مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی خبر داد؛

پوشش بیمه‌ای ۹۶ هزار نفر از اتباع خارجی

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی گفت: تعداد اتباع خارجی بیمه شده این سازمان از پنج هزار نفر در سال ۹۴ به بیش از ۹۶ هزار نفر رسیده است.
کد خبر: ۳۶۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹ - 09October 2019

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، احمدرضا خزاعی در جلسه دیدار با سفیر افغانستان گفت: اتباع خارجی دارای مجوز اقامت در ایران می‌توانند از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بدون هیچ تفاوتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه توسعه خدمات به اتباع خارجی و از جمله اتباع افغانستان مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: با تشکیل اداره کل اتباع در سازمان تأمین اجتماعی، تعداد اتباع خارجی بیمه شده این سازمان از پنج هزار نفر در سال۹۴ به بیش از ۹۶ هزار نفر رسیده است که حدود ۹۰ درصد آنان اتباع کشور افغانستان هستند.

وی با بیان اینکه تعداد اتباع افغانستانی ساکن و شاغل در ایران بسیار بیشتر از تعدادی است که تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، گفت: امیدواریم با تسهیل صدور مجوز اقامت، اشتغال و تردد اتباع افغانستان که با همکاری وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور درحال پیگیری و انجام است، امکان افزایش تعداد اتباع افغانستانی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی افزایش یابد.

مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی مطابق با قانون خدماتی مشابه به اتباع خارجی ارائه می‌دهد و تفاوتی بین آنان با سایر بیمه شدگان وجود ندارد.

وی افزود: اتباع خارجی علاوه بر بیمه اجباری می‌توانند از بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد نیز استفاده کنند و آماده ارائه خدمات به اتباع خارجی از جمله اتباع کشور افغانستان هستیم.

قریب با بیان اینکه نرخ حق بیمه برای تمامی بیمه شدگان تأمین اجتماعی از جمله اتباع خارجی برابر با ۳۰ درصد حقوق و دستمزد آنان است که ۲۳ درصد آن توسط کارفرما و هفت درصد نیز توسط بیمه شده پرداخت می‌شود. افرادی که به صورت مستقل و بدون کارفرما مشغول به کار هستند نیز می‌توانند با پرداخت حق بیمه کامل از خدمات این سازمان استفاده کنند.

وی افزود: دولت ایران حمایت‌هایی را برای برخی از اقشار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی درنظر گرفته است و در صورتی که دولت افغانستان تصمیمی در این زمینه داشته باشد، ما در سازمان تأمین اجتماعی آماده همکاری هستیم.

قائم موهبتی، معاون امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: سازمان تأمین اجتماعی تنها نهادی است که خدمات بیمه اجباری را برای نیروی کار در ایران اجرا می‌کند و کارفرمایان مکلف هستند که کارگران خود اعم از اتباع ایرانی یا خارجی را نزد این سازمان بیمه کنند.

وی افزود: اتباع خارجی که در ایران مشغول به کار هستند بایستی از حقوق قانونی خود مطلع باشند و از مسیر قانونی مجوزهای لازم را برای اشتغال دریافت کنند تا امکان ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی به آنان فراهم شود.

موهبتی با اشاره به خدمات ویژه سازمان تأمین اجتماعی به زنان خانه‌دار گفت: امکان ارائه این نوع از خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی به زنان خانه‌دار تبعه افغانستان نیز بایستی بررسی شود و در صورت وجود محمل قانونی این دسته از اتباع افغانستان نیز از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار