیش از ۱۰۰۰عروسک «وُداد» مهمان دل‌ کودکان اربعینی

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار