آلبوم سرود «همصدا با اربعین» رونمایی شد؛

عرفان‌پور: لزوم نگاه ویژه به موسیقی هیات/ در دوره اوج‌گیری مجدد «سرود» هستیم

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری بر نگاه ویژه به موسیقی هیات اشاره کرد و گفت: در دوره اوج‌گیری مجددی در حوزه سرود هستیم، اما از حیث نفوذ نمی‌توان ادعا کرد که به فضای خالصانه دهه ۶۰ رسیده‌ایم.
کد خبر: ۳۶۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲ - 09October 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری تولید آلبوم سرود «همصدا با اربعین» و شروع گام سوم طرح ملی «هوای تازه» با حضور «میلاد عرفان‌پور» مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی امور مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سعید عنایتی» از مربیان سرود و دبیر اجرایی طرح ملی «هوای تازه» و «امیرحسین سمیعی» آهنگساز در حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای این نشست میلاد عرفا‌ن‌پور اظهار داشت: آلبوم سرود «همصدا با اربعین» دومین اثر در فضای سرود است که در یک سال اخیر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است. پیش از این، آلبوم «ما غروب نمی‌کنیم» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد که شباهت‌هایی به این آلبوم داشت.

وی گفت: «همصدا با اربعین» به همت دوستانمان در ستاد امور مساجد در قالب طرح ملی هوای تولید شد. این طرح ملی به احیا و فعال‌سازی سرود و گروه‌های سرود در سطح کشور اختصاص دارد که در شش فاز، مرحله و گام پیش‌بینی شده است. شناسایی، آموزش مربیان مساجد کشور و تولید آثار شاخص از اهداف این طرح است.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری تصریح کرد: این آلبوم در ۱۲ قطعه با همت ۱۵ آهنگساز و شعرایی از شاعران خوب کشور و اجرای گروه‌های سرود از هفته آینده در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. این آلبوم سرود، الگو و نمونه‌ای برجسته برای الگوگیری توسط مربیان سرود کشور خواهد بود.

سعادتی: نگاه منفی نظام سلطه به اربعین

در ادامه «سعید سعادتی» معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی امور مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح ابعاد طرح «هوای تازه» در سطح مساجد کشور پرداخت و گفت: درخصوص رویداد اربعین، ما شاهد هستیم که امسال و از سال گذشته حضور هنرمندان و گروه‌های هنری بسیار پررنگ‌تر شده است. رویکرد ما به این اتفاق رویکردی فرهنگی و هنری است.

وی گفت: امسال شاهد اعزام گروه‌هایی در رشته‌های شعر، نمایش و تعزیه به راهپیمایی اربعین خواهیم بود. روز شنبه نیز کنگره بزرگ شعر با حضور شاعران عراقی و ایرانی را خواهیم داشت. هفته گذشته تیمی از مستندسازان با عنوان نذر فرهنگی به پیاده‌روی اربعین اعزام شدند. همچنین نویسندگان و اساتید دانشگاه‌ها امسال در قالب هشت گروه پژوهشی برای واکاوی پیامدهای فرهنگی اربعین در ایام پیاده‌روی حضور خواهند داشت.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی امور مساجد، اربعین را میعادگاه ظهور دانست و افزود: باید در این اتفاق رویکرد به ظهور وجود داشته باشد چراکه اربعین به عنوان یک اتفاق در برابر تلاش‌های دشمن ایستاده است. کار هنرمندان در اربعین همانند کار حضرت زینب (س) است. ما درخصوص اربعین کم‌کاری کرده‌ایم لذا نظام سلطه خبرنگاران خود را در این اتفاق قرار داده تا رویکرد منفی به این اتفاق داشته باشند.

سعادتی به حضور همه اقوام و ادیان در مراسم اربعین اشاره کرد و ادامه داد: هشت برنامه محوری برای اربعین پیش‌بینی کرده‌ایم که اولین برنامه «سوگواره اربعین» بود که در قالب‌های مختلف هنری برگزار شد. در طرح «مواکب التحاد» ده موکب در مرز عراق و ده موکب در داخل ایران برگزار شده تا به زائرین حسینی خدمت‌رسانی کنند. اعزام «مبلغین کودک و نوجوان»، برگزاری بزرگترین نمایشگاه حجمی جهان در بین‌الحرمین و ساخت مستند «فردوس تا فردوس» نیز از سایر برنامه‌ها می‌باشد.

وی از طرح ملی هوای تازه به عنوان بزرگترین رویداد سرود کشور یاد کرد و گفت: نام این طرح از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گرفته شده است تا ان‌شاالله بتوانیم جریان سرود را همانند دهه ۶۰ در مساجد کشور احیا کنیم. همانطور که حوزه هنری جریان تئاتر مردمی را احیا کرد، خواهند توانست جریان سرود را نیز احیا کنند چراکه در سرود حرکت و نمایش، موسیقی و مهارت کارگروهی وجود دارد.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی امور مساجد اظهار داشت: بهترین عرصه برای کارگروهی، گروه‌های سرود است چراکه تمرین شنیدن در آن وجود دارد و به نوعی موجب رقابت در عین رفاقت خواهد بود. رویکرد ما در شناسایی استعدادها در گروه‌های سرود دوری از پایتخت است؛ ما در برنامه هوای تازه به دنبال حرکت به سمت روستاها هستیم.

سعادتی افزود: در برخی از مراکز دورافتاده کشورمان کارهایی برای کشور لبنان ساخته می‌شود. فعالیت این گروه‌ها به مثابه آب و ماهی است. یعنی باید محتوای خوب در اختیار گروه‌ها قرار گیرد تا بهترین خروجی شکل گیرد. حدود ۱۲۰۰ گروه سرود در مساجد کشور فعالیت دارند که بیش از ۱۴۰۰ نفر اعضای آن‌ها در قالب ۱۲۰ گروه این سرود را در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها اجرا خواهند کرد. در مرز شلمچه، چذابه، مهران و قصرشیرین و حتی در مرز میرجاوه این گروه‌های سرود به اجرا خواهند پرداخت. ما برای ماندگاری اربعین و برای اینکه اربعین زمینه‌ساز ظهور باشد باید از هنر به عنوان یک ابزار استفاده کنیم.

عرفان‌پور: نگاه ویژه‌ به موسیقی هیات/ نوحه‌‌ گونه‌ای از موسیقی است 

عرفا‌ن‌پور در ادامه گفت: ۱۲ قطعه‌ی که در آلبوم «همصدا» تولید شده در نوع خودش بی‌نظیر است. این آلبوم توسط ۱۲ گروه تولید شده که هشت گروه از این تعداد در شهرستان‌ فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: ما نگاه ویژه‌ای به موسیقی هیات داریم؛ یعنی اینکه نوحه‌‌ای که در هیات خوانده می‌شود گونه‌ای از موسیقی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از این قطعات برگرفته شده از نوحه‌های معروف است که از آن‌ها بهره گرفته شده است.

سمیعی: در موسیقی پاپ و عاشقانه افراط صورت گرفته است/ سرود برگرفته از آواز ایرانی است

در ادامه امیرحسین سمیعی آهنگساز سه قطعه از این آلبوم درخصوص آثار تولید شده گفت: از حوزه هنری بخاطر تلاش در احیای سرود تشکر می‌کنم. تاکنون سرود جدی گرفته نشده لذا هنرمندانی که علاقه‌مند هستند وارد این میدان شوند مجال لازم را نداشته‌اند.

وی درخصوص موسیقی آیینی گفت: در موسیقی جهانی، بحث آواز جمعی خیلی جدی گرفته می‌شود. آن‌ها هر محتوای بزرگی را که می‌خواهند بازتاب خوبی داشته باشد را در قالب آواز جمعی منتشر می‌کنند چراکه موسیقی جمعی ویژگی‌های خاصی دارد و در فرم‌های مختلف اجرا می‌شود.

این آهنگساز افزود: موضوعات ارزشمند همواره توسط آواز دسته‌جمعی اجرا می‌شود درحالی در کشورمان موسیقی دسته‌جمعی جدی گرفته نشده چراکه افراط بیش از حد در جریان موسیقی پاپ و عاشقانه صورت گرفته است. احیای موسیقی و سرود دسته‌جمعی بسیار برای کشور لازم است؛ سرود برگرفته شده از آواز ایرانی است و خیلی لازم است. سرود پیوند جدی با شعر هیات و نغمه‌های ماندگاری که از مداحان با شعرهای خیلی خوب برجامانده دارد.

سمیعی گفت: آواز دسته‌جمعی به صورت سرود با محتوای ارزشمند می‌تواند در جلوگیری از محتوای بد موسیقی امروز، موثر و تاثیرگذار باشد؛ ما در این آلبوم تلاش کردیم سطح کیفی را نگه‌داریم. امیدواریم این قطعات بتواند جریان‌ساز باشد و سرود بتواند این فضای موسیقی که جامعه را دربرگرفته را بشکند تا به برکت امام حسین (ع) بتوانیم این راه را ادامه دهیم.

عرفان‌پور: نگاه دم‌دستی به آثار آیینی، مخرب است

عرفا‌ن‌پور سپس گفت: از دلایل تولید این آلبوم این بود که در فضای اربعین که بزرگترین پیاده‌روی دنیاست، نیاز جدی به کارهایی که زمزمه و خوانده شود وجود داشت. البته نوحه‌ها و نغمه‌های بسیار خوبی وجود دارد و موکب‌ها از این نغمه‌ها استفاده می‌کنند اما سرود چیزی است که در کنار این نوحه‌ها می‌تواند زمزمه و خوانده شود. البته نگاه دم‌دستی به آثار آیینی، نگاه مخربی است لذا نگاه ما به عرصه سرود آیینی، تخصصی است. این آلبوم در حوزه متن، شعر، موسیقی و اجرا سعی کرده است، با کیفیت باشد.

عنایتی: سرود رسالت و اهداف بزرگ و تربیتی دارد

سعید عنایتی از مربیان سرود و دبیر اجرایی طرح ملی «هوای تازه» در ادامه این نشست گفت: در سال گذشته اتفاق خوبی با عنوان سرود ۴۰ هزار نفری به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی با بازخوانی دو سرود خاطره‌انگیز اجرا شد. بعد از آن بود که به طرح جامعی با عنوان «هوای تازه» رسیدیم، چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده بودند «سرود خوب همانند هوای تازه نفوذ خواهد کرد».

وی گفت: جمعی از کارشناسان سرود کشور گردهم آمدند و نظرات آن‌ها را در طرح جامعی احصاء کردیم و منجر به اجرای شش گام در این طرح شد. یکی از مشکلات گروه‌های سرود تولید محتواست چراکه هزینه تولید در این مسیر زیاد است لذا در این طرح استارت تولید سرودی درخصوص اربعین زده شد. قرار است در قالب جشنواره‌‌ای غیرحضوری هر گروه سرود، یک قطعه از این آلبوم را در اماکن و مساجد کشور اجرا کنند.

دبیر اجرایی طرح ملی «هوای تازه»  تاکید کرد: استفاده سرود در حد جشنواره‌ها و رقابت‎ها کوتاه تنزل پیدا کرده است در حالی که سرود رسالت و اهداف بزرگ و تربیتی داشت. با طرح ملی هوای تازه به‌‌دنبال پیدا کردن جایگاه اصلی و اولیه سرود هستیم.

عرفان‌پور: در دوره اوج‌گیری مجدد سرود هستیم

عرافان‌پور در ادامه گفت: معتقدیم که دوره کارهای انفرادی نهادها گذشته است و ما به دنبال هم‌افزایی با نهادهای همسو هستیم. تولید این آلبوم نیز نتیجه تفاهم‌نامه‌ای بود که سال گذشته بین مسوولین حوزه هنری و کانون‌های مساجد کشور امضا شد.

وی از انتشار قطعات بی‌‌کلام این آلبوم طی هفته آینده در سایت‌های معتبر خبر داد و عنوان کرد: رونمایی این آلبوم در مراسمی رسمی انجام خواهد شد و برخی از گروه‌ها آثارشان را اجرا می‌کنند.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درخصوص وضعیت سرود گفت: در دوره اوج‌گیری مجددی در حوزه سرود هستیم چراکه بیش از ۳۰۰ گروه فعال سرود به وجود آمده‌اند که تعدادی از این گروه‌ها، گروه‌های مولف هستند و بسیاری از آن‌ها در مجامع و محافل اجرای برنامه می‌کنند و از حیث کیفیت نیز پیشرفت داشته‌ایم اما از حیث نفوذ نمی‌توان ادعا کرد که به فضای خالصانه دهه ۶۰ رسیده‌ایم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار